3869
Sök

Tomgång och kallstart Volvo 245 T

11 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Hallå.

Har lite problem med min 245 T som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Dels så är det något vajsing med kallstarten, så den går hela tiden.
Får ha den inkopplad från start och någon minut, sedan får jag stanna och dra ur den.
Men med den urdragen så ligger motorn kvar ett tag på varven man släppte gasen och frikopplade på innan den går ner till mellan 1000-1500 i tomgång.

Men den ikopplad så går den ner i varv som den ska och har fin tomgång tills den blir varm, då den dör, och det troligtvis p.g.a för mycket soppa

Misstänker att den drar tjuvluft någonstans, bara inte hittat någon startgas (hårspray lär ju funka lika bra) att söka efter läkage med.

Men vad är det som styr kallstarten, och är det vanligt att de säger upp sig?

Motorn är en B21ET.

21 761 Inlägg
25 december 2009
Jag har inte skruvat i turbomotorn, bara bytt bränslepump i en sån bil. Det jag annars vet om mekaniska insprutningen är att kallstartventilen ska styras av termotidgivaren, som tydligen också får signaler av kylvätskegivaren.

På turbomotorn finns det dessutom ett extra relä, impulsrelä, som har med kallstarten att göra. Exakt hur den funkar vet jag inte, kanske andra kan ge bättre förklaring. smile

11 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Okej.

Finns det något sätt att felsöka dessa givare?
Alternativ impulsrelät.
För som det är nu så matar kallstarten hela tiden och bilen går fruktansvärt dåligt på lägre varv och stinker bensin så att man kan åka dit för rattfylla för att man blir så borta i huvudet.

Dock så går den ner i tomgång som den ska då, tills motorn är varm.
Senast redigerat av Pyrro (25 december 2009)

21 761 Inlägg
25 december 2009
Om jag inte missförstår bilden i Haynes bok så borde impulsrelät sitta precis intill tändboxen, dvs på vänster stötdämpartorn. Gäller iaf från -82 och framåt. Testa att koppla bort relät och se om kallstartsventilen börjar funka som den ska.

Annars är det antagligen termotidgivaren som har fått frispel, har tyvärr inget bättre förslag.

11 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Jag ska testa det. Tack så mycket för snabb hjälp såhär i juletid. smile

Hur känner man igen det?
Har väldigt mycket olika relän där för lysen osv.
Senast redigerat av Pyrro (25 december 2009)

Sök