3179
Sök

El-fel samt fet blandning volvo 740 GLT 16v -88

egen företagare
630 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
jag tar det från början, köpte mig en 740 med taskig tomgång och höga avgasvärden.
Satte dit en ny insugspackning, bytte kol, bytte batteri, ny luftmassamätare samt ny lambdasond.
Sen gick bilen klockrent. körde i diket lite lätt för någon dag sen och direkt efter det så började bilen bete sig konstigt ungefär som när jag köpte den. den går fett, baktänder titt som tätt. Jag var på väg till en kompis för att koppla in min stereo jag hade köpt. Så jag körde hem till honom kopplade in stereon med hjälp av en multimeter, eftersom dom flesta kablarna var klippta bakom stereon. jag körde sen ca en mil utan förbättring. tog sen in bilen på en verkstad för tining samt att kolla under bilen och under huven, allt verkade vara i sin ordning. Körde en bit till och då händer detta.... Vänster blinkers pil i instrumentpanelen lyser konstant, helljus lampan i instrument panelen lyser konstant och vindrutetorkarna går hela tiden.
Jag fick ganska mycket snö under motorn efter denna dikes körning, men inget allvarligt så att säga.

Jag har kollat jorden vid batteriet, rengjort och slipat för bättre kontakt.
Kolen ser fortfarande nytt ut. Laddningslampan tänds när jag vrider på tändningen.
sladdarna till lambdan sitter som dom ska och luftmassamätaren är hel.

Finns det någon som kan ha en idé om vart mitt fel sitter?

egen företagare
630 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Nu har jag lokaliserat lite andra sladdar bakom stereon, bland annat var ciggtändaren kopplad mot stereon, så den hamnade på rätt plats igen, däremot är strömkabeln till stereon skarvad på ett lustigt sätt, det går två stycken röd/gröna sladdar som går ihop till en röd sladd, och sedan in i stereon??? hmmm ska det vara så?? Annars så finns det fortfarande lite frågor kvar, men jag fattar ju inte el-schemat, finns det inget på svenska för lekmän????

egen företagare
630 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
ingen som vet någonting?

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 december 2009
hmm låter som att de är vissa kablar som spökar lite men ser ju inte hur de ser ut just nu, men de verkar som att förra ägaren tycker om att skarva och klippa kablar utan att ta bort den ordentligt.. de kan leda till att signaler inte går dit de ska..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

197 Inlägg
27 december 2009
sitter jordkablar på vänster innerskärm. när det blir glappt där börjar ena blinkersen lysa, torkarna går hela tiden och massa annat. kolla där så löser det sig nog:)

BadBoys_Club

egen företagare
630 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
mitchi_86 skrev:
sitter jordkablar på vänster innerskärm. när det blir glappt där börjar ena blinkersen lysa, torkarna går hela tiden och massa annat. kolla där så löser det sig nog:)

detta var felet, tack så mycket.....

Sök