3455
Sök

Golf 3, 92a - Fläkten har lagt av!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Har en golf 3, där fläkten har slutat att funka! Helt dött när jag startar den m.m... Jag överlever att köra utan fläkten inne i bilen, men är det inte farligt för motorn om inte fläkten funkar?

Vad skulle de kunna vara för fel? kan det vara något så enkelt som att säkringen kan ha gått?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

16 197 Inlägg
26 december 2009
Memme skrev:
Har en golf 3, där fläkten har slutat att funka! Helt dött när jag startar den m.m... Jag överlever att köra utan fläkten inne i bilen, men är det inte farligt för motorn om inte fläkten funkar?

Vad skulle de kunna vara för fel? kan det vara något så enkelt som att säkringen kan ha gått?

fläkten inne i bilen har ju inget me motornskylning att köra.

de e mycke värre om fläkten vid kylaren inte funkar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Jaaaha, men då funkar inte bägge ju neutral

Vad kan de då vara för fel? tongue

146 Inlägg
27 december 2009
Gissar du bara eller har du verkligen kollat åtminstone kylarfläkten.
Den startar runt 90 grader.
Du bör först kolla så att denna överhuvudtaget fungerar.Det finns en termokontakt som styr denna.

Vcds

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 december 2009
Men ett hett tips är ju att först kolla säkringarna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
bearz skrev:
Du bör först kolla så att denna överhuvudtaget fungerar.Det finns en termokontakt som styr denna.

Jag har kollat kylarfäkten, men den startar inte när bilen är påslagen! big_smile haha.. Men tempen stiger aldrig mer än till 70, sen ner igen!

16 197 Inlägg
30 december 2009
Memme skrev:
bearz skrev:

Jag har kollat kylarfäkten, men den startar inte när bilen är påslagen! big_smile haha.. Men tempen stiger aldrig mer än till 70, sen ner igen!

men då e de nog så att din termostat e pajj..   har typ samma fel på min VR6..termostaten har hängt sig i öppet läge så bilen motorn blir aldrig varm å värmen i bilen e kass.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Memme skrev:
bearz skrev:

men då e de nog så att din termostat e pajj..   har typ samma fel på min VR6..termostaten har hängt sig i öppet läge så bilen motorn blir aldrig varm å värmen i bilen e kass.

Varmen i bilen är kanon när det blir varmt! smile , och termostaten funkar prima! Har kokat den m.m smile.. Körde över 50 mil idag, och inga problem! smile.. Tempen steg aldrig över de vita lixom.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Såå, nu måste jag kolla igen tongue...

Tempen stiger när bilen står stil (tomgång) över till 70-90 grader.. Men sen går den ner igen, men dom senaste tiderna stiger tempen inte alls? Fläkten inne har lagt av HELT och kylarfläkten funkar fortfarande inte ??? :s

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Har fått reda på att -

kylarfläkten funkar inte pga kylan gör att de inte behövs nu.
Tempen stiger inte pga öppen termostat
Coupefläkten har slutat funkat pga ngt motstånd i fläkten eller att kolen är slut.

Got N/A?
358 Inlägg
22 januari 2010
Din termostat skulle jag bytt ut, jag har haft problem som fan med VWs termostater. Bytte 3ggr på min golf har jag för mig, sen tyckte jag att det blev dyrt så köpte termostat på biltema istället. DEN fungerade tills jag sålde bilen... Mao: köp biltema! Tempen skall lägga väldigt stabilt (vandra +-3c från termostatens värde ungefär).
Så länge inte tempen sticker iväg kommer inte fläkten på kylaren dra igång (en av fördelarna med elektrisk fläkt istället för remdriven). Testa byt termostat och kör hårdkörning i 30min så ska du se att den går igång, oavsett hur kallt det är smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Aa ;D .. Ska säga de till verkstaden som ska byta termostaten big_smile ... att köpa biltemas då big_smile..

Sök