Volvo V70 2.5t awd -99 problem med olja?

kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

hejsan.
har fått ett fruktansvärt irriterande problem som jag itne har en aning om hur jag ska lösa.
det verkar som att det blir något slags tryck i motorn som pressar upp oljestickan så den skjuter ur sej olja den vägen.

tacksam för hjälp sad
Mvh //KaviaR\\

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

Igenfrusen/kläggad vevhusventilation gissningsvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

okej? killen jag köpte bilen av sa att motorn var helt nyrenoverad och säger att så itne kan vara fallet :S

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
Marlboroman
27 december 2009 · 8 234 Inlägg

Byt o-ringen på själva stickan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

V70 -99 med nyrenoverad motor? Bara det låter skumt i mina öron...Men som sagt kolla vevhusventilationen, det är den absolut billigaste åtgärden. Är det något annat så får du väl skriva här igen...

Edit: Iofs ett kamremsras kan ju föranleda renovering.

Senast redigerat av dawwe (27 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

okej.. kan det vara det som är problemet bara? har hänt 2 gånger..

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

dawwe skrev:
V70 -99 med nyrenoverad motor? Bara det låter skumt i mina öron...Men som sagt kolla vevhusventilationen, det är den absolut billigaste åtgärden. Är det något annat så får du väl skriva här igen...

Edit: Iofs ett kamremsras kan ju föranleda renovering.

det är en "gammal" taxi bil.. därav renoveringen.

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

Gör ett test: Motorn igång o skruva loss oljepåfyllningslocket. Hör du någon liten skillnad i motorgången? Om du sätter handen ovanför påfyllningslocket, har du då ett "sug" eller "fläktar" det? Normalt (iaf på de bilar jag skruvat på) så skall det vara ett lätt sug vid oljepåfyllningslocket...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Marlboroman
27 december 2009 · 8 234 Inlägg

kaviar skrev:
okej.. kan det vara det som är problemet bara? har hänt 2 gånger..

Det är inte helt ovanligt att det är o-ringen. Råkat ut för det själv.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

tror itne jag kan kolla det.. det är något litet tjaffs med tomgången på motorn. vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men den är liksom lite "orolig"

hur mycket ska en sådan volvo dra per mil i genomsnitt? tror min är lite dyr :S

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

Då så...då har du ju nåt fel utöver att den skjuter ut stickan, de kan mycket väl hänga ihop! Kolla vevhusventilationen oavsett vad föregående ägare säger.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

föregående ägare är min nuvarande chef så han bör ju veta vad som är gjort. men han ska få ta och kolla upp ventilationen igen

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

En chef är inte ofelbar per automatik:)! Sen är ju frågan om man fått ihop motorn korrekt efter renoveringen (går ju ett antal vakuum/luft slangar både hit o dit...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

som sagt hur mycket brukar dessa bilar dra per mil? nog för att "Nya" bilar e roligare i början men snitt på över 1,3?

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

Ingen aning men 1.3 blandad körning nu på vintern låter väl rimligt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

okej.. tyckte att den verkade lite dyr men det e ju turbo, automat och awd så allt det spelar väl in antar jag

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
ohman464
27 december 2009 · 23 Inlägg

Exakt, tror inte de är ovanligt på ca 1,3 per mil blandad iaf.
Var med om stock i vevhusvent engång och de solla olja genom oljestick hålet och vi bara rengjorde och blåste ur de, men en annan gång i en äldre volvo trodde vi att de stocka vevhusvent för den tröck också upp stickan och tröck olja men på den var de bara byta oljefilter så börja den funka, hade väl stocka i filtret.

Volvo 240 (1976)
kaviar
27 december 2009 · 23 Inlägg

okej.. ska ta och byta olja och filter på en gång då också

någon som har fler förslag

Senast redigerat av kaviar (27 december 2009)

ibland är det bättre att hålla käft och verka dum än att öppna den och bekräfta
Marlboroman
28 december 2009 · 8 234 Inlägg

Vad gäller tomgången så kan det va ide att göra ren gasspjället och göra ren och smörja upp tomgångsmotorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Christian S
28 december 2009 · 4 816 Inlägg

Marlboroman skrev:
Vad gäller tomgången så kan det va ide att göra ren gasspjället och göra ren och smörja upp tomgångsmotorn.

tomgångsmotorn blir svår att göra ren och smörja upp då det är en 99 för då är det nya motorn och då finns det ingen tomgångsmotor såvida det inte är en väldigt tidig 99 för då har den fortfarande gamla motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang