3317
Sök

Vattenchoke hoppar inte ur opel rekord C solex 2 portsförgasare

435 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
är vattenstyrd choke på min opel å den hoppar inte ur så ibland ligger tomgången på 1500rpm å  för de mästa ligger den på 2000rpm. nån som vet om man kan koppla bort den eller om de går att laga då jag va in och bes. bilen och fick 2a på hc tomgång förhög och den går även dåligt när den blir varm då den får för mycket bensin.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
Kan man inte justera in den? Har för mig det var möjligt på min Ascona B med Zenith, fast den hade iofs "el choke". Har för mig att det skall vara en glipa på 3-4 mm när den chokar max

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

435 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Kan man inte justera in den? Har för mig det var möjligt på min Ascona B med Zenith, fast den hade iofs "el choke". Har för mig att det skall vara en glipa på 3-4 mm när den chokar max

är ju som nån spiral eller likande (nån plåträmsa som är snurrad som ska röra på sej ju mer den blir varm å har även tatt bort å rengjort förgasaren 3 gånger å allt ser ut att vara som de ska. har även fått tag på en lika dann förgasare jag ska titta på å se hur mycket det är som saanas om man kan få ihop den för på den funkade choken när förgasaren var i bruk

4 474 Inlägg
28 december 2009
Då har du el-choken! Den där remsan sitter i ett lock ungefär 4-5cm i diameter, korrekt? Det är en sk "bimetall fjäder". Justera in den, ja hade själv strul med den förbannade choken...

Edit: Du har alltså en insex-skruv som sitter hägst upp på stången typ vid choke-flapen, det är där du skall justera. Vrid chocklocket så den står på markeringen för "neutral" choke, sen kan man vid behov vrida på den så den chokar mer eller mindre.
Senast redigerat av dawwe (28 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
28 december 2009
En sak till...Min Zenit förgasare var 3-delad, den övre delen hade böjt sig varvid den "tjuvade" luft/bränsle, symptomen var dessa: bilen gick bra i ca 4 mil sen dog den, omöjlig o starta, tvärsur...Efter byte till en Weber förgasare blev bilen bra, dessutom betydligt piggare!

435 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
finns då ingen el till förgasaren och går 2st vattenslang in till choken och slangarna blir varma så de kommer då vatten dit.
här har ni bild på en sån förgasare om länken funkar  http://www.ladda-upp.com/bilder/28360/f-C3-B6rgasare

4 474 Inlägg
28 december 2009
Ok, my bad. Trodde du hade samma Solex/Zenith som på min Ascona B. Ser ut att vara rena fina förgasare på bilden*haha*

435 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Ok, my bad. Trodde du hade samma Solex/Zenith som på min Ascona B. Ser ut att vara rena fina förgasare på bilden*haha*

dom på bilden har nog leget å sammla damm i nåra år men va den enda bilden jag hitta

Sök