4639
Sök

Volvo 740 -86 B230f hallgivarfästet gick av. bytt till ny fördelare men ingen gnista elr bensin?

MONACOR
25 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Först smälte allt i den gamla fördelaren. och som vanligt så var ju kontakten lös satt den miss tände ibland. bytte då hela fördelaren till en som va hel inuti men som kontakten va lös på. allt funka sedan.

Tills nu när den börja miss tända igen. Försökte pilla med kontakten och höll man i den så gick den fint. men fick ingen ordning på de. Så jag bytte fördelare igen. Å på denna är kontakten hel! men nu får jag ingen gnista elr nått?

Finns de olika fördelare till B230f? Alltså dom med hallgivare på fördelaren. inte svänghjulet.
De finns nummer på framsidan och baksidan på dom. Och de är samma nummer på framsidan men inte på baksidan? Även ser dom helt lika ut?:S   

bränslepumpsrelät är helt
alla tändkablar är på rätt plats.
alla säkringar är hela.

Bmw

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
Den där "skivan" eller vad man skall kalla det, som hallgivaren läser mot, ser de HELT identiska ut? Det är inte så att den ena har endast ett "hack" medans den andra har fyra?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

MONACOR
25 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Nej dom är lika. jojo fyra hack äre att...roll

Bmw

4 474 Inlägg
28 december 2009
Testa me o rycka en av de fyra tändkablarna o sätt ett stift i änden, jorda mot ventilkåpan eller nåt på sådant sätt att du kan se stiftet från förarplatsen. Gör sedan ett startförsök. Gnistrar så är det ju bra annars har du hittat ett fel. Sen kan det ju vara som så att gnistan kommer vid fel tidpunkt, kanske tändkablarna på locket som sitter fel isf?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

MONACOR
25 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
har redan kollat gnista. å de finns ingen. och bensinpumpen hörs inte. å de kmr inge ström när motorn går runt. de har ju nått med hallgivaren att göra. för funkar inte den så blir de ju ingen gnista och de bryter soppa.

Bmw

4 474 Inlägg
28 december 2009
Hm...Har du nån annan hallgivare o testa med? E inte så säker på att det är som du skriver, dvs att den bryter soppan...

MONACOR
25 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Är  hallgivaren paj så kmr de inge ström till pumpen! så är de. de blir heller ingen gnista. men denna givare funka innan ja plocka ur den. Så ska få tag i en till och pröva med den.  Den kan ju ha gått sönder.

Bmw

4 474 Inlägg
28 december 2009
Ok, mer än jag visste...Vet tex att min Passat -95 går alldeles utmärkt (om än i nödläge) med ryckt sladd till hallgivaren som sitter på fördelaren (bilen har iofs vevaxelsensor..)

MONACOR
25 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
åfan:) Har bytt hallgivare/ impulsgivare på alla 740 ja haft. å vart samma fel på alla. på nyare sitter dom vid svänghjulet. å där går också fästet av. Ska man byta det får man skruva ned vx-lådan:/  men jaja. man kanske kan köpa givaren bara? å byta den kanske`smile får ringa volvo imorn.  = D

LH2.2 hallgivare på fördelaren
LH2.4 impulsgivare på svänghjul

rätta mig om ja har fel:)
Senast redigerat av _nicko (28 december 2009)

Bmw

4 474 Inlägg
28 december 2009
Jag är ingen Volvo expert, mer "allmänt kunnig" endast...Sorry. Men om LH 2.2 har vevaxelsensor OCH hallgivare på fördelaren så borde bilen starta med kass hallgivare i fördelaren (vevaxelsensorn är även den en hallgivare. I de fall båda finns så brukar hallgivaren i fördelaren användas till o ställa in tändningen, dvs motorelektroniken trimmar mot denna...)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 december 2009
dawwe skrev:
Jag är ingen Volvo expert, mer "allmänt kunnig" endast...Sorry. Men om LH 2.2 har vevaxelsensor OCH hallgivare på fördelaren så borde bilen starta med kass hallgivare i fördelaren (vevaxelsensorn är även den en hallgivare. I de fall båda finns så brukar hallgivaren i fördelaren användas till o ställa in tändningen, dvs motorelektroniken trimmar mot denna...)

2.2 har antingen givare i fördelaren ELLER vid svänghjulet beroende på årsmodell.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 474 Inlägg
28 december 2009
Nitrous: Då kan borde ju hallgivaren vara knas, eller?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 december 2009
_nicko skrev:
åfan:) Har bytt hallgivare/ impulsgivare på alla 740 ja haft. å vart samma fel på alla. på nyare sitter dom vid svänghjulet. å där går också fästet av. Ska man byta det får man skruva ned vx-lådan:/  men jaja. man kanske kan köpa givaren bara? å byta den kanske`smile får ringa volvo imorn.  = D

LH2.2 hallgivare på fördelaren
LH2.4 impulsgivare på svänghjul

rätta mig om ja har fel:)

ja det går att köpa bara hallgivaren å byta
det är lite knepigt men det går:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

111 Inlägg
28 december 2009
hehe, hade också problem med vevaxelgivaren, startade inte när den var varm och gick lite ryckigt, och det fästet gick av till givaren så jag fick riva ner växellådan, men tog inte så lång tid sån tur var tongue

Sök