AC problem Opel Vectra 1994

SilverDevil
28 december 2009 · 105 Inlägg

Ja, till saken nu..

Har en Opel Vectra från 1994 som vinter bil.

Ac fungerade inte på den när jag köpte den o säljaren sa bara att det var slut på AC-Gas.

Konstiga i det hela för mig är att när jag trycker på AC-knappen så startar den inte alls.
Vissa har sagt till mig att det beror på att det inte är nått gas i den så därför startar den inte.

Kan det verkligen vara så??
Finns det nått annat sätt som jag kan testa den på?

Tackar så mycket för alla svar i förhand.

Mvh/J....

Volvo S60 "Okänd" (2004)
BMW 520 D (2016)
Mangisen
28 december 2009 · 1 034 Inlägg

SilverDevil skrev:
Ja, till saken nu..

Har en Opel Vectra från 1994 som vinter bil.

Ac fungerade inte på den när jag köpte den o säljaren sa bara att det var slut på AC-Gas.

Konstiga i det hela för mig är att när jag trycker på AC-knappen så startar den inte alls.
Vissa har sagt till mig att det beror på att det inte är nått gas i den så därför startar den inte.

Kan det verkligen vara så??
Finns det nått annat sätt som jag kan testa den på?

Tackar så mycket för alla svar i förhand.

Mvh/J....

Tjena Jasko! smile
Precis som du säger, ac:n startar inte om gasen är helt slut, därför att ac-kompressorn då skulle skära eftersom den smörjs av just gasen..
Du får göra ett läcksök hos nån auktoriserad firma, de häller då i spårvätska och ser vart de kan läcka..
Sen behöver du väl inte ac:n nu i detta antarktisväder big_smile

dawwe ...has left the building...
28 december 2009 · 4 474 Inlägg

Är det verkligen gasen som smörjer? Har för mig att man har nån slags "olja" i systemet för att smörja div delar. För övrigt så är det precis som du misstänkte, är det för lågt systemtryck så startar inte kompressorn

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mangisen
28 december 2009 · 1 034 Inlägg

dawwe skrev:
Är det verkligen gasen som smörjer? Har för mig att man har nån slags "olja" i systemet för att smörja div delar. För övrigt så är det precis som du misstänkte, är det för lågt systemtryck så startar inte kompressorn

ja precis, formulerade mig lite dumt.. olja är de givetvis.. men systemet finns där av att inte skada kompressorn om gasen läckt ut ..

Därtill så ska inte ac:n starta om de e under 2grader (tror jag).. är så på saaben iaf smile

SilverDevil
28 december 2009 · 105 Inlägg

Mangisen skrev:

SilverDevil skrev:
Ja, till saken nu..

Har en Opel Vectra från 1994 som vinter bil.

Ac fungerade inte på den när jag köpte den o säljaren sa bara att det var slut på AC-Gas.

Konstiga i det hela för mig är att när jag trycker på AC-knappen så startar den inte alls.
Vissa har sagt till mig att det beror på att det inte är nått gas i den så därför startar den inte.

Kan det verkligen vara så??
Finns det nått annat sätt som jag kan testa den på?

Tackar så mycket för alla svar i förhand.

Mvh/J....

Tjena Jasko! smile
Precis som du säger, ac:n startar inte om gasen är helt slut, därför att ac-kompressorn då skulle skära eftersom den smörjs av just gasen..
Du får göra ett läcksök hos nån auktoriserad firma, de häller då i spårvätska och ser vart de kan läcka..
Sen behöver du väl inte ac:n nu i detta antarktisväder big_smile

Tjenare mannen..

Jaså.. det var som fan.. Ja, jag ska ta o provtrycka den nånstans så får vi la se..
Nja, behöver o behöver,, det är mesta dels på morgonen så framrutan blir klar snabbare.
Den där jäkla ymma på framrutan på morgonen blir man vansinnig på..  smile

tack för svaren..
Mvh/J....

Volvo S60 "Okänd" (2004)
BMW 520 D (2016)
SilverDevil
28 december 2009 · 105 Inlägg

dawwe skrev:
Är det verkligen gasen som smörjer? Har för mig att man har nån slags "olja" i systemet för att smörja div delar. För övrigt så är det precis som du misstänkte, är det för lågt systemtryck så startar inte kompressorn

Ok.. ska ta o provtrycka den så jag inte fyller på vätskan o så försvinner det inom 2 dagar...  smile
TAckar så mycket för svar..

Mvh/j.....

Volvo S60 "Okänd" (2004)
BMW 520 D (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang