3336
Sök

Missljud (vinande) från turbo? Audi A4 1,8 T 2004

2 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Hejsan,

är ingen fena på bilar och motorer - det ska jag villigt erkänna.

Men problemet som har uppstått med min bil konstaterar jag ha att göra med turbon på något sätt.

Har en Audi A4 -04 1,8TS som är chippad av powershipp.se

Jag försöker beskriva så bra som möjligt:

1. Sedan jag köpte bilen har jag märkt att den "tappar lite orken" när man pressar den vid höga farter och på höga växlar. Det upplevs som att bilen rycker lite i farter upp mot 200 eller om man så vill att effektkurvan liksom dippar (eller som om varvtalsregulatorn skulle hoppa in) men motorn är långt ifrån några maximala varvtal.

2. I höst har jag fått släcka fellampan som tändes och datorn beskrev felet som problem med laddtrycksregulatorn. Efter att ha släckt lampan tändes den inte på nytt och det har inte varit några problem. Min slutsats då var att det inte var något problem med regulatorn för då borde lampan börja lysa igen..

3. Nyligen började jag höra missljud från motorn när motorn kom upp i varv där turbon börjar ladda, ca 2000 varv. Ljudet är liksom vinande och jag upplever även att jag inte har samma respons från motorn (samma effekt) längre. Jag har ställt bort bilen och undvikit att köra den men måste ta tag i det nu.

Är det någon som har någon bra idé på vad det kan vara? Hör de olika beskrivna fenomenen ihop - är det så att laddtrycksregulatorn kan vara boven till allt och att byte av denna kan var lösningen. Eller kan det vara så att den trasiga/felaktiga regulatorn orsakat något större fel i turbon som numer ger upphov till missljudet? Beror missljudet på någon trasig packning? Vinande ljud - känns som att det är luft som åker ut någonstans då? Har inte kollat laddtrycket ännu...men vad jämför man med där? Originaltrycket kan man väl inte kika på när det sitter chip?

Vore väldigt tacksam för svar om någon varit med om detta själv.

Gott Nytt År

//Sunken

1 174 Inlägg
29 december 2009
säkert inte samma men såg detta på NordicAudi.

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … #Firstread
Senast redigerat av Akka (29 december 2009)

2 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Akka skrev:
säkert inte samma men såg detta på NordicAudi.

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … #Firstread

Ok, tack för länken...

Sök