3898
Sök

Volvo 760 turbo -85 (MS)''ADON''-siktar på 300hk++{upd. 27/11 -12} nylackad ;)

volvo tic frälst
357 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
nu har grejjerna till 740n kommit så imöra ska jag hämta dom så det händer nått på bil wink jag var och besiktade 240n igår också, jag var enda bilen i besiktningshallen så 3 besiktningsmän gick lös på den och hittade 13 2or och 5st bra att veta tongue men ändå har jag hittat 2st 2or jag inte fick på tongue men det var ganska väntat men det ska göras iorning allting för karossen är frächt utom golvet och motorn är ännu bättre smile
men men ska bli kul o starta upp 740n igen smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
nu har jag hämtat nya kontakten och 10meter sladd så nu tar det fart igen bara jag kommer på vart jag har lagt lödkolven hmm köpte även polermedel 3m perfect-it som jag ska prova om det ger någon glans på nya lacken^^ så ikväll blir det update
Senast redigerat av mattestig (8 mars 2010)

volvo tic frälst
357 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
vi tar en liten update nu da så blir det en större ikväll

har lött tunnare sladdar i kontakten nu som jag ska skarva i orginalmattan i bil, gick mycket lättare att löda kontakten så. ska löda alla skarvar så det håller. sen ska jag försöka komma in med datorn och försöka starta upp bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/873250_o3mg3a.jpg
kablage
kontakten

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/873251_oe6muw.jpg
3m
nya medlet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/873252_hrh12g.jpg
mtune
megatune och så blev elin grindemyhr med lite på bild tongue

volvo tic frälst
357 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
ger nu upp för idag. jag har kopplat in kontakten i kabelmattan och så men nu krånglar megasquirtet igen. programmerar jag in en ny firmware så funkar det perfekt i kanske en timme sen får jag inga värde från givarna och batterivolten visar 22 volt i megatune fast det är 12 volt. laddar jag in ny firmware igen så visar det 12 volt och allt funkar klockrent i ca: en timme och så håller det på... jag har skickat mejl till diyautotune om hjälp så jag hoppas på att få svar imöra. det var meningen att den skulle vara klar till elmia men det sket sig nog rätt gött tongue det positiva var att polermedlet var kanon;) märktes rätt stor skillnad efter 30sek. polering för hand på en redan välpolerad yta ska prova med maskin någon dag. men här kommer lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/873386_mvvzje.jpg
el
det finns att lite elektronik i -85ans 760 tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/873388_p0znc0.jpg
polerat
har polerat en bit av stolpen men det var svårt att få med skillnaden på bild

volvo tic frälst
357 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
nu har jag löst felet med MS.et iaf tongue det var ett litet skitfel bare tongue hade råkat spara över msq.n med fel inställning i codebase output functions så det använde 2st triggerfunktioner på en utgång. men men ska kolla upp fördelaren nu för jag är lite osäker på om jag har den rätta med hallgivare i annars får jag köpa en ny då jag inte orkar löda om boxen från hall till induktiv givarkrets tongue så när jag fått ordning på triggningen ska bilen startas! smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
har försökt starta bilen idag fick den att hosta till en gång än så länge tongue väntar nu på stroblampe så jag får triggervinkel rätt så ska den nog puttra igång sen wink

volvo tic frälst
357 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
mattestig skrev:
har försökt starta bilen idag fick den att hosta till en gång än så länge tongue väntar nu på stroblampe så jag får triggervinkel rätt så ska den nog puttra igång sen wink

triggervinkeln stod helt åt hel**te så det var inte så konstigt att den inte startade. men jag måste flytta fördelaren en del för nu hade jag bara 24 graders triggervinkel -5 grader som MSet använder sig av för att räkna ut tändvinkel. kan alltså ha max 19graders förtändning tongue så fördelaren ska justeras så värdet blir rätt. jag hade ställt triggervinkeln på 52 grader föd med gradskiva men det stämde inte riktigt med strobben för då tände motorn 10 grader efter öd. sänkte triggervinkel till 24 grader i ms så stämde det. den starta å dog lite då och då så jag ska bara justera lite i ms så ska den starta smile men sen kom ett nytt problem igen hmm får ingen triggersignal längre hmm + att tps sensorn funkar inget vidare hmm men har en del att fixa på 240n innan ombes. så kanske hinner med 740n imöra kväll.

volvo tic frälst
357 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
då har jag svetsat rost på 240n, och gasen tog ju slut när jag kom halvvägs såklart  :doubt: men nu grejjar jag med 740n hittade felet direkt med triggersignalen. kabelbrand i kontaktstycket på hallgivaren :thumbup: troligen någon tidigare ägare som lämnat en överraskning efter sig för det såg inte så seriöst ut i kontaktstycke med någon specialare. :problem: men men har troligen grillat hallgivaren å men ska fixa kortslutningen först å byta ut lite sladd :sick: sen får vi se om hallgivaren funktionerar''

63 Inlägg
15 mars 2010
va de därför de krångla när vi kom tebax?

volvo tic frälst
357 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/878223_0m1v91.jpg
piggsvin
skaffat mig bättre begagnade piggsvin av värstingmodell så jag kan tävla med bilen på isen nästa vinter wink nypris: 3800kr per däck yikes saknas bara fälger nu.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62427/878229_s9eoa3.jpg
felsökning hallgivare

felet hittat wink
Senast redigerat av mattestig (15 mars 2010)

volvo tic frälst
357 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
_junior_ skrev:
va de därför de krångla när vi kom tebax?

jepp tongue skulle ta loss kontakten så gnista de som faan å börja ryka ur den iställe tongue

63 Inlägg
15 mars 2010
tur att de va söppas lätt fel smile hehe

volvo tic frälst
357 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
_junior_ skrev:
tur att de va söppas lätt fel smile hehe

mja fast de brände hallgivaren så måste köpe en ny sån tongue

63 Inlägg
15 mars 2010
de har du att råd me wink

volvo tic frälst
357 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
_junior_ skrev:
de har du att råd me wink

hehe mja wink men pengarna börjar ta slut så får skaffe mig ett nytt jobb snart tongue

volvo tic frälst
357 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
jag hjälper till och bygger 4st folkracebilar nu så jag har inte hunnit med att köpa en ny fördelare än. så nästa update kanske blir till veckan.

2 419 Inlägg
20 mars 2010
Coolt projekt!!! detta måste man ju följa smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
har nog fått tag i en fördelare som ska hämtas snart och 240n är snart klar för ombes. den också. så väldigt snart blir det en update smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
en ny fördelare inhandlad smile 450 spänn yikes

volvo tic frälst
357 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
har köpt en ny fördelare som jag kopplade in. efter en timme brände den hallgivaren också hmm sökte lite mer om brända hallgivare å så fann jag en som skrev att det ska vara 9 volt medans många säger att det ska vara 12 volt på volvo :crazy:  men som tur var kom jag på att jag har en toppmonterad fördelare med inbyggd hallgivare jag plocka på en skrotbil för nått år sen 8)  så nu ska jag prova att löda om boxen  så jag får 5 volt matning till givaren och får jag ingen signal så ökar jag till 9 volt smile

Sök