Huyndai Accent 97:a. Generator? Batteri? Kyla?

kilomistra
31 december 2009 · 10 Inlägg

Ikväll när jag var ute och körde började bilen bete sig märkligt efter cirka 20-25 minuters körning. Plötsligt blev instrumentbelysningen allt svagare och radion slutade spela.
När jag skulle köra vid grönt ljus var all kraft borta från motorn och bilen närapå dog.

När jag då stängde av instrumentbelysning, samma reglage som dessutom gör det möjligt att slå på helljuset så kom varvtalen tillbaka till motorn igen och jag kunde köra igen. Dessutom vaknade radio till liv igen.

Ungefär som om batteriet inte orkar driva allting, men batteriet är helt nytt, införskaffades för drygt en vecka sedan.

När jag väl kom hem testade jag att slå på instrumentbelysningen igen, då lös den med full kraft som vanligt den korta stund jag hade på den.

Något som vet vad det kan vara?


Övrigt kan tilläggas att kupéfläkten har varit lite svajjig. Nu när det varit kallt orkar den inte alltid köra på full fart utan det kommer och går lite grann. Den ger dock värme som den ska.

Bilen har stått sedan juldagen och det var 15 minus ute ikväll. Men den startade direkt och en bil borde väl klara större kyla än så?

Senast redigerat av kilomistra (31 december 2009)

kilomistra
31 december 2009 · 10 Inlägg

Uppdatering.

Idag, fortfarande 15 minus, var det svårt att få igång bilen. Men till slut, efter 4-5 försök startade den.
Åkte till en polare och mätte spänningen över batteriet som var 14.01. Generatorn borde alltså funka som den ska.
Glömde dock tyvärr mäta vid belastning.

Har kört flera korta sträckor under dagen utan problem. Har dock inte vågat ha igång instrumentbelysning just in case.

Funderar på om det inte kan vara köldrelaterat ändå.

Någon som har några ideér?

SoNic- Okejbratja
31 december 2009 · 255 Inlägg

kilomistra skrev:
Uppdatering.

Idag, fortfarande 15 minus, var det svårt att få igång bilen. Men till slut, efter 4-5 försök startade den.
Åkte till en polare och mätte spänningen över batteriet som var 14.01. Generatorn borde alltså funka som den ska.
Glömde dock tyvärr mäta vid belastning.

Har kört flera korta sträckor under dagen utan problem. Har dock inte vågat ha igång instrumentbelysning just in case.

Funderar på om det inte kan vara köldrelaterat ändå.

Någon som har några ideér?

Byt kolen i generatorn? kolla spänningen vid belastning!

Btw mitt batteri frös till is häromdagen men det var dock ett lite halv ruttet sådant så det ska ju ej gå med ett helt "NYTT"..

BMW 325 e36 (1994)
bollen1986
31 december 2009 · 3 714 Inlägg

Generatorn ska ju ladda 14,4volt så kan ju va de som spökar

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
VW_67
31 december 2009 · 446 Inlägg

bollen1986 skrev:
Generatorn ska ju ladda 14,4volt så kan ju va de som spökar

den absolut vanligaste reglerspänningen är 13,8V så det stämmer inte alltid tongue

Drönirettab
31 december 2009 · 21 761 Inlägg

14-14,4 V är en spänning som den bör hålla, äldre bilar hade nog ofta strax under 14 V. Moderna bilar kan även ha högre än 14,4 V, tex uppåt 14,8 V. Att spänningen låg på 14.01 V är inget "alarmerande", exempelvis några extra omstarter gör att batteriet har gjort sig av med lite energi och kombinerat med eventuellt "aningen urladdat" batteri kan göra att laddspänningen håller sig lite i underkant. smile

Det mystiska är ju att den "ynkliga" instrumentbelysningsfunktionen påverkade bilen så pass mycket, då verkar det hellre nästan som glapp någonstans eller så. För säkerhets skull bör batteriet sättas på laddning och låta laddaren vara på tills den säger att batteriet är fullt, sedan görs mätningar med belastning av generatorn. Drivremmar ska också kollas upp och sträckas vid behov.

_Nas_
31 december 2009 · 309 Inlägg

Jag tror på kylan tongue..

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang