Kände att det nu var dags för en liten update. Hoppas det blir lite skoj för er iaf
Som ni vet så hade jag lite problem med att få ut motorn då oljetråget tog i och motorn helt enkelt vägrade åka ur. Men efter ett jädrans pill med att dra i motorn i olika lutningar så slank den plötsligt ur.
Jädrans böld till oljetråg.
Polaren är nöjd över att den äntligen är ute iaf.
Iskruvad i stativet.
Växellådan med svänghjul, tryckplatta och lamell.
Svänghjul, tryckplatta och lamell är för övrigt till salu... ifall nu ingen moderator har något emot att jag skriver det här.
Grenröret du har är riktigt dåligt! Försök hitta någon som kan svetsa dig ett eller om du gör det själv! Några polare te mig har haft likadana och dom har spruckit i svetsarna!! Annars är de inget att klaga på Förtsätt med det bra jobbet!!
Mjo,, jag har förstått att det inte är någon vidare kvalitet på grejerna. Men som tur är så finns det folk på jobbet som är bra på att svetsa. Så det ska väl förhoppningsvis lösa sig
Motorn är nu 98% isärplockad. Allt som sitter kvar på blocket nu är triggerskivan och veven. För att få bort detta så måste jag göra ett verktyg för att kunna hålla imot när man skruvar loss den..
Någon som har ett bra tips på hur man kan göra?
Iaf så tog jag med lite grejer till jobbet för att tvätta dem;
I tvätten.
Äckliga kolvar.
Och efter tvätt så blev delarna såhär;
Ikväll är planen att tvätta växellådan och lite andra grejer. Så förhoppningsvis så kan man börja lacka lite snart
Dags för en update igen, vilket jag hoppas ni gillar
Har varit på jobbet och tvättat lite mer saker.. och dessutom lackat en del grejer också. Så här får ni lite bilder på det;
Tvätten på jobbet.
Skitigt oljetråg.
Skitig växellåda.
Första lagret färg pålagt.
Inne i ugnen.
Växellådan efter tvätt.
Maskerat lite.
Växellådan inne i ugnen.
Ett stycke äcklig kåpa
Så hur blev nu allting färdiglackat då?
Som jag skrev i mitt förra inlägg så behövdes det ju ett verktyg för att kunna skruva bort veven från blocket. Så det var bara sätta igång och göra ett eget;
Där ska man hålla emot.
Uppritat i Solidworks
Färdigprogrammerat i Edgecam.
Ut till verkstaden.
Valet av maskin fick bli den minsta vi hade - Haas VM2 ;P
Biten uppspänd.
Mätpgrogram för att sätta ut nolla.
Mäter med proben.
Nollan lagd på G54
Fräser lite.
Färdigt verktyg!
Och ja! Det hade varit otroligt mycket smidigare att svarva en sån här bit. Men svarven vi har kan bara svarva axlar på en diameter på max 25mm. Så det fick bli att fräsa ur den istället.