Avgasvärden sky höga på besikting Ford Sierra 2,0 doch 1991 ghia

cagiva_mannen Lysekil
3 januari 2010 · 90 Inlägg

Hej.. min Ford Sierra 2,0 doch 1991 har för höga avgaskrav . körde in bilen på besikting och visste att jag skulle få nån 2a på avgas kraven men inte alla kraven . ja hcn är 999 sen resten av värdena är med skyhöga. samt att den drar grymt mycket soppa. tankade fullt och körde 18 mil så var det slut..

Bilen huger på jämna varv när jag typ ligger och kör i 50,70,80,90,100 och mindre . bilen har lite orilig tomgång med pendlar mellan 900 och 1200 typ

Sen så står tempmätaren konstigt den är precis i början på norm fältet  ska den vara det? tycker nämligen det är lite dålig värme i bilen. värme är det men ska vara bättre.

sen ryker den svart och det luktar bensin i avgasröret.  jag och några kompisar misstänkte att det var lambedan som var paj men den reagera ju hela tiden på bilprovningen???? sen vet jag att det läcker lite i avgas röret kan det vara så enkelt en bil mekaniker sa det till mig.

välldigt tacksam för svar. M.V.H Christopher

Senast redigerat av cagiva_mannen (3 januari 2010)

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 januari 2010 · 3 180 Inlägg

börja med att byta termostaten om bilen inte kommer upp i temp, sedan kan ex motorstyrningens tempgivare vara paj så motorn tror aatt den är kall, och då öser in soppa.

lambdan kan vara trasig, lambdavärdet som visas på SBP är bara ett uträknat värde, SBP kopplar inte in din lambdasond i sin mätutrustning.

laga också läckan i avgaset, är det före lambdan kan det också påverka.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
cagiva_mannen Lysekil
3 januari 2010 · 90 Inlägg

okej okej big_smile jasså dom mäter inte lambedan på det viset på SBP  det var rackarns. det är mellan kattarna det läcker och lite mer ställen men ska fixa det. men . angånde tempgivaren vart sitter den?? kan det ha med tempmätaren att göra ?( tempgivaren)

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 januari 2010 · 3 180 Inlägg

cagiva_mannen skrev:
okej okej big_smile jasså dom mäter inte lambedan på det viset på SBP  det var rackarns. det är mellan kattarna det läcker och lite mer ställen men ska fixa det. men . angånde tempgivaren vart sitter den?? kan det ha med tempmätaren att göra ?( tempgivaren)

läcker det vid kattarna så kan det påverka en del. tempgivaren är jag inte säker på ford, men antingen sitter den vid termostathuset, eller i toppen oftast. tempmätaren och tempgivaren till motorstyrningen brukar vara två separata. om din motor inte blir varm är det troligtvis termostaten som är dålig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang