3049
Sök

Skoda felicia fas 2:a, Motortempsproblem. vanligt att dom inte går upp i temp?

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Tjilivippen!

Köpte för några veckor sedan en skoda felicia 99:a med 1.6 bensinmotorn å de är ett jävla problem att få upp temp på den eller ja nu kommer de mer spännande...

Kör man med Kupefläkten + kupetempen på kallt går motorn upp arbetstemp. så fort man slår på kupevärmen + fläkten till Varmt så går motortempen efter några km ner till 0 på mätarn å kylarslangarna blir kalla...

Är de för stort kylarsystem på motorerna från början ?

har ny termostat å har även täckt kylarn 3/4 med wellpapp i testsyfte å inte fan blir den varmare för de...

Antingen blir motorn varm å man har isen kvar på insidan rutorna eller så blir de varmt som fan inne i bilen å motorn går aldrig upp riktigt i temp... Luften i kupen blir så varm så du bränner händerna om du har dom i utblåsen för länge...

vad gör man ? vanligt fel?

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 januari 2010
Hm...sk "overcooling", inte bra...Är du SÄKER på att den nya termostaten funkar som den skall? Utgår från att du har original eller "märkes" termostat (Wahler eller liknande). Har läst om div skumma temp problem med VW där problemen löstes med en ny original VW termostat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
4 januari 2010
Haft liknande problem hade själv precis satt i ny termostat, körde man på en större väg så blev den inte varm alls och körde man inne i stan började den koka, bytte termostaten så nu funkar det igen, tyvärr dock toppackningen! sad

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Hm...sk "overcooling", inte bra...Är du SÄKER på att den nya termostaten funkar som den skall? Utgår från att du har original eller "märkes" termostat (Wahler eller liknande). Har läst om div skumma temp problem med VW där problemen löstes med en ny original VW termostat...

de är en Wahler termostat om jag inte missminner mig från autoexperten...
orginal termostaten hade ju även bara rullat 2300 mil...

Med den nya termostaten så kommer den upp bättre i temp än den gamla å som sagt...kör man utan kupefläkten så funkar tempen som den ska... å alla slangar i motorutrymmet blir varma, fläkten startar som den skall osv. om man startar motorn kall -5 så känner man efter 2km att de är 15+ i utblåsen i kupen.. hade termostaten varit öppen hela tiden så skulel den ju inte bli varm så fort heller.

hur stort kupeelementet är vet jag itne men den lille motorn har ju fan större kylare än jag har på 940in nästan,

problemet e ju att antingen går motorn kall hela tiden å de sliter ju eller så sitter jag å fryser varje dag till å från jobbet å har is på rutorna..

toppackningen kan vi utesluta helt för de blir inget onormalt tryck i slangarna i alal falll å då brukar de inte bli overcooling heller :p

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 januari 2010
Som jag sa, testa med en original termostat från VW, har löst problemet för vissa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök