Efterkontroll, hur går det till?

ssTs
4 januari 2010 · 55 Inlägg

Jag fick en "tvåa" på avgasvärdena på besiktningen och fick att jag skulle köra in på obokad efterkontroll inom en månad annars så inträde körförbud. Detta har nu åtgärdats och frågan är då om det enbart är avgasvärdena som dom tittar på vid efterkontrollen eller går dom igenom andra saker åter igen?
Skulle jag inte klara besiktningen och inte klarar avgasvärdena (dvs, tvåan är fortfarande oåtgärdad) får jag då ytterligare en månad på mig som jag kan köra med bilen innan ett nytt körförbud inträder?

Mvh
Nille

Volvo V50 (2006)
BMW 325ci (2001)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
4 januari 2010 · 534 Inlägg

Dom kollar bara upp tvåan, dom letar inte efter andra fel..
Om du inte lyckas släcka tvåan så får du en vecka (har jag för mig) att köra innan nästa ombesikting eller körförbud.

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Muttley
4 januari 2010 ·

Du ska ordna problemet fortast möjligast men har en månad på dig innan du har totalt körförbud på bilen och är de inte vidgjort har du lite tid till. om du hade läst baksidan på ditt bes papper står de där.

Och de kollar enbart andra saker ifall de uppkommit något som verkligen är en trafikfara. Men de går inte noga igenom bilen som vid en vanlig besiktning.

Sen de vanliga du kan få böter om polisen stoppar dig med en icke godkänd bil.

Peppes Bodega
4 januari 2010 · 261 Inlägg

Jag reder ut det här,grabbar:
Man har 1 månad sedan körförbud.Om felet inte är åtgärdat har man 1 månad till dvs 2 månader från första bes.Besiktar man igen,3:e gången,har man bara 1 vecka på sig sedan körförbud.Så är det hela tiden tills bilen är godkänd.Detta troligtvis då många hade sina sommarbilar och aldrig gjorde iordning felen utan körde likadant varje år.
Men efter 2 månader från första gången är den en fullständig kontrollbesiktning.
Bes.mannen har all rätt att kolla hela bilen igen vid en ombes. eftersom en ombes är en hel besiktning SOM FÅR begränsas till de anmärkta punkterna.

GLASKLART!

MVH
Peppe

Senast redigerat av Peppes Bodega (4 januari 2010)

Louksor
4 januari 2010 · 1 915 Inlägg

De kollar bara det du fått en 2a på.

Förra årets besiktning så fick jag en 2a på vänstra parkeringsljuset som inte lyste.
Tog lampan från högra sidan och sätte i vänstra och åkte på en efterkontroll nån timme senare och blev godkänd smile (bytte dock ut den trasiga lampan mot en hel några dagar efter tongue )

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
KHRacing
4 januari 2010 ·

Louksor skrev:
De kollar bara det du fått en 2a på.

Förra årets besiktning så fick jag en 2a på vänstra parkeringsljuset som inte lyste.
Tog lampan från högra sidan och sätte i vänstra och åkte på en efterkontroll nån timme senare och blev godkänd smile (bytte dock ut den trasiga lampan mot en hel några dagar efter tongue )

läser du överhuvudtaget vad ansra skriver i en tråd innan du kommenterar den :-) ?
se inlägget ovanför ditt.

Tuffhaggman
4 januari 2010 · 864 Inlägg

Louksor skrev:
De kollar bara det du fått en 2a på.

Förra årets besiktning så fick jag en 2a på vänstra parkeringsljuset som inte lyste.
Tog lampan från högra sidan och sätte i vänstra och åkte på en efterkontroll nån timme senare och blev godkänd smile (bytte dock ut den trasiga lampan mot en hel några dagar efter tongue )

Hade han lagt märke till den andra lampan hade du troligtvis fått en tvåa på den....

Robbin_V90 Elektriker/Montör
4 januari 2010 · 534 Inlägg

KHRacing skrev:

Louksor skrev:
De kollar bara det du fått en 2a på.

Förra årets besiktning så fick jag en 2a på vänstra parkeringsljuset som inte lyste.
Tog lampan från högra sidan och sätte i vänstra och åkte på en efterkontroll nån timme senare och blev godkänd smile (bytte dock ut den trasiga lampan mot en hel några dagar efter tongue )

läser du överhuvudtaget vad ansra skriver i en tråd innan du kommenterar den :-) ?
se inlägget ovanför ditt.

Är du helt säker att "peppes bodega" har alla fakta till 100%?? =P
Man kan ju aldrig va helt säker på ett forum.. Är ju inte direkt så att han styrker sin text med lagtexter eller regler.. smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
KHRacing
4 januari 2010 ·

Robbin_V90 skrev:

KHRacing skrev:

Louksor skrev:
De kollar bara det du fått en 2a på.

Förra årets besiktning så fick jag en 2a på vänstra parkeringsljuset som inte lyste.
Tog lampan från högra sidan och sätte i vänstra och åkte på en efterkontroll nån timme senare och blev godkänd smile (bytte dock ut den trasiga lampan mot en hel några dagar efter tongue )

läser du överhuvudtaget vad ansra skriver i en tråd innan du kommenterar den :-) ?
se inlägget ovanför ditt.

Är du helt säker att "peppes bodega" har alla fakta till 100%?? =P
Man kan ju aldrig va helt säker på ett forum.. Är ju inte direkt så att han styrker sin text med lagtexter eller regler.. smile

Jag vet att han har 100% rätt, räcker inte det för dig så får du ringa SBP o fråga så får du svart på vit med samma svar :-)

Peppes Bodega
5 januari 2010 · 261 Inlägg

Jag är 100% säker!Behöver inte visa lagtexter utan tror att det räcker med mina 13 års arbetserfarenhet!
Annars kan man läsa på baksidan av protokollet så står det där.

Senast redigerat av Peppes Bodega (5 januari 2010)

turboforssen Telge Drifting Team
5 januari 2010 · 5 398 Inlägg

jag vet att han har 100% rätt då jag har fått mer nerslag på efterkontrollerna
men oftast så kollar dom bara 2:erna som finns på pappret

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
pickiz
5 januari 2010 · 3 Inlägg

rindge bilprovningen stockholm förra året ang detta , dom sa att dom får inte leta nya fel på en efterkontroll, men om dom ser fel får  dom sätta 2or

Peppes Bodega
5 januari 2010 · 261 Inlägg

RAM_on_22s skrev:
rindge bilprovningen stockholm förra året ang detta , dom sa att dom får inte leta nya fel på en efterkontroll, men om dom ser fel får  dom sätta 2or

Vad är skillnaden?
Se mitt inlägg längre upp.

Senast redigerat av Peppes Bodega (5 januari 2010)

pickiz
5 januari 2010 · 3 Inlägg

annars är bilprovare såna som inte ligger så högt i kurs hos mej

Peppes Bodega
5 januari 2010 · 261 Inlägg

Synd att du är en sån som drar alla över en kam.

Eftersom TS frågar om en sak, och jag skriver hur det är men det kanske inte passar alla.

Senast redigerat av Peppes Bodega (5 januari 2010)

gamlingen
5 januari 2010 · 5 198 Inlägg

RAM_on_22s skrev:
annars är bilprovare såna som inte ligger så högt i kurs hos mej

Ett yrke som alla andra. .de sätter inte anmärkningar för att jävlas,, det har dom inget extra för.

Germax
5 januari 2010 · 12 086 Inlägg

gamlingen skrev:

RAM_on_22s skrev:
annars är bilprovare såna som inte ligger så högt i kurs hos mej

Ett yrke som alla andra. .de sätter inte anmärkningar för att jävlas,, det har dom inget extra för.

Där har iofs jag en helt annan uppfattning, man verkligen ser ju hur de njuter av att ge skit 2or till ungdomar.

Peppes Bodega
5 januari 2010 · 261 Inlägg

JapMax skrev:

gamlingen skrev:

RAM_on_22s skrev:
annars är bilprovare såna som inte ligger så högt i kurs hos mej

Ett yrke som alla andra. .de sätter inte anmärkningar för att jävlas,, det har dom inget extra för.

Där har iofs jag en helt annan uppfattning, man verkligen ser ju hur de njuter av att ge skit 2or till ungdomar.

Börjar bli off topic så jag avslutar här.

Mangisen
5 januari 2010 · 1 034 Inlägg

Varför ska alla trådar spåra ur????
Eftersom Peppes Bodega skrivit ett klockrent utförligt svar, så ska alla dessa jävla så kallade experter uttala sig..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 januari 2010 · 2 971 Inlägg

Det är ganska löjligt att klaga på snubbarna på bilprovningen egentligen. Visst, vissa har vaknat på fel sida och sätter en 2a "i onödan" osv. Men alla 2or som sätts är enligt boken. Dom hittar inte på nya regler som inte fanns att tillgå innan ni körde dit bilen. Är nåt fel så är det, och dom flesta här inne har bilar som har modifieringar som inte är ok enligt SBP (eller lagen då..). Det är en medveten risk man får ta, eller så får man byta ut den delen innan man kör dit. Ganska enkelt. Att lata människor väljer att ta ut det över en hårt arbetande stackars person som får utstå mycket skit är bedrövligt.

Mina $.02 - kämpa på Peppes!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang