3825
Sök

Ojämn tomgång saab 9-3 -00

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Hej, nu lagom till det blivit så här kallt ute så har min bil fått en ostabil tomgång den vandrar från 800-1000varv och när den är nere på 800 låter det som att motorn ska dö men då vandrar den istället upp till 1000 för att genast sjunka ner till 800 igen.
Är det här någonting som är vanligt på min bilmodell vid den här kylan? eller bör jag ora mig har besiktning om 6 dagar.. utöver det så har fläkten(acc) en bra fördröjning på sig att hoppa igång nu i kylan.
Bilen står för övrigt i varmgarage så den är ju inte igenomfrusen heller...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
Tittat så att alla slangar sitter där dem ska? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Vet ej var allt ska sitta så svar nej hmm

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
Tribbe skrev:
Vet ej var allt ska sitta så svar nej hmm

leta efter någon som lossnat wink låter nästan som ett luftläckage, för den går fint när du kör?

motorlampan är inte tänd?
Senast redigerat av kwansa (11 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Går fint när jag kör, inga lampor lyser. Vet dock om att batteriet är dåligt laddat kan det inverka?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Olsson-Aero skrev:
Händer det när bilen är kall eller varm?

Ett tips när det gäller ACC. Sätt igång bilen. Tryck på Auto och Off SAMTIDIGT. Då kalibrerar alla spjäll osv sig. Håll koll på Acc panelen hela tiden. När kalibreringen är färdig visas en siffra. Är siffran 0 har du inga felkoder på systemet. Är siffran 1 tex så har du en felkod. Då måste du läsa ut med en Tech-2 vad felet är.

Kall. Ska prova det du sa har dock en sån fin display som inte alltid är med mig... men ett försök är det ju värt.

5 710 Inlägg
12 januari 2010
Tomgången:
Har din bil TCS/antispinn?
Om inte har den en tomgångsmotor som reglerar tomgången. Kärvar den kan det ge liknande problem.
Det man brukar göra som prio 1 är att demontera denna, rengöra och smörja.

Fläkten:
Är den helt död eller blåser det bara lite?
Din klimatanläggning är "intilligent" och försöker få fram värme så snabbt som möjligt.
Det är ju din motor som gör att det blir varmt så innan motorn är varm är det ingen idé att blåsa med fläkten med för stor styrka.
Dock kan det ju i sådana här tider då det är kallt, immigt och jäkligt vara nödvändigt att köra det manuellt.
= det är inte säkert att det är ett fel.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Tror inte det är något större problem med fläkten.
Har ingen antispinn, så skulle kunna vara tomgångsmotorn. Var hittar jag den? och är det ett stort projekt? Jag är inte den som brukar skruva med bilar direkt....

Sök