12 januari 2010
Trådstartare
Svårstartad när det är neråt 20 minus. Jag kan köra på startmotorn utan problem i 10 sekunder med god fart. Den har startat alla gånger trots kylan, men jag måste gasa när den tänder för att den ska gå. När den har startat är tomgången väldigt orolig och den dör oftast om jag inte håller den på lite varv. När jag sedan kör iväg går bilen som vanligt i cirka 10 minuter sedan försvinner bottendraget och jag måste hålla den över 3000 varv för att den skall dra. Sedan kör jag ungefär i 10 till 20 minuter till och då blir den som vanligt igen, drar på lågvarv och har tomgång. Utom vid ett tillfälle, då körde jag 12-13 mil på E6 innan den rättade sig. När den tappar tomgång och lågvarv känns det som att det skulle kunna vara tjuvluft, men varför rättar den sig igen? Jag har inte gått över vakumslangarna med startgas. Men jag har dragit i de jag sett och inte märkt någon förändring i varv. Idag startade den dock inte (fästmön arg..). Jag tänkte prova och starta när jag kommit hem från jobbet och sedan se på ett stift om den var sur. Då startade den förstås..Tomgången mycket orolig i cirka 10 sekunder innan den dog. Då upptäckte jag ett främmande ljud. Med motorn stoppad och med tändningen på hördes ett svagt tjut. Av med locket till tomgångsmotorn och det var den som lät. När jag sedan vred på grunkan på spjällaxeln (spjällägesgivaren?) så tystnade tomgångsmotorn. Vred sedan på gasspjället så att det gick av brytaren som sitter under, då kom ljudet tillbaka, sedan grunkan igen och ljudet försvann.
Jag har också använt K-sprit men inte före det blev kallt (dygnssnitt kallare än -10). Då hade problemen redan börjat. Kan jag ha frusen fukt kvar i bränslesystem som inte ger sig före det blir tö?