740-88 230F startar ej trots gnista och bränsle

islurren1
16 januari 2010 ·

Startade inte idag. Den har gnista och får bensin men tänder inte. Inte ens på startgas. Har Prövat lmm och tändläges givare från en bil som startar och går. Stiften har fin gnista men är blöta. Kamaxeln står rätt... Har även provat byta ett relä som sitter vid expansionskärlet. om det nu har med saken att göra.
Säkringarna till pumparna är hela. De kommer rikligt med bränsle till motorn... Som sagt gnista fins men startar inte ens på startgas... Hur fungerar det om nån styrbox e dålig?

Senast redigerat av islurren1 (16 januari 2010)

islurren1
17 januari 2010 ·

islurren1 skrev:
Startade inte idag. Den har gnista och får bensin men tänder inte. Inte ens på startgas. Har Prövat lmm och tändläges givare från en bil som startar och går. Stiften har fin gnista men är blöta. Kamaxeln står rätt... Har även provat byta ett relä som sitter vid expansionskärlet. om det nu har med saken att göra.
Säkringarna till pumparna är hela. De kommer rikligt med bränsle till motorn... Som sagt gnista fins men startar inte ens på startgas... Hur fungerar det om nån styrbox e dålig?

Ska tillägga att självdiagnosen inte visar på nått fel MEN jag får inte igång komponentskontrollen som ska starta när man trycker 2 ggr på diagnos knappen!! Några ideer??
De e alltså en 88 års 740 med 230F motor

islurren1
17 januari 2010 ·

islurren1 skrev:

islurren1 skrev:
Startade inte idag. Den har gnista och får bensin men tänder inte. Inte ens på startgas. Har Prövat lmm och tändläges givare från en bil som startar och går. Stiften har fin gnista men är blöta. Kamaxeln står rätt... Har även provat byta ett relä som sitter vid expansionskärlet. om det nu har med saken att göra.
Säkringarna till pumparna är hela. De kommer rikligt med bränsle till motorn... Som sagt gnista fins men startar inte ens på startgas... Hur fungerar det om nån styrbox e dålig?

Ska tillägga att självdiagnosen inte visar på nått fel MEN jag får inte igång komponentskontrollen som ska starta när man trycker 2 ggr på diagnos knappen!! Några ideer??
De e alltså en 88 års 740 med 230F motor

Har nu även bytt styrboxen till sprutet. pump relät. kollat fördelaren! Kopplade på extra ström direkt på startmotorn! Då efter en stund startade den faktiskt! Slog igen den igen! Sen startade den aldrig mer! Fortfarande fin gnista men startar inte ens på startgas....
HJÄÄÄLP !!!sad

Freddy_Fish
17 januari 2010 · 268 Inlägg

vad har du för avstånd mellan elektroderna på stiften?  om det är för stort avstånd har du gnista när du plockar ur dom men när dom sen kommer ner i förbränningsrummet blir de inget.  har vart med om detta felet på typ 10 moppar xD

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
yellow740
17 januari 2010 · 119 Inlägg

Koppla ur batteriet minst 30min! Kolla noga så att det reläet vid expansions kärlet till kylet är helt! Det behöver inte lukta eller se dåligt ut! Prova med ett om du har en kompis med samma motor och skifta relä!  Hade samma problem som dig och det behövdes 3st olika relä för att den skulle starta!!  Om jag inte har helt fel så kolla även nr på reläet! Tror det finns 2st olika....
För är det inte så det funkar det reläet så fick jag fin gnista men startade aldrig! Precis som om det försköt gnistan en stund!

Senast redigerat av yellow740 (17 januari 2010)

islurren1
17 januari 2010 ·

Relät är kollat!  Har bytt från en annan bil som funkar men de gick inte sad Men den andra starta me relät från den trasiga bilen! Kanske får koppla från batteriet inatt då.. 
Fler ideer?tongue

Senast redigerat av islurren1 (17 januari 2010)

islurren1
18 januari 2010 ·

Uppdatering!
Har bytt....
* Relät vid expansionskärlet
* Styrboxen til K Jetronic
* Bränslepumps relä
* Tändstift
* Bränslefilter
* Vevaxelpositions givare (eller va den nu heter)
* Luftmassemätare
* Luftfilter
Kollat..
* Kamaxelinställning
* Felkodsavläsare (inga felkoder)

Nu startar den och går att sakta varva upp. Men tryckeer man till lite snabbt på gasen så dör den för att den glödtända en stund innan den stannar. Hjälper inte att man släpper gasen med en gång man märker att den dör. Den stannar oavsett om den börjar dö. Startar sen efter mycke kinnande och ingen gas.

Bränsle problem?  Ska kolla förpumpen nån dag.   Var sitter styrboxen till tändningen? Eller finns det ingen kanske?
Nån som har förslag

Dago
18 januari 2010 · 17 Inlägg

Bara en tanke...  Har du kollat så inte kamremmen har (hoppat) en kugge eller 2??

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 januari 2010 · 3 180 Inlägg

islurren1 skrev:
Uppdatering!
Har bytt....
* Styrboxen til K Jetronic

har du en 230F så har du inte K-jetronic utan LHjetronic

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
islurren1
18 januari 2010 ·

Kamremen är kollad ja! Och de kanske va Lh jetronic de stod! Var iallafall samma nummer på boxarna *L*

trimmis
18 januari 2010 · 4 Inlägg

Hej kolla så inte jordkabeln mellan motor och kaross har gått av

aF
18 januari 2010 · 357 Inlägg

Kolla btr'n. Kanske är lite långsökt men skadar ju inte att kolla.

islurren1
18 januari 2010 ·

aF skrev:
Kolla btr'n. Kanske är lite långsökt men skadar ju inte att kolla.

Va e btr`n förkortning på?tongue  Alla Jord och + kablar e kollade. Tack för alla tipps! Dom behövs:lol:

Louksor
19 januari 2010 · 1 915 Inlägg

BränsleTrycksRegulator

islurren1 skrev:

aF skrev:
Kolla btr'n. Kanske är lite långsökt men skadar ju inte att kolla.

Va e btr`n förkortning på?tongue  Alla Jord och + kablar e kollade. Tack för alla tipps! Dom behövs:lol:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 januari 2010 · 5 042 Inlägg

Hallgivare som jävlas kanske ?

C H E V R O L E T <3
islurren1
19 januari 2010 ·

Vet inte om det sitter nån hallgivare på den! Men funderar mer på bränslet nu när den har börjat starta men inte tål gasen! Eller ??

alexbenhard Hemlig Agent
19 januari 2010 · 1 115 Inlägg

Min gamla 740 turbo startade inte med startgas trots att det var ett bränslefel den hostade bara till lite.
På den var felet det där reläet still spridarna.

Har du gnista ut i stiften?
Har du bränsle ut i spridarna?

Kolla så inte någon har stoppat något i avgasröret tongue

MVH. Alex

islurren1
19 januari 2010 ·

alexbenhard skrev:
Min gamla 740 turbo startade inte med startgas trots att det var ett bränslefel den hostade bara till lite.
På den var felet det där reläet still spridarna.

Har du gnista ut i stiften?
Har du bränsle ut i spridarna?

Kolla så inte någon har stoppat något i avgasröret tongue

MVH. Alex

Har fått den till å starta men den tål inte gasen. Då stannar den och glödtänder en stund sad

Kavli Motborgare
19 januari 2010 · 1 099 Inlägg

islurren1 skrev:
Vet inte om det sitter nån hallgivare på den! Men funderar mer på bränslet nu när den har börjat starta men inte tål gasen! Eller ??

Om det är en F-motor sitter det en givare över svänghjulet. (och den hade du redan bytt, enligt tidigare inlägg)

-- K

Senast redigerat av Kavli (19 januari 2010)

Ravi Tekniker
19 januari 2010 · 624 Inlägg

Kolla BTR

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang