3816
Sök

Volvo s40 Lambdasonds problem

Herr
1 722 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Tja!

Min s40 99- 27000mil har fått ett litet problem...

Det är nämligen så att lambdasonds lampan har börjat lysa i den... Vad är mest troligt att det är trasigt? är det lambdasonden, eller katalysatorn? hur börjar jag enklast felsöka problemet? kan det vara värt att lämna in den på nån sorts diagnostiks test? 

Problemet uppkom när jag va ute o körde i början på vintern, att den börja lysa, sen slockna lite när den ville, numera lyser den mer än den är släckt=) bilen går bra för övrigt, o drar inte mer soppa än vanligt vill jag påstå... En annan sak värd att veta kan vara den att det rasslar till lite lätt varje gång jag startar bilen, vet inte om det är nån värmeplåt eller om det kan vara katten som håller på o ge upp? det skramlar inte konstant, utan just när jag startar upp den för att senare bli tyst.

Tacksam för svar! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
17 januari 2010
Läs ut felkoder så får du svar svart på vitt smile

Herr
1 722 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Equinox skrev:
Läs ut felkoder så får du svar svart på vitt smile

oK, kanske blir bäst så=) någon som har en prisuppgift vad det brukar kosta att lämna in?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
17 januari 2010
Vi brukar ta en slant till fika kassan, men en 2-3 hundra annars smile

4 824 Inlägg
17 januari 2010
LocKtar skrev:
Tja!

Min s40 99- 27000mil har fått ett litet problem...

Det är nämligen så att lambdasonds lampan har börjat lysa i den... Vad är mest troligt att det är trasigt? är det lambdasonden, eller katalysatorn? hur börjar jag enklast felsöka problemet? kan det vara värt att lämna in den på nån sorts diagnostiks test? 

Problemet uppkom när jag va ute o körde i början på vintern, att den börja lysa, sen slockna lite när den ville, numera lyser den mer än den är släckt=) bilen går bra för övrigt, o drar inte mer soppa än vanligt vill jag påstå... En annan sak värd att veta kan vara den att det rasslar till lite lätt varje gång jag startar bilen, vet inte om det är nån värmeplåt eller om det kan vara katten som håller på o ge upp? det skramlar inte konstant, utan just när jag startar upp den för att senare bli tyst.

Tacksam för svar! smile

eftersom att det inte är en lambdasond lampa utan en motorelektronik lampa så kan det bero på många olika saket att den lyser wink
som sagt läs av felkoderna så får du en hint om var du ska börja leta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Herr
1 722 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Gott, tack! Då blir det en felkodsläsning innan jag börjar dona med det! smile

Sök