Motorlampa lyser i Saab 9-5 SE 2,3t - 2000

gard Fartsyndare
25 maj 2006 · 278 Inlägg

Hoj smile

Jo för drygt en vecka sen började motorlampan lysa i min bil, då de kan vara fel på typ AC och sådant står det i manualen.

Jag kontaktar SAAB, får tid, lämnar in. När jag får tillbaka den säger dom att de var bara fel koder i bilen och inget var fel..

Det kostade mig 1600 kronor, är de rätt att ta betalt för att SAAB har kodat fel ? :s

yrkesfotograf inom reklam och företag.
gard Fartsyndare
25 maj 2006 · 278 Inlägg

(för övrigt körde dom AC test som kostade 800kronor) sen felsökning och kostnaden för deras tid.

yrkesfotograf inom reklam och företag.
Phaetoon
25 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Snacka om smart sätt att tjäna pengar.
Tycker att det är helt fel att dom begär så mycket pengar för en sådan sak, men det är nog inte olagligt att göra så. Det handlar ju om goodwill.

Hade jag varit lika sniken som dom så hade jag nog lagt in en ny "felkodning" som skulle gjort att du skulle bli tvungen att uppsöka Saab igen om ett år eller så. I syfte att tjäna pengar då förstås.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
gard Fartsyndare
25 maj 2006 · 278 Inlägg

visst att dom kan få deras "timersättning" men att pröjsa för en felsökning när de inte är nått fel och de är deras fel att de blev fel känns fel. (kan nån få in med 'fel' i en mening ? big_smile)

yrkesfotograf inom reklam och företag.
Saabare Avstängd
25 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Om du åker till Saab så rekommenderar jag att du åker till en verkstad där det finns bra o pålitlig personal. Är inte rätt att betala för att ha kodat fel. Kan även va bränslesystemet som är dåligt. Om det är "Check Engine" lampan som lyser så bör man inte köra fortare än 80 km/h o inte överskrida 2500 rpm. För säkerhets skull skrev jag det så att motorn inte rasar. Skicka mail till JonTe eller 900Power. De är mycket duktiga på Saab.

Livet startar vid 220 km/h
_Tony_ ???
31 maj 2006 · 661 Inlägg

fattar jag rätt nu? var det felkoder eller har saab gjort felkoder???

om de bara var felkoder så tycker jag att dom har rätt att ta betalt för då har ju inte saab gjort något fel...felkoder uppstår ibland av olika orsaker. varför vet ja inte.

de dom tar betalt för e ju dehär: bilen ska köras in, felsökning, fram och bortplockning av verktyg etc. ev lagning ( i detta fall radering av felkoder) utkörning av bilen.

de e tiden dom tar betalt för mest....

felkoder raderas via en dator som pluggas in.
AC-test tar lite tid.
sen tar saab 1000:-/timmen

Gazer Gazer
4 juni 2006 · 59 Inlägg

Låter väldigt dyrt för att kolla felkoder. Jobbar själv på Saabverkstad, och Max 500Kr skulle det kostat, för det mesta brukar det räcka med fikabröd, om vi vet att vi får laga eller sälja delen.

Dessutom brukar inte Saabar lägga sk slaggkoder, eller intermittenta koder, utan läggs det en felkod, så är det verkligen fel på något.

ACC´n hade du själv kunnat felsöka genom att trycka på Auto och Off samtidigt. Då gör den en kalibrering och självkontroll. Hade det varit fel så hade det stått siffror där tempraturen är, felfritt systemet hade återgått till sin vanliga funktion och visat den tempratur du önskar ha i kupen.
Det enda den inte kan kontrollera då, är om det finns gas i AC-anläggningen, men det gör du lättast själv genom att sätta tempraturen på Low (utetempraturen måste vara över 5+ grader), och helt enkelt känna om det kommer kyla ur luftutblåsen. Det tar ca 30sekunder innan den börjar kyla.


Skrev dom vilka felkoder som hade lagrats? be om dom annars, detta tycker jag ska vara en regel hos verkstäder att på kvittot skriva vilken felkod med siffror, och en kort text.

Check Engine tänds INTE vid fel på AC systemet, den tänds vid fel på motorrelaterade saker, och då i synnerhet miljörelaterade saker (lamda, katalysator, misständningar)

Senast redigerat av Gazer (4 juni 2006)

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang