Gazer
Gazer
4 juni 2006
· 59 Inlägg
Låter väldigt dyrt för att kolla felkoder. Jobbar själv på Saabverkstad, och Max 500Kr skulle det kostat, för det mesta brukar det räcka med fikabröd, om vi vet att vi får laga eller sälja delen.
Dessutom brukar inte Saabar lägga sk slaggkoder, eller intermittenta koder, utan läggs det en felkod, så är det verkligen fel på något.
ACC´n hade du själv kunnat felsöka genom att trycka på Auto och Off samtidigt. Då gör den en kalibrering och självkontroll. Hade det varit fel så hade det stått siffror där tempraturen är, felfritt systemet hade återgått till sin vanliga funktion och visat den tempratur du önskar ha i kupen.
Det enda den inte kan kontrollera då, är om det finns gas i AC-anläggningen, men det gör du lättast själv genom att sätta tempraturen på Low (utetempraturen måste vara över 5+ grader), och helt enkelt känna om det kommer kyla ur luftutblåsen. Det tar ca 30sekunder innan den börjar kyla.
Skrev dom vilka felkoder som hade lagrats? be om dom annars, detta tycker jag ska vara en regel hos verkstäder att på kvittot skriva vilken felkod med siffror, och en kort text.
Check Engine tänds INTE vid fel på AC systemet, den tänds vid fel på motorrelaterade saker, och då i synnerhet miljörelaterade saker (lamda, katalysator, misständningar)
Senast redigerat av Gazer (4 juni 2006)