3200
Sök

Volvo v70 -02 Olja under automatlådan, dåligt elller inte, köp eller inte köp?

4 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Jag var och titta på en beg bil och fann lite olja under växellådan.
fram till vänster om motorblocket, jag är nästan hundra på att det är automatlådan.

Vet nån om det är allvarligt, en anledning till att inte köpa bilen eller så?.
När vi va ute och körde så stanna den ett par gånger när man släppte gasen, så
dippa den under 700 varv och sen dog motorn. Har det nått samband med att lådan är
oljig eller är de småpettitesser?
Bifogar en bild...

Superbra om nån expert kan kommentera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135035/844564_s24j2g.jpg
oljig växellåda

724 Inlägg
24 januari 2010
Om det är växellåds olja kan det vara dom yttre packboxarna...eller den inre om du har otur...eller en packning till olje kylet osv som gått...men om det läcker från lådan måste fixas omg annars bränner du oljan om du kör med för lite och slutligen skär den ihop.
Köper du den privat eller på firma??
Att den stannar beror nog inte på lådan snarare som tomgångs motorn eller liknade...dock vet inte jag hur tomgången funkar på dessa nya v70.

4 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Tjena

Jo de e privatköp och jag är nöjd med allt annat på bilen. Men brukar inte växellådeolja vara
röd?, läste de nånstans.
Precis som du säger måste man nog fixa de ganska snabbt om de e så att det är växellådan som läcker.
Får väl ringa en verkstad och höra vad det skulle gå på.
Bilen är en 2002 års modell Volvo v70 så så ny är den inte smile
Så här såg den ut ovanifrån, där jag lyste kom troligen problemet från.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135035/844787_ro7mit.jpg
sett framifrån huven till höger volvo v70
Senast redigerat av Volvomate (24 januari 2010)

* Voff voff *
11 008 Inlägg
24 januari 2010
volvo-racer skrev:
Om det är växellåds olja kan det vara dom yttre packboxarna...eller den inre om du har otur...eller en packning till olje kylet osv som gått...men om det läcker från lådan måste fixas omg annars bränner du oljan om du kör med för lite och slutligen skär den ihop.
Köper du den privat eller på firma??
Att den stannar beror nog inte på lådan snarare som tomgångs motorn eller liknade...dock vet inte jag hur tomgången funkar på dessa nya v70.

Sitter ingen tomgångsmotor på dessa utan tomgången regleras genom det (ofta strulande, dyra gasspjället)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Arg Snickare
875 Inlägg
24 januari 2010
har den gått långt eller har den körts hårt?

724 Inlägg
24 januari 2010
Men då är det väl bromsvätska ifall olja inte är röd...med tanke på att det läcker där dy lysser. kan ju vara abs pumpen eller liknade..hur mycket bromsvätska har du i behållaren??
Brådhis: jo jag misstänkte det men då jag inte va helt 100 så skreva jag inte det.

4 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Gått långt, nja 20800 mil, storyn är att den är köpt av ett företag i Sthlm, varit tjänstebil till nån gubbe och sen köpts ut. Sen har ett ägarbyte skett och nuvarande ägare har haft den i 2 månader.
Därefter säljs den p.g.a bilbyte.
Hur hårt den gått kan jag inte veta men den förre ägaren var en pensionär så jag tror i såfall den bara kan ha gått hårt de sista 800 milen.

Gasspjället, hmmm jaja där ser man, man tackar, det visste jag inte.
Det som läcker är ljusbrunt och ser mycket ut som ny motorolja men det är inget på motorblocket utan precis brevid till vänster, men olja har ju en förmåga att röra sig och krypa lite hit och dit.
Har för mig att de va ganska bra med bromsvätska i behållaren när jag kollade det.

1 798 Inlägg
24 januari 2010
kan ju även vara automat olja som inte är bytt på ett tag kan ju bli brun till färgen då

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

724 Inlägg
24 januari 2010
Sant att den kan bli brun...bara att lukt på oljan, om den luktar bränd lamell så är det v-låds olja.

4 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Ok, lukta på den gjorde jag inte smile men superbra tips!, märks att ni kan de här grabbar.
Jag ska ringa verkstan imorgon och se vad de säger, annars talar de emot att man går
och köper en bil me små problem som kan bli större.

Tackar för tipsen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 januari 2010
Brådhis skrev:
Sitter ingen tomgångsmotor på dessa utan tomgången regleras genom det (ofta strulande, dyra gasspjället)!

//Brådhis

-02 bytte Volvo till Bosch's gasspjäll, och efter det är det mycket sällan som gasspjällen strular.
Så frågan är om det är det gamla eller nya gasspjället.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 januari 2010
det är inte packboxen mellan motor/låda som läcker då?

-den satt som en fläskläpp-

* Voff voff *
11 008 Inlägg
24 januari 2010
TurbOla skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

-02 bytte Volvo till Bosch's gasspjäll, och efter det är det mycket sällan som gasspjällen strular.
Så frågan är om det är det gamla eller nya gasspjället.

Precis! 2002:orna finns med både det gamla (MagnetiMarelli) och nya (Bosch) spjället!

Men krasst sett kan man nog säga att dom spjäll som kan strula har troligen blivit utbytta (mot ett bättre!) vid det här laget! Förutsatt att inte bilen är en extremt kortmilad bil eller man har haft extrem tur! Dom yngsta bilarna som KAN ha det gamla spjället är ju nu faktiskt 8 år i år...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök