Det är så att jag har en Volvo 760 Turbo Intercooler från 1984 som inte vill starta. Har bytt allting som har med tändningen och göra och den vill fortfarande inte starta. När jag sedan började mäta lite på elen, så såg jag att det är 12v på tändspolen och 12v ut till fördelaren. Men bilen får ändå ingen gnista. Tänkte nu höra med er folk här på garaget om det är så att det verkligen ska vara 12v på tändspolen eller mycket mer vid start tillfället? Vad jag har hört så är det styrboxen som ska "pulsa" fram mellan 20-30000 volt till tändspolen, vilket det inte gör. Det är hela tiden 12v ifrån min tändspole. Nu till frågan: Är min styrbox trasig? Hur kollar jag det? På tändspolen sitter det en blå kabel som det är 12v på, och en röd/vit som troligen går till styrboxen. Behöver er hjälp!
Update: Har bytt styrboxen en gång. Vet dock inte om någon av dom 2 jag har funkar. Den ena är original och den andra är vikingchipad. Startar inte med någon av dom.
Ehm jag är ingen expert men har du kollat så inte tändstiftet inte är böjt elr att det e för stort mellanrum? elr klart är det nytt så borde det inte vara det men har hänt det på farsans bil 1 gång xD
De två elanslutningarna hos tändspolen går till primärlindningen och där ska det bara finnas den aktuella batterispänningen, alltså omkring 12 V (mindre när startmotorn snurrar eftersom den drar mycket ström).
Däremot i "mittenuttaget", dvs där själva tändkabeln sitter, skickas det ut tändpulser på 20-30000 V eller liknande till fördelarlocket. Detta uttag kommer från tändspolens sekundärlindning och då har alltså batterispänningen förstärkts upp till den höga spänningen.
Det ska inte bara vara 12 V i detta uttag, då är någonting fel.
Ehm jag är ingen expert men har du kollat så inte tändstiftet inte är böjt elr att det e för stort mellanrum? elr klart är det nytt så borde det inte vara det men har hänt det på farsans bil 1 gång xD
De två elanslutningarna hos tändspolen går till primärlindningen och där ska det bara finnas den aktuella batterispänningen, alltså omkring 12 V (mindre när startmotorn snurrar eftersom den drar mycket ström).
Däremot i "mittenuttaget", dvs där själva tändkabeln sitter, skickas det ut tändpulser på 20-30000 V eller liknande till fördelarlocket. Detta uttag kommer från tändspolens sekundärlindning och då har alltså batterispänningen förstärkts upp till den höga spänningen.
Okej. Ska det inte ens vara 12v i "mittenuttaaget" när jag bara har tändningen på heller? Och vad är det som "säger till" tändspolen att skicka ut impulser?
Okej. Ska det inte ens vara 12v i "mittenuttaaget" när jag bara har tändningen på heller? Och vad är det som "säger till" tändspolen att skicka ut impulser?
Nej, det ska det inte vara. det är jordkabeln (den rödvita på spolen) som säger till när det ska bli gnista. prova att byta tändspole
Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Nej, det ska det inte vara. det är jordkabeln (den rödvita på spolen) som säger till när det ska bli gnista. prova att byta tändspole
Tändspolen är bytt och är helt ny. Den rödvita jordkabeln går väl till styrboxen och jordar där om jag inte har fel?
Tändspolen är bytt och är helt ny. Den rödvita jordkabeln går väl till styrboxen och jordar där om jag inte har fel?
ja, jag tror det iaf. men du har ingen gnista från spolen då alltså?
ja, jag tror det iaf. men du har ingen gnista från spolen då alltså?
Ut ifrån spolen (Tändkabeln från spole till fördelare) är det 12.50v nånting. Varken mer eller mindre om man vrider på nyckeln så motorn går runt. Längre än så går det inte ström, får ingen ström i tändkablar eller nånting.
har du satt plus och minus rätt på spolen? men strömmen i tändkablarna kan du inte mäta, gör så att du tar kabeln som går från spolen och håller den ca en halv cm från motorblocket och kör på starten och ser om du får någon gnista där emellan.
har du satt plus och minus rätt på spolen? men strömmen i tändkablarna kan du inte mäta, gör så att du tar kabeln som går från spolen och håller den ca en halv cm från motorblocket och kör på starten och ser om du får någon gnista där emellan.
Okej. Ja strömmen sitter på stift 1 och jord på stift 15, det ska vara rätt. Ska ta och prova det du säger, ska till garaget sen så får ta och testa det. Men om det nu skulle vara en gnista däremellan, varför har jag då inte gnista till stiften? Har bytt rotor och fördelarlock, ingen skillnad. Hallgivare finns ingen och tändmodul finns ingen heller och så ska det vara. Har pratat med volvo och det verkar stämma att det inte ska finnas varken hallgivare eller tändmodul. Blir tokig på det här! :p
nej det är fel, strömmen ska sitta på 15, jorden på 1! om du har gnista där så är det något med fördelare, stift eller tändkablar.
Okej, har för mig att jag har provat att skifta mellan de två stiften för ett tag sen och den gick inte igång då heller. Men då får jag ta en titt och se hur det sitter, kan hända att det sitter som du säger. Är inte helt 100, men nu vet jag hur det ska vara iaf. Ja då måste det vara fördelaren som är fel isåfall.
aa, för det är jag helt säker på att det är riktigt. japp, iväg och prova med dej
Okej, va bra. Jo jag får ta och kolla Den ska in på Branzells i veckan på en felsökning, men kan ju vara värt att kolla så mycket man kan innan det. Dom sa att dom kan hitta felet på en timma, så 900kr skulle dom ha. Det är ju rätt bra ifall dom hittar det riktiga felet så är det bara och byta själv.