2331
Sök

Högt Tickande Volvo 850GLT-93a snart 40000milare

70 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#1
[url]Min snart 40000milars 850 började ticka i motorn i höstas.
Alltid varit servad och underhållen men nu vet jag inte vad mer jag kan göra.
Finns visst många orsaker:tryckare,ventiler...->
Har ingen god ekonomi,däremot händig vilket är +.
Inlämning på verkstad är inget alternativ.För dyrt!

Motorn tickar högre på tomgång än vid körning men finns fortfarande där konstant.
Inte märkt någon förändring i bränsleförbrukning eller styrka.
Kör med en normal tjock helsyntet olja som byttes i somras.
När man lägger handen på kåpan över tryckarna(sitter ovan framför oljepåfylllningen?)
Känner man en återkommande "duns" på ett visst ställe.
Kan det vara en tryckare som hängt sig?
!PÅ ÖVRE DELEN AV MOTORN!

Finns det några vettiga tillsatser man kan hälla i typ crc motorrengöring/insprutrengöring?
Hört lite om "Omega 909" som visst skall tysta ordentligt,någon som har erfarenhet??
Vill även ha ett riktigt bra tips på bra olja!

Tack på förhand//Johan
Senast redigerat av AmazonIMittHjarta (25 januari 2010)

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

8 267 Inlägg
25 januari 2010
#2
Har den gått så långt med samma lyftare så är dem slut. Och det finns inga tillsatser i världen som kan fixa dem. Dels så sätts dräneringshålet igen och nån tillsats kan ju hjälpa lite grann. Men fjädrarna brukar va bra slut vid såna där miltal och så är det bara nya lyftare som gäller. Sen brukar ju oljekanalerna koksa igen om man inte sköter servicen ytterst noga vilket spär på bekymret. Men... Det finns ju andra alternativ med, som t.ex att oljesilen i tråget är igensatt och oljeflödet inte är det korrekta. Även igensatt vevhusventilation kan stälal till med lägre oljeflöde / tryck vilket gör att lyftarna tickar med.

Har provat omega 909 i en motor och visst vart den ju lite tystare ett tag, men det är ju ingen mirakellösning om man säger så.


70 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#3
Varit ytterst noggrann med service och underhåll men har själv bara kört runt 5000mil med den.
Skruvhuvudena är orörda i toppen så antar att ingen gjort något..
Vad tror ni det kan gå på med nya lyftare och det som behövs i samma veva?

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

8 267 Inlägg
25 januari 2010
#4
Gör man jobbet själv så brukar det kosta 3000-3500:- för materialet: olja, oljefilter, packboxar till kamaxlarna, lim till topphalvorna, kamrem och lyftare. Är det en med 20 ventiler så ska man se till att beställa satsen som heter 270866 hos volvo, annars får man betala styckepis, vilket kostar 1200 extra för samma sak vilket kan vaar dumt. Osäker på om det finns en liknande sats till 10V.

Priset är uträknat på att man köper allt på volvo. Man bör köpa lyftare och limmet till topphalvorna där, resten är väl som samvete / ideologi tillåter.


Motborgare
1 099 Inlägg
25 januari 2010
#5
AmazonIMittHjarta skrev:
[url]Min snart 400000milars 850 började ticka i motorn i höstas.

Fyrahundratusen mil du! Det är ju bara 100 varv rundt planeten vid ekvator. Tål den inte såpass, ja då vettefan! wink

-- K


Sök