Svårstarade efter rengöring :/ volvo 740

r3zz1 mulle mek
28 januari 2010 · 679 Inlägg

tjaa jag gjorde rent vevhusventilationen och tomgångsmotorn för någon dag sen , bytte också insugspackningen , tog bort 3-4 olika kontakter till givare sen montera jag tillbaka allt och nu när jag försökte starta ,starta han inte fick försöka 4-5 gånnger sen börja den hosta till.

vad kan det va ? varför blev det så ?  kan det va  någon givare ? jag tog bort kontakterna  o satte tillbaka dom som dom satt .snabba svar tack.

Senast redigerat av r3zz1 (28 januari 2010)

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
JLG
28 januari 2010 · 38 Inlägg

Funkar tomgångsmotorn(ventilen) som den ska? Öppnar den inte så får motorn inge luft om du inte öppnar gasspjället förstås smile. Min 440 var sån men det var helt annan spis i den smile. En ventil som öppna stängde när det var spänning på.

Saab4ever
r3zz1 mulle mek
28 januari 2010 · 679 Inlägg

JLG skrev:
Funkar tomgångsmotorn(ventilen) som den ska? Öppnar den inte så får motorn inge luft om du inte öppnar gasspjället förstås smile. Min 440 var sån men det var helt annan spis i den smile. En ventil som öppna stängde när det var spänning på.

jaa när han vä går igång så går den bra  på tomgång men lite ojämt bara.
läste lite nyss . kanske är temgivare eller kallstartsventilen/givaren ska ta en titt snart o se.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
snurbo_diesel Egen företagare
28 januari 2010 · 864 Inlägg

Du har säkert sätt tempgivaren och kallstarten på fel plats, ena givaren är blå men det ska sitta svartkontakt på och andra givaren är svart och där ska en blå kontakt sitta, lite vrångt men.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
r3zz1 mulle mek
28 januari 2010 · 679 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Du har säkert sätt tempgivaren och kallstarten på fel plats, ena givaren är blå men det ska sitta svartkontakt på och andra givaren är svart och där ska en blå kontakt sitta, lite vrångt men.

hmm ? båda givarna  är svarta. den till höger sitter det en blå kontakt  på och den givaren sitter typ mitt under insuget. har vart o pilla lite nu , jag drog ur den till vänster och kollade temperaturen och då va den ur, den funka inte . sedan när jag koppla tillbaka den så började den visa tempen igen i mätarhuset.

det finns ytterligare en givare med två jätte smala  stift den stter precis  i kant med insuget till höger vad är det till ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Mr_V
28 januari 2010 · 243 Inlägg

sitter 2 tempgivare, 1 styrboxen och den andra är till tempmätaren. givaren längst bak på toppen är jag rättså säker på styr kallstarten.

r3zz1 mulle mek
28 januari 2010 · 679 Inlägg

Mr_V skrev:
sitter 2 tempgivare, 1 styrboxen och den andra är till tempmätaren. givaren längst bak på toppen är jag rättså säker på styr kallstarten.

aa och den har en blå kontakt ?

finns fan tre givare yikes  den längst bak är mindre än dom andra två, och den är svart . sen till vänster om den sitter en givare med blå kontakt och snäppet till vänster igen sitter det en svart givare.

får pröva o flytta runt dom o pröva starta å se om den startar direkt lr hur det nu blir tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Mr_V
28 januari 2010 · 243 Inlägg

de va en stund sen jag tittade på dom kontakterna, men är helt säker på att 2 går att sätta fel och att det är svårt att "gissa" sig till vilken som ska sitta vart, å kablarna är ungefär lika långa. är inte säker på vilka 2 de är, dock helt säker på att 1 av dom som går att sätta fel går till just kallstarten...

r3zz1 mulle mek
29 januari 2010 · 679 Inlägg

Mr_V skrev:
de va en stund sen jag tittade på dom kontakterna, men är helt säker på att 2 går att sätta fel och att det är svårt att "gissa" sig till vilken som ska sitta vart, å kablarna är ungefär lika långa. är inte säker på vilka 2 de är, dock helt säker på att 1 av dom som går att sätta fel går till just kallstarten...

jag såg det idag.  det sitter en kontakt under själva insuget och den går till kallstartsventilen och den hade jag inte ens sett när jag skruva ner insuget tongue. men nu till det roliga.  när jag lyft insuget åt sidan så har ena kablen glidit ur kontakten hmm märkte jag idag  när jag tog bort kontakten och kollade  på stiften, ena stiftet sitter inte riktigt  och glider ur ganska lätt. ska byta kontakt huvudet  så lär det lösa problemet. tackar för alla svar

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang