Polisen rustar mot biljakter med nya vapen, kommer det drabba streetracing som i To fast to furious??

kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

torpis skrev:

Xtravagant skrev:
Sen om man nu skulle fly från polisen så får man kanske räkna med att man inte får ett trevligt bemötande?

Givetvis, men låt säga att du är på väg till BB, eller av någon annan anledning kör för fort för att du anser att du måste.

Polisen slår ut elektroniken i din fina BMW ratten går markant trögare och motorn bromsar bakhjulen genom en ganska kraftig motorbroms, nu är bilens alla stabilitetssystem ur funktion och du får sladd på motorvägen, har inte en chans att ratta emot med den tröga ratten och du far rätt ut i spenaten, airbags utlöser inte som de skall och samtliga personer i bilen hamnar i en mycket otäck olycka.


känns väldigt långsökt att man skulle tillåta detta för lagligt bruk.

om du är på väg till BB och får polisen bakom dig är det garanterat snabbaste att stanna & förklara läget snabbt ca 30-60sekunder så lär dom lägga sig framför och ge dig fri lejd så kör ni in den tiden ganska kvickt.

Försöker man köra ifrån polisen i det läget är man nog inte lämplig som förälder heller

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
LocKtar Herr
1 februari 2010 · 1 722 Inlägg

Hedning skrev:

Holiace skrev:
EMP tar inte död på kretsarna för evigt. Skulle vara en jävligt stark EMP i så fall (Kanske polisen har iofs).

när du sedan smäller bilen i ett vägräcke för att du inte haft servo i 140 så dör allt annat istället

Det är väl relativt lätt att svänga utan servo när man är i dom hastigheterna?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Elda skrev:
Emp tar konstant död på mikrochipen genom att överbelasta dom. cenariot Torpis tog upp var ett ypperligt exxempel. Det jag dessutom undrar är hur du lyckas rikta emp pulsen? för om det var lätt att rikta om den/skydda sig mot den så skulle inte EMP varea något problem för militären ju.

Sen att EMP använder överbelastning för att slå ut systemen skulle kunna orsaka den lilla strömmen du behöver för att airbagen ska lösa ut. Och vad tror ni händer om airbagen löses ut i 100+ och föraren blir medvetslös?  Kul idé, javiss. Men det är betydligt säkrare för alla att bara skjuta en GPS-sökare på bile n och sedan avbryta jakten och planera vägspärrar.

jag har svårt att tro att dom skulle släppa sådana här system om dom inte är utprovade så att just sådana saker som airbag & bältessträckare inte ska lösas ut.

innan airbagen blev standard så var det många som var oroliga att dessa skulle lösas ut i tid & otid och att folk skulle slås medvetslösa om dom körde för fort över en vägbula osv.
Människan i stort är rädd för ny teknik.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Krist
1 februari 2010 · 716 Inlägg

Sverige är för mesiga för sånna saker. Dom tänker på alla möjliga senarion och kommer komma till slutsatsen; -Den tar död på mer folk än att fånga "rånarna" efter en hård jakt med EMP'n.

Om den kommer att komma till användning så kanske dom komemr sätta nått tids andvändning, typ 22:00-07:00 då det är minst trafik men flest fortkörare.

Vet inte, är vad jag kan tänka mig iaf...

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Mortalis VW-nörd?
1 februari 2010 · 4 332 Inlägg

Jag tror iof att de kommer använda EMPn framförallt när bilen de försökt stoppa typ står still eller väldigt segt (t.ex. när de kört på spikmattan, gjort en 360 snurr för de tagit en kurva för fort) osv. för att undvika att ligisten sticker från platsen när poliserna hoppar ur bilarna för att springa fram, alternativt försöka köra över dem.
Det tror jag är huvudsyftet med utrustningen och det är ju toppen.
Knappast att de drar igång den i 300 knyck på E6an.

gamlingen
1 februari 2010 · 5 198 Inlägg

torpis skrev:

Xtravagant skrev:
Sen om man nu skulle fly från polisen så får man kanske räkna med att man inte får ett trevligt bemötande?

Givetvis, men låt säga att du är på väg till BB, eller av någon annan anledning kör för fort för att du anser att du måste.
Polisen slår ut elektroniken i din fina BMW ratten går markant trögare och motorn bromsar bakhjulen genom en ganska kraftig motorbroms, nu är bilens alla stabilitetssystem ur funktion och du får sladd på motorvägen, har inte en chans att ratta emot med den tröga ratten och du far rätt ut i spenaten, airbags utlöser inte som de skall och samtliga personer i bilen hamnar i en mycket otäck olycka.


känns väldigt långsökt att man skulle tillåta detta för lagligt bruk.

Du flyr inte från polisen om du ska till bb.. de stoppar dej,, och du stannar och förklarar vad som är problemet.och du får säkert eskort. tror inte att du ignorerar deras stopp signal. eller att dom tar till emp så fort dom ser dej.

Noxxer
1 februari 2010 · 1 482 Inlägg

EMP funkar alltså bara på bilar med Direktinsprutning?

BLT Service
Theracords Music Label
torpis Forummoderator
1 februari 2010 · 10 572 Inlägg

kolvas skrev:

torpis skrev:

Xtravagant skrev:
Sen om man nu skulle fly från polisen så får man kanske räkna med att man inte får ett trevligt bemötande?

Givetvis, men låt säga att du är på väg till BB, eller av någon annan anledning kör för fort för att du anser att du måste.

Polisen slår ut elektroniken i din fina BMW ratten går markant trögare och motorn bromsar bakhjulen genom en ganska kraftig motorbroms, nu är bilens alla stabilitetssystem ur funktion och du får sladd på motorvägen, har inte en chans att ratta emot med den tröga ratten och du far rätt ut i spenaten, airbags utlöser inte som de skall och samtliga personer i bilen hamnar i en mycket otäck olycka.


känns väldigt långsökt att man skulle tillåta detta för lagligt bruk.

om du är på väg till BB och får polisen bakom dig är det garanterat snabbaste att stanna & förklara läget snabbt ca 30-60sekunder så lär dom lägga sig framför och ge dig fri lejd så kör ni in den tiden ganska kvickt.

Försöker man köra ifrån polisen i det läget är man nog inte lämplig som förälder heller

Gör ett försök att fårstå poängen i mitt ställningstagande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
1 februari 2010 · 10 572 Inlägg

gamlingen skrev:

torpis skrev:

Xtravagant skrev:
Sen om man nu skulle fly från polisen så får man kanske räkna med att man inte får ett trevligt bemötande?

Givetvis, men låt säga att du är på väg till BB, eller av någon annan anledning kör för fort för att du anser att du måste.
Polisen slår ut elektroniken i din fina BMW ratten går markant trögare och motorn bromsar bakhjulen genom en ganska kraftig motorbroms, nu är bilens alla stabilitetssystem ur funktion och du får sladd på motorvägen, har inte en chans att ratta emot med den tröga ratten och du far rätt ut i spenaten, airbags utlöser inte som de skall och samtliga personer i bilen hamnar i en mycket otäck olycka.


känns väldigt långsökt att man skulle tillåta detta för lagligt bruk.

Du flyr inte från polisen om du ska till bb.. de stoppar dej,, och du stannar och förklarar vad som är problemet.och du får säkert eskort. tror inte att du ignorerar deras stopp signal. eller att dom tar till emp så fort dom ser dej.

Gör ett försök att förstå poängen i mitt inlägg.

byt ut BB mot artärblödning eller vilken annan "ej kriminell orsak" som helst till att köra för fort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
gamlingen
1 februari 2010 · 5 198 Inlägg

torpis skrev:

gamlingen skrev:

torpis skrev:
Givetvis, men låt säga att du är på väg till BB, eller av någon annan anledning kör för fort för att du anser att du måste.
Polisen slår ut elektroniken i din fina BMW ratten går markant trögare och motorn bromsar bakhjulen genom en ganska kraftig motorbroms, nu är bilens alla stabilitetssystem ur funktion och du får sladd på motorvägen, har inte en chans att ratta emot med den tröga ratten och du far rätt ut i spenaten, airbags utlöser inte som de skall och samtliga personer i bilen hamnar i en mycket otäck olycka.


känns väldigt långsökt att man skulle tillåta detta för lagligt bruk.

Du flyr inte från polisen om du ska till bb.. de stoppar dej,, och du stannar och förklarar vad som är problemet.och du får säkert eskort. tror inte att du ignorerar deras stopp signal. eller att dom tar till emp så fort dom ser dej.

Gör ett försök att förstå poängen i mitt inlägg.

byt ut BB mot artärblödning eller vilken annan "ej kriminell orsak" som helst till att köra för fort.

Spelar nog ingen roll om det är artär paj eller bb, ,du stannar nog ändå för att få polis eskort. och tro mej,, du FÅR eskort i det läget,, ff så skjuter dom inte utan anledning bara för att du kör för fort. Och skulle personen ligga där och förblöda så har polisen utbildning i ABC även om inte många verkar tro att polisen kan något.

Senast redigerat av gamlingen (1 februari 2010)

kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Elda skrev:

Noxxer skrev:
EMP funkar alltså bara på bilar med Direktinsprutning?

nja.. är ju snarare tändningen som e intresant. beror ju lite på, men en normal gammal hederlig brytarfördelare borde klara en EMP puls. EMP kortsluter alla chip osv och orsakar permament skada.

Sen att säga "men om det löste ut airbags skulle dom inte släppa det". jovisst.. när polisen i sverige tar upp EMP och anser det vara säkert så accepterar jag ditt resonemang Kolvas. sen att insinuera att jag är rädd för ny teknik är ju lite väl. vet inte riktigt hur insatt du är på EMP och exakt hur EMP fugnerar? sj är jag iaf mkt intreserad av detta, dock ur ett militärs perspektiv och inte civilt. dom stora nackdelarna med EMP är just det att elektroniken blir permanentutslagen och att det är svårt/omöjligt att skydda sig själv mot pulsen alltså att dirigera en "stråle"

det var inte menat mot dig utan mer generellt som jag sa det.

jag är inte speciellt insatt i EMP annat än att jag vet vad det är och läst lite om det just i militära syften.
Biltillverkare gör säkerhetsystemen som t.ex airbag på det viset att dom hellre ser 10 st som inte löser ut än 1 som löser ut när den inte ska.

men visst fan kan vad som helst hända om man inte provar utrustningen, jag tror dessutom att dom som testar EMP-systemen åt polisen har kontakt med biltillverkare för att få info om hur sådana system är utvecklade för att tillsammans komma fram med en säker teknisk lösning.

Torpis// jo, jag förstår poängen men jag har svårt att se att något sådant någonsin kommer att hända och blir det 1 på miljonen gånger som det händer så har ju faktiskt polisen en fungerande bil för att fortsätta färden till akuten och då med blåljus så denna minut som detta fördröjer kan köras in igen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nehe
1 februari 2010 · 687 Inlägg

gamlingen skrev:
Spelar nog ingen roll om det är artär paj eller bb, ,du stannar nog ändå för att få polis eskort. och tro mej,, du FÅR eskort i det läget,, ff så skjuter dom inte utan anledning bara för att du kör för fort. Och skulle personen ligga där och förblöda så har polisen utbildning i ABC även om inte många verkar tro att polisen kan något.

L-ABCDE faktist !

Om EMP kommer så kommer det inte komma inom de närmaste 10 åren tror jag men vilket ypperligt instrumentdet vore att lägga till i verktygslådan!

blacken
1 februari 2010 ·

Noxxer skrev:
EMP funkar alltså bara på bilar med Direktinsprutning?

Den dödar all elektronik, men den är nog långt i framtiden för "civilt" bruk. Militären måste få leka av sig med det först tongue. Men den kommer att komma ut till "kreti och pleti" även, så länsman kommer att få en elektronisk grunka till som pajjar deras dag helt big_smile  dom kommer nog att längta till den "gamla goda tiden" som bara innehöll radar och lasersläckare/störare smile..

blacken
1 februari 2010 ·

Nehe skrev:

gamlingen skrev:
Spelar nog ingen roll om det är artär paj eller bb, ,du stannar nog ändå för att få polis eskort. och tro mej,, du FÅR eskort i det läget,, ff så skjuter dom inte utan anledning bara för att du kör för fort. Och skulle personen ligga där och förblöda så har polisen utbildning i ABC även om inte många verkar tro att polisen kan något.

L-ABCDE faktist !

Om EMP kommer så kommer det inte komma inom de närmaste 10 åren tror jag men vilket ypperligt instrumentdet vore att lägga till i verktygslådan!

Har ni verkligen en verktygslåda i bilarna?. Startkablar har ni inte i allafall..

kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

Nehe skrev:

gamlingen skrev:
Spelar nog ingen roll om det är artär paj eller bb, ,du stannar nog ändå för att få polis eskort. och tro mej,, du FÅR eskort i det läget,, ff så skjuter dom inte utan anledning bara för att du kör för fort. Och skulle personen ligga där och förblöda så har polisen utbildning i ABC även om inte många verkar tro att polisen kan något.

L-ABCDE faktist !

Om EMP kommer så kommer det inte komma inom de närmaste 10 åren tror jag men vilket ypperligt instrumentdet vore att lägga till i verktygslådan!

Har ni verkligen en verktygslåda i bilarna?. Startkablar har ni inte i allafall..

lollollollol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
gamlingen
1 februari 2010 · 5 198 Inlägg

blacken skrev:

Nehe skrev:

gamlingen skrev:
Spelar nog ingen roll om det är artär paj eller bb, ,du stannar nog ändå för att få polis eskort. och tro mej,, du FÅR eskort i det läget,, ff så skjuter dom inte utan anledning bara för att du kör för fort. Och skulle personen ligga där och förblöda så har polisen utbildning i ABC även om inte många verkar tro att polisen kan något.

L-ABCDE faktist !

Om EMP kommer så kommer det inte komma inom de närmaste 10 åren tror jag men vilket ypperligt instrumentdet vore att lägga till i verktygslådan!

Har ni verkligen en verktygslåda i bilarna?. Startkablar har ni inte i allafall..

Sånt skit tar en massa plats och tyngd.. bilen går saktare lol

Nehe
1 februari 2010 · 687 Inlägg

gamlingen skrev:

blacken skrev:

Nehe skrev:

L-ABCDE faktist !

Om EMP kommer så kommer det inte komma inom de närmaste 10 åren tror jag men vilket ypperligt instrumentdet vore att lägga till i verktygslådan!

Har ni verkligen en verktygslåda i bilarna?. Startkablar har ni inte i allafall..

Sånt skit tar en massa plats och tyngd.. bilen går saktare lol

Vad ska polis med startkablar till? Om det inte är en räv som haft på blåljusen med motorn avstängd.

Ne men visst har de startkablar i grund och botten sen vart de tar vägen efter någon vecka är ingen som vet smile

LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
2 februari 2010 · 252 Inlägg

kolvas skrev:

LindeMan skrev:

Xtravagant skrev:

Man skulle ju kunna bromsa?
Tanken är ju att man inte ska kunna köra vidare. Och broms på bilen finns ju alltid.

Skulle vilja se hur den situationen funkar, För polisen använder ju detta vid högre hastigheter skulle ja tro.
å tappa styrningen då kommer inte sluta lyckligt. Så försök å intala dig sj det!

lr gå ut på youtube lr liknande å leta klipp å se hur de går om man tappar styrningen. om det bara drabbar föraren ok, men nu lever vi inte i en sån värld utan andra komma bli drabbade med!

du tappar inte styrningen, bilen blir trögstyrd men absolut manövrerbar, jag har själv blivit av med servon några gånger och det funkar ändå att köra vidare, körde 3 SS under en tävling utan servo men då var man ju lite mör i armarna efteråt så ifall någon inte klarar av att bromsa in till vägkanten utan servo så:

orkar man inte svänga en bil utan att servon funkar så orkar man knappt öppna bildörren så då ska man ändå inte vara bakom ratten.

Har också kört rally å tappat servon, så okm inte å förklara nånting ja inte vet, JUST volvo v50is elservo är nå udda med, å den vill ja inte sitta i då den lägger av.

maco skrev:
Jag fattar inte allt gnäll om servon.. Har själv skjutit vevstaken i 180km/h och det är inga problem att varken bromsa eller svänga utan servo, det blir tyngre that's it.

igen, har du känt på v50in? nää

kolvas
2 februari 2010 · 4 001 Inlägg

LindeMan skrev:

kolvas skrev:

LindeMan skrev:

Skulle vilja se hur den situationen funkar, För polisen använder ju detta vid högre hastigheter skulle ja tro.
å tappa styrningen då kommer inte sluta lyckligt. Så försök å intala dig sj det!

lr gå ut på youtube lr liknande å leta klipp å se hur de går om man tappar styrningen. om det bara drabbar föraren ok, men nu lever vi inte i en sån värld utan andra komma bli drabbade med!

du tappar inte styrningen, bilen blir trögstyrd men absolut manövrerbar, jag har själv blivit av med servon några gånger och det funkar ändå att köra vidare, körde 3 SS under en tävling utan servo men då var man ju lite mör i armarna efteråt så ifall någon inte klarar av att bromsa in till vägkanten utan servo så:

orkar man inte svänga en bil utan att servon funkar så orkar man knappt öppna bildörren så då ska man ändå inte vara bakom ratten.

Har också kört rally å tappat servon, så okm inte å förklara nånting ja inte vet, JUST volvo v50is elservo är nå udda med, å den vill ja inte sitta i då den lägger av.

maco skrev:
Jag fattar inte allt gnäll om servon.. Har själv skjutit vevstaken i 180km/h och det är inga problem att varken bromsa eller svänga utan servo, det blir tyngre that's it.

igen, har du känt på v50in? nää

jag har inte kört med V50:n men jag har kört 4wd som tappat servon och jag kör med V50-elpump på min rallybil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
DasAuto
2 februari 2010 · 2 751 Inlägg

Lär dröja 20 år innan svenska polisen får det vapnet.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang