3392
Sök

Glödningsproblem (förmodligen) Audi 80 1,9 TDI -93

6 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Hej!

Har lite problem med den tämligen nyinköpta audi'n.
Köpte den för några veckor sedan med rasad motor så har bytt den å hivat i en fräsch maskin som gått 19k mil.
Men hursomhelst, har problem med att den är jävlig å få igång när det är kallt. Jag bor i norge under arbetsveckorna och när det kröp ner till -17 så gick den inte igång alls. Men hemma i göteborg vid -7 så var den trög på å starta men gick ändå å få igång.

Antar att detta beror på att glödningen inte fungerar. Det lyser ingen glödningslampa när man slår på tändningen vilket jag antar att det skall göra på dessa motorer/bilar?

Har sökt på nätet efter möjliga felorsaker och det enda konkreta med om glödningen inte fungerar är glödningsrelät och glödstiften och båda dessa saker är utbytta till nya audi original, utan skillnad.

Har även bytt returslangarna på spridarna då dessa läckte innan, och det blev faktiskt bättre av detta. Men grundproblemet återstår nog, att den inte glödar.

Så frågan är egentligen, vad finns det mer som kan krångla förutom glödstiften, glödningsrelät och säkringen?

Har läst lite också om att en temperaturgivare kan vara trasig, har testat att rycka ut dessa men kanske måste "kortslutas" för att motorn skall tro den är kall?

6 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Tänkte på en tilläggsfråga, någon som vet vilken av temperaturgivarna som går till glödningen? Sitter ju en på bakkant av motorn med rund kontakt, en på vänstersidan av toppen om jag inte minns fel med 2 kontakter och sen finns det ju 2 enpoliga på oljefilterhållaren eller vad man skall säga (antar att det fungerar som oljekylning där?)

Sök