5384
Sök

Volvo 745 GL -92 Dimljus ur funktion. What to do?

12 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Hej har en 745 GL -92:a

Det som jag vet är fel på den är:

Dimljus bak.
Stolsvärme.

Felsökte och fick reda på att den inte får el till säkringen.

Är själv relativt duktig på 700-serien men detta var svårlöst eftersom jag inte är duktig på elektronik.

Vore mycket tackasam för all hjälp.

Med vänlig hälsning
Alex // Xela740

Tekniker
624 Inlägg
4 februari 2010
Kolla så det inte har bränt i någon kabel eller relä. kolla på baksidan av säkring och relä plattan. sedan att stols värmen inte funkar kan ju bero på knappen eller elementen i stolen. Testa att brygga plus till säkringen till dimljuset och kolla vad som händer, kolla kablarna och lampsockel bak plus jord.

Relät för stolvärmen sitter på mittkonsolen (den över kardantunneln mellan framsätena)
Det kan säkert finnas fler relän beroende på årsmodell och utrustning

12 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Tack så mycket!

Ska undersöka detta så fort jag bara kan. Vet att jag råkade kortsluta bakljusen när jag skulle byta lampglasen. Men lyckades byta säkring så fungerade dem igen. Kan vara att jag råkade förtöra mer än bara säkringen till (bakljusen).

Dimljusen fungerade när jag köpte bilen, men det var en del ärg och glapp på (original bakljusen).
Dock inte längre med dem nya vita bakljusen.

Ska se om jag kan lösa det. Mycket finare när det lyser x4 bakljus än normalt x2 som det gör på alla andras 745:or.

12 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Så då har man äntligen fått ordning på lyserna! Glad som bara den. Det verkar som om det var ett glapp eller liknande. Men problemet verkar vara löst i stort sätt. Felet kan ha varit glappa kontakter som hade sig en släng av ärg. Men är ändå fundersam hur den fungerar fast den inte får el till reläet. Mystisk bil måste jag säga...

Skulle väl vara att stolsvärmen inte fungerar men det kan man leva utan. Blir lätt varmt i den ändå. Lite väl ibland faktiskt... Därför man har ett reglage *ler*.

Tack för all hjälp!
Skönt att det finns kunnigt folk som vill hjälpa andra!

Sök