Regler för tillfälliga "taxi"-körningar typ limo-service & liknande?

toastmaster
5 februari 2010 · 12 Inlägg

Jag har en firma, vars huvudsysselsättning är försäljning av hemelektronik.

Det är så att jag har fått förfrågan av ett annat företag på att göra några körningar till bl a flygplatsen åt några av deras anställda som reser ibland. Det rör sig om 10-20 mils körningar.
Dom behöver transport nån gång i månaden, dvs enstaka gånger.

Krävs det några tillstånd för detta?
Det rör sig inte som taxi-verksamhet utan högst tillfälliga "limosine"-körningar, givetvis med kvitto från mitt företag!

BMW X3 2.0d (2008)
Hamilton
5 februari 2010 · 8 872 Inlägg

Du behöver trafiktillstånd för att få köra även om det är enstaka körningar.

Fotograf på tierpidag.se
Hool
5 februari 2010 · 1 067 Inlägg

Med tanke på pappersarbetet och behörigheterna du måste ha så är det inte värt det.

Samt övrig utrustning

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
lillproppen
10 februari 2010 · 58 Inlägg

Kan du fakturera det som annat e det rätt lugnt. Ex Lev enligt offert. Vet endel "stora företag" som inte har trafiktillstånd utan bara tutar på.
Kollade själv detta när jag hade biltransporten och det arbetet som det innebar va helt sjukt.
Kurs i bokförning, juredik o.s.v å sedan uppskrivning på vägverket. Och det spelar ingen roll om du ska ha 23 tradare i trafik eller köra grannen på fest. Så länge du tar betalt för att frakta någonting skall du ha trafiktillstånd. Helt sjukt. Räknade med att det skulle kosta runt 30 t inkl att ta ledigt från mitt vanliga jobb.
Kör du på & skriv nåt annat på fakturan.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
Martin 9-3 Fisketokig
11 februari 2010 · 2 997 Inlägg

Hemelektronik?

Ta med ett par brödrostar och ta bra betalt för utkörning av dessa på pappret.

Inte olagligt att ha folk med sig i bilen då. De kanske bara åker med och lär sig wink

Annars funkar "diverse tjänster á X antal timmar" perfekt.

Samma som när du "felsöker och reparerar stereo i firmabilen" när du monterar upp en 55 tummare i vardagsrummet.

Pennan löser alla problem.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 februari 2010 · 2 973 Inlägg

Allt går att kringgå, men vad händer om en olycka sker? Då kan det bli jobbigt..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KHRacing
11 februari 2010 ·

matteeee skrev:
Allt går att kringgå, men vad händer om en olycka sker? Då kan det bli jobbigt..

Då träder trafikförsäkrningen ikraft. enkelt o bra.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 februari 2010 · 2 973 Inlägg

KHRacing skrev:

matteeee skrev:
Allt går att kringgå, men vad händer om en olycka sker? Då kan det bli jobbigt..

Då träder trafikförsäkrningen ikraft. enkelt o bra.

Jo, på den biten, men det kanske blir granskning på "affärsverksamheten". Vet en som körde limo svart och råkade ut för en olycka "i tjänsten".... Då är trafikförsäkringen det minsta problemet....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
sirmiro Double-Unicorn Rider
21 mars 2010 · 2 486 Inlägg

matteeee skrev:

KHRacing skrev:

matteeee skrev:
Allt går att kringgå, men vad händer om en olycka sker? Då kan det bli jobbigt..

Då träder trafikförsäkrningen ikraft. enkelt o bra.

Jo, på den biten, men det kanske blir granskning på "affärsverksamheten". Vet en som körde limo svart och råkade ut för en olycka "i tjänsten".... Då är trafikförsäkringen det minsta problemet....

Vilken bil jag nyttjar när jag är snäll mot kompisarna jag träffade på krogen igår har inga myndigheter med att göra. wink

Men det som är viktigt är att du måste ha träffat personerna innan på något sätt så ni "känner" varandra.
Liknande saker som med flyg - jag får inte ta betalt för att flyga någon och jag får inte ta upp en främling i luften (utan alla tillstånd), men om jag säljer saft och bullar för 1000kr och fikar med personen så klassas det som att jag känner personen och allt är lagligt...

Så ta betalt för någon annan tjänst och ta körningarna bara för att du är snäll - det blir ju samma summa. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang