740gl -88 B230f Knackar ??? Hjälp

Roberttt
7 februari 2010 · 25 Inlägg

hej. har en fråga om en 740 gl- 88 b230f som knackar högt från motorn, ventiler? kam? vevlager? skurit?
någon som vet vad detta kan vara för skit? går igång lätt och så. men knackar högt.

volvoqq Lastbilsmekaniker
7 februari 2010 · 5 145 Inlägg

Kan vara daks att justera ventilerna om du har tur. när var oljan bytt senast då.

loow Jävel
7 februari 2010 · 2 018 Inlägg

följer ljudet med när du varvar upp?
ventiler brukar vara ett mer tickande ljud.
när min gick ner sig på veven så lät knackljudet högt o tydligt och så lät de liksom som att det var inne i blocket, precis som det var smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

de låter typ som att de sitter någåt i fläkten tick. tick .tick så lixom. har ej provat gasa up den de lät inte alls bra så vi stängde av. han som hade den innan körde kanske med lite olja så att den började då låta så han stängde av direkt. jag hade räknat med att den har skurit.?? har den de! ram el. vevlager ??

Rosenqvist
8 februari 2010 · 147 Inlägg

Ramlager låter på viss gas,,,,så vevlager är det i så fall.

Audi S4
Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

okej. bättre att byta motor? men jag lästa runt lite kan de vara nått så enkelt att lyftarna och de inte hinner få olja att man kan göra rent lyftarna vad nu de är är de samma som överfallen??yikes eller att de är ventil knack. att oljan inte hinner gå runt

HenkeTIC
8 februari 2010 · 888 Inlägg

Tryckarna är mekaniska på b230 motorn och är ej hydraliska, inget man kan rengöra med andra ord.

Mvh Henke

Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

okej. men vad sitter dem. men kan de vara ventil knack då, så att om jag kollar spelet på ventilerna??

HenkeTIC
8 februari 2010 · 888 Inlägg

Dom sitter under kamaxlen, vet du inte var dom sitter så hade jag rekommenderat dig att antingen lämna in eller köpa en haynes bok.

Ja det kan va ventilspelet som behövs justeras, kan även va grenrörsläckage,

Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

okej, jag är bara 15 så.. men jag lär mej, men jo de vet jag , lite koll har jag, håller på med mkt 4takts crossar med ventilspel och grejer så de ska nog lösa sig.// tack.

HenkeTIC
8 februari 2010 · 888 Inlägg

Alltid kul att lära sig meka tidigt.

Hur exakt tickar/knackar det, är det vid alla varvtal eller kommer det mer när du belastar motorn?

Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

ne asså jag har inte kört en meter med den . de är precis när man drar igång den så knackar de, han innan körde troigtvis olje tort och stände av direkt. så de har nog skurit och de var jag berädd på men se om de finns en 2 chans lixom:9

Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

vad ska jag har för spel på ventilerna. insug= utblås=

Louksor
8 februari 2010 · 1 915 Inlägg

0,40 ska det vara på ventilerna.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

okej tack så mkt. är de både insugavgas

PH_
8 februari 2010 · 310 Inlägg

Eller 0.35-0.40 skulle jag vilja säg. Hellre tight än för glappt.

Angående missljud, på min gamla b230f så lät spridarna en hel del också. Kanske låter konstigt men så var det. Det kan ju vara bra att veta att de kan väsnas en del så att du inte blir helt knäckt efter om du fixat din motor, monterat ihop, provstartat och det likförbannat finns missljud.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

ja precis tack:)

Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

knackningarna/spikningarna blir snabbare och hårdare vid högre varvtal. någon som ´kan detta

PH_
9 februari 2010 · 310 Inlägg

Det är väl rätt naturligt eftersom motorns inre delar går fortare ju mer du varvar.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
sno0wi
26 januari 2011 · 79 Inlägg

skurit har den ju absolut inte gjort! för då skulle den inte gå. Kan vara så att nån av remmarna är för slappa och slår i nått. Eller att du har för dåligt med olja i motorn!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang