7 februari 2010
Trådstartare
Tjena!
Har försökt fixa upp en Saab 900i från 1988 81kw, så gott det går, och har kommit till att byta tändstiften samt byta luftfiltret. Är en total amatör på att meka med bilar, men gör så gott jag kan.
Tändstiften:
Bytte alla tändstift från de gamla (helt svarta) till nya NGK stift, inköpta på mekonomen. So far so good, men när jag skulle rycka ur den näst sista tändkabeln så gick tändkabeln sönder. Såg att man kunde köpa nya tändkablar på mekonomen, men problemet är det att jag inte vet vilken cylinder det är.
Den kabeln som rycktes ur var: Om du står på höger sida av bilen, lutad över motorn. Den kabeln nr #2 från vänster var det som gick sönder. Vilken cylinder är det?
Luftfiltret:
Skulle även ge mig på att försöka byta luftfiltret. Gick väl sisådär kan man väl säga... Köpte ett luftfilter på mekonomen (LX249) som skulle vara densamma som det filter som satt i. Tog ut det gamla luftfiltret utan problem, och även på detta filter stod det "LX249". Försökte då sätta in det nya filtret, men det var helt omöjligt. Den ville inte in. Försökte trycka in den, "skruva" in den, allt. Den ville inte in helt enkelt. När jag försökte sätta tillbaka det gamla luftfilter gick det utan problem. Satt som en smäck. Vad är det som är fel egentligen?
Tack på förhand,
Ron