Platser att fota bilen på ?

affedehn
7 februari 2010 · 37 Inlägg

Hallå wink

Här kan ni slänga upp alla tipps och ideer ni har på platser att fota sin bil på.
Som tex, en fin strand, hamn, graffiti målning, mm
alla tipps är välkomna.
platserna ska helst vara i Skåne.
Har ni någon bra bild så får ni gärna slänga upp den i tråden också.

/Alfred

Senast redigerat av affedehn (7 februari 2010)

Volvo v70 "Dieseldoris" (2011)
Volkswagen Caddy "lowandslow" (2002)
Neos34 Garaget vän, igen.
8 februari 2010 · 5 687 Inlägg

Utanför slott å herrgårdar är väl aldrig fel.

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Under broar, i tunnlar, stadsmiljö osv osv. Tänk på ljusförhållandena och vinklarna, till och med en bild på en vanlig uppfart kan se grymt bra ut om vinklar och ljus är rätt och självklart även tvärt om.

exempel solnedgång, vägg med graffiti och en trevlig vinkel

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
9Femma
8 februari 2010 · 342 Inlägg

Först och främst vill man ofta ha rätt miljö till rätt bil.
Att sätta en F&TF-stylad bil på grusväg, med en röd lada med vita knutar i bakgrunden blir lätt fel, såvida man inte gör en grej av det med ägare i bonde-mundering, höbalar och hela kitet.

Rakt motsatt brukar en veteranbil och originalklassiker, såvida det inte är en rod med rå attityd eller så, sällan göra sig bra i stenhård industrimiljö.

Och gräs är nästan i 9 av 10 fall bannlyst. Bilar hör hemma på vägen! Asfalt eller möjligen grus om bilen har rallytema.

Men extra tacksamma platser brukar i regel vara industriområden och helst nedlagda sådana. Där brukar det sällan gå fel.
I andra fall har en helt vanlig vägg, som i verkligheten ser skittråkig ut, bli hur fräck som helst på bild. Ett vanligt parkeringsgarage som man gäspar åt när man kör igenom det kan lätt förvandlas till en riktigt grym miljö om man bara sköter korten rätt.

Utnyttja situationen, ljusförhållanden och den eventuella extra tekniska utrustning du har (utöver själva kameran). Var initiativrik och tänk två steg längre än vad bara ögonen kan se.
Då brukar det bli över all förväntan när allt är klappat och klart, trots att miljön i verkligheten kanske ser ut som skit och ingenting.

Det  är mitt tips.

Senast redigerat av 9Femma (8 februari 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 februari 2010 · 3 404 Inlägg

9Femma skrev:
Först och främst vill man ofta ha rätt miljö till rätt bil.
Att sätta en F&TF-stylad bil på grusväg, med en röd lada med vita knutar i bakgrunden blir lätt fel, såvida man inte gör en grej av det med ägare i bonde-mundering, höbalar och hela kitet.


Rakt motsatt brukar en veteranbil och originalklassiker, såvida det inte är en rod med rå attityd eller så, sällan göra sig bra i stenhård industrimiljö.

Och gräs är nästan i 9 av 10 fall bannlyst. Bilar hör hemma på vägen! Asfalt eller möjligen grus om bilen har rallytema.

Men extra tacksamma platser brukar i regel vara industriområden och helst nedlagda sådana. Där brukar det sällan gå fel.
I andra fall har en helt vanlig vägg, som i verkligheten ser skittråkig ut, bli hur fräck som helst på bild. Ett vanligt parkeringsgarage som man gäspar åt när man kör igenom det kan lätt förvandlas till en riktigt grym miljö om man bara sköter korten rätt.

Utnyttja situationen, ljusförhållanden och den eventuella extra tekniska utrustning du har (utöver själva kameran). Var initiativrik och tänk två steg längre än vad bara ögonen kan se.
Då brukar det bli över all förväntan när allt är klappat och klart, trots att miljön i verkligheten kanske ser ut som skit och ingenting.

Det  är mitt tips.

Man kan få en bra bild för det, bilen i fråga lyfts då fram eftersom någonting uppenbarligen är fel

inte världens bästa bild av flera anledningar och slarv i redigering men du fattar kanske min poäng?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/41430/354615_9mslrw.jpg

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Robban08
8 februari 2010 · 147 Inlägg

Håller inte med om det där att man inte kan fota vissa bilar i vissa miljöer. Beror ju på vad man vill med bilden. Jag tycker det kan ge spännande och annorlunda intryck om man lyckas bra med ett sådant foto. Annars håller jag med om vad 9Femma skrev.
A och O när det gäller foto: LJUS! Hur utnyttjar du det befintliga ljuset på bästa sätt? Hur bör det befintliga ljuset kompletteras? Behöver det ens kompletteras? Det handlar om att öva och det finns ingen fotograf som behärskar det fulländat kan jag lova. Jag tror man kan få väldigt många ställen att se fina ut på kort men det är väldigt lätt att förbise de i väntan på att man ska snubbla över det perfekta stället. Sen kan efterbehandlingen spela roll också, det kan ibland vara viktigt att veta innan om och hur du vill efterbehandla bilden eller inte.

De platser du efterlyser har jag sett väldigt många tråkiga bilder på men också många intressanta. Så det är inte alltid det bara är att ställa bilen vid en fin strand och knäppa av en serie bilder.

Var kreativ! Tror jag tipsar mig själv om samma saker nu faktiskt wink

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2010 · 2 972 Inlägg

Hamnen funkar alltid! Vatten och kanske speciellt hav är mystiskt och förundrande, och såklart vackert. Här är en av mina bilder från Malmö med svängbron och en fyr i bakgrunden.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/5475/775161_rt6kz6.jpg

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
9Femma
8 februari 2010 · 342 Inlägg

TenZer skrev:
Man kan få en bra bild för det, bilen i fråga lyfts då fram eftersom någonting uppenbarligen är fel

inte världens bästa bild av flera anledningar och slarv i redigering men du fattar kanske min poäng?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/41430/354615_9mslrw.jpg

Ja, även om din referensbild inte var den mest optimala (som du själv påpekar) så förstår jag hur du menar.
Men personligen (och nyckelordet här är personligen) tycker jag väldigt extremt sällan att en sådan bild verkligen blir bra fullt ut. Fototekniskt sett kan den vara riktigt bra, men motivmässigt är det inte alla gånger det håller fullt ut.
Åter igen, min personliga, subjektiva uppfattning.

Vi är och tycker alla olika och det är en jäkla tur det.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
bollen1986
8 februari 2010 · 3 714 Inlägg

Själv så tycker jag om att fota i industrimiljöer, men som sagt det är nog väldigt personligt vad man gillar

Jag tycker även att vissa bilar passar i olika miljöer beroende på vad man vill med bilden.
Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränserna

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang