Saknar tomgång när motorn är kall

Rattryckarn BilvårdsTekniker
9 februari 2010 · 281 Inlägg

Hej alla glada, så här ligger problemet till nämligen.. Jag skulle åka till jobbet och kör ut från gården, fastnar i snön och gräver ner mig ganska duktigt, gled halvt in i min fina snövall jag har, när jag försökte backa mig upp och släppte gasen så såg jag varvräknaren från 2500 rakt ner i djupet och så dog bilen,

startade och gav gas direkt och kom inte loss och släppte gasen och den dog IGEN, till slut kom jag loss och så fort jag växlade så ville den bara dö så gas jämt och ständigt var de som gällde, kom ut på motorvägen och ringde min meck, efter ett stund jag pratat med honom testade jag att släppa gasen och då höll den sig vid liv, sen fungerade hela stadskörningen som smort,

var in och handlade på willys och kom tillbaka och startade bilen, då ville den ha gas för att inte dö men efter att ha kört på 2an i 150 så fungerade det bra igen.

Har märkt att de inte är helt okej ändå för den sjunker väldigt lågt på varvräknaren men tar sig uppåt mot orginal tomgång! Ska hem inatt så vi får se hur den beter sig då men vad kan felet vara?

-LMM?
-Tomgångsmotorn?
-För kallt ute?

Okej nu när jag åkte hem kvarstod problemet vid kall motor, när värmen börjat komma så fungerar de som vanligt, kommer hem och öppnar huven och lyssnar, då jag hör ett sörplande, är det soppa pumpen som inte orkar pumpa tillräckligt eller vad kan de vara? De hördes där bensinfiltret satt

MVH

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Cyklop
9 februari 2010 · 1 277 Inlägg

Kolla gnista och tomgångsmotor till och börja med för vid kallstart sprutas det ju in mera bränsle och då kanske inte gnistan räcker till, om de funkar kolla bränslesystemet .... pumpen tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang