Bilköp ni ÅNGRAT?! Eller en affär ni är stolta över? En fin lista? =)

SEpaket
31 augusti 2013 · 199 Inlägg

Min 850 var en lysande affär. Minns inte exakt vad jag gav för den, men det gick till som så att jag läste en annons med en grådaskig bild i. En vit 850 som såg matt ut i lacken med en föga informativ text. Det stod att kamremmen var bytt, en ägare och SE-paket. Det var allt. Jag tänkte att jag kunde åka och titta, i alla fall, för priset låg sådär 10 - 15 000 under marknadspriset, det minns jag. Säkert var det fel på bilen, tänkte jag, men man kan ju kolla. Så jag hugger tag i en bilkunnig släkting och åker 3 mil söderut för att titta på bilen. Det är maj och eftermiddagssolen ligger på och jag ser en vit 850 på garageuppfarten som ser ny ut. Jag menar verkligen ny. Tanken är då att mannen har 2 likadana och skall sälja den dåliga. Inte alls, han skall sälja den glänsande 850 som jag ser ståendes där på uppfarten. Så fort jag sätter mig i bilen får jag se att bilen har ECC klimatanläggning och innan jag hinner fråga sliter mannen fram en servicebok och visar att den är fullstämplad. Där och då bestämmer jag mig för att den här bilen skall jag köpa. Lyckas pruta någon tusenlapp och får honom att slänga med vinterdäcken gratis, vilket han nog inte tänkt sig från början. Skrev på ett köpekontrakt (ordning på den mannen) och kommer överens om att jag skall hämta bilen nästa dag. Det gör jag också och den är fortfarande kvar och fortfarande i väldigt gott skick. Nu har dock bilaffären blivit en dålig affär, för jag kan inte längre få tillbaka vad jag gav för den. Å andra sidan har jag kört ett stort antal krångelfria mil med bilen, vilket är värt en hel del.

I jämförelse kan vi då ta min brors riktigt dåliga bilaffär, jag har inte gjort någon dålig vad jag minns, där han köpte en 16 år gammal Renault (privatimport dessutom) med 23 000 mil på mätaren för 14 000 kronor. "Billig pendlarbil" enligt min bror. Efter 7 månader med en krånglande bil, som bland annat blev överhettad 2 gånger, tappade bromsförmågan en gång och så vidare, gick kamremmen av på rishögen, varpå bilen fick skrotas. Min bror fick 500 i näven. En värdeminskning på nästan 2 000 i månaden, alltså. Han hade lika gärna kunnat köpa en ny bil med sådan värdeminskning. Sedan lyckades jag i och för sig kränga iväg hans sommardäck för en okej summa, men ändå.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Digital_Kicker
31 augusti 2013 · 3 721 Inlägg

Min sämsta bil affär är min första bil. En Opel Vectra -89. Köpte den av en lite större bilfirma som tydligen hade snyggat upp den riktigt mycket! Såg ut som en ny bil på utsidan. Så kom första vintern och all rost dom dolt bara blommade ut. Tappade avgassystemet efter 4månader. Balkar som fick svetsas om, rotor som var kass. Baklampor som började glappa efter ett tag. Fel på fel hela tiden. Tröttnade efter 1år och köpte ny bil.
Köpte bilen för 19.000kr och sålde den för 12000kr efter 1år.
Den skrotades 1år efter att jag sålt den, och hade 4 ägare till efter mig. Så det var verkligen en mardrömsbil.
Man lär ju sig utav sina misstag. Ung och dum kan jag även tillägga smile smile

granadadr
31 augusti 2013 · 7 289 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Min sämsta bil affär är min första bil. En Opel Vectra -89. Köpte den av en lite större bilfirma som tydligen hade snyggat upp den riktigt mycket! Såg ut som en ny bil på utsidan. Så kom första vintern och all rost dom dolt bara blommade ut. Tappade avgassystemet efter 4månader. Balkar som fick svetsas om, rotor som var kass. Baklampor som började glappa efter ett tag. Fel på fel hela tiden. Tröttnade efter 1år och köpte ny bil.
Köpte bilen för 19.000kr och sålde den för 12000kr efter 1år.
Den skrotades 1år efter att jag sålt den, och hade 4 ägare till efter mig. Så det var verkligen en mardrömsbil.
Man lär ju sig utav sina misstag. Ung och dum kan jag även tillägga smile smile

du verkar ju endå haft tur att du fick 12 000 för den,, tror dem efter dig förlorade mer per vecka/ mån wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Toddemannen
31 augusti 2013 · 664 Inlägg

Har bara haft 2 bilköp.
Första och nog det bästa köp jag kommer ha gjort någonsin:
Volvo 244 GLS med compomotive FH splitfälgar obes men princip rost fri för 9000:- gick igenom bes på andra försöket efter 4 års stillastående.
Nu blir den en sleeper...

Sämsta: 245a 86 rikitigt lik som jag ville skrämma upp men rosten tog över och jag tog de som hade samma värde som jag köpte skiten för och sedan åkte den på skrot.

Får se vad som händer ligger ett nytt bil köp och väntar snart också tongue

Digital_Kicker
31 augusti 2013 · 3 721 Inlägg

granadadr skrev:

Digital_Kicker skrev:
Min sämsta bil affär är min första bil. En Opel Vectra -89. Köpte den av en lite större bilfirma som tydligen hade snyggat upp den riktigt mycket! Såg ut som en ny bil på utsidan. Så kom första vintern och all rost dom dolt bara blommade ut. Tappade avgassystemet efter 4månader. Balkar som fick svetsas om, rotor som var kass. Baklampor som började glappa efter ett tag. Fel på fel hela tiden. Tröttnade efter 1år och köpte ny bil.
Köpte bilen för 19.000kr och sålde den för 12000kr efter 1år.
Den skrotades 1år efter att jag sålt den, och hade 4 ägare till efter mig. Så det var verkligen en mardrömsbil.
Man lär ju sig utav sina misstag. Ung och dum kan jag även tillägga smile smile

du verkar ju endå haft tur att du fick 12 000 för den,, tror dem efter dig förlorade mer per vecka/ mån wink

Jo fick ju lite tillbaka på alla reparationerna smile

sleepyoh
31 augusti 2013 · 1 319 Inlägg

Kom på en ganska bra grej.

Köpte en gammal 240, 88a med 30k mil på mätaren. Den startade inte, var obes, hade stått några år. Köpte för 500kr, bogserade hem, bytte styrleder och bränslepumpsrelä, besiktade och ställde på bilen. Körde den sedan i jobbet 1500-2000mil, då fick vi 28kr/mil i ersättning och den drog runt litern, bytte dessutom ingenting mer någonsin på den bilen. Till slut rasade bakaxeln, svetsade skiten då och var ute och brände däck på tråkiga kvällar tills en dag då hela bakpartiet på bilen gav upp.

Tjänade jäkla massa stålar på det :smile

_----------'
granadadr
31 augusti 2013 · 7 289 Inlägg

sleepyoh skrev:
Kom på en ganska bra grej.

Köpte en gammal 240, 88a med 30k mil på mätaren. Den startade inte, var obes, hade stått några år. Köpte för 500kr, bogserade hem, bytte styrleder och bränslepumpsrelä, besiktade och ställde på bilen. Körde den sedan i jobbet 1500-2000mil, då fick vi 28kr/mil i ersättning och den drog runt litern, bytte dessutom ingenting mer någonsin på den bilen. Till slut rasade bakaxeln, svetsade skiten då och var ute och brände däck på tråkiga kvällar tills en dag då hela bakpartiet på bilen gav upp.

Tjänade jäkla massa stålar på det :smile

det där känner jag igen smile jag har en Granada som jag köpte för ca 10 år sedan,, har inte gjort ett skit åt den inte ens bytt olja,, fyllde faktiskt på förra veckan cool
den har tjänat en bra den skorven smile

horbybonnen
31 augusti 2013 · 1 160 Inlägg

hade en toyota modell f. körde bud med den. nog fan enda bilen som gått +. annars bilaffär=dålig affär

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang