3875
Sök

Volvo 340 Problem

8 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Hej,

Jag har ett "mystiskt" problem med min Volvo 340 -87 med B14 motorn.

Symtomen är som följer:
Bilen körs in i garaget efter jobbet och står där över natten, i ett kallgarage. Under natten regnar det och på morgonen öppnar jag garaget och bilen startar inte eller är extremt trög att få igång, den skakar och går ojämnt, känns som om den går på 3 cylindrar eller nåt. Om den går igång så går den ett tag tills den bara säckar ihop, poff poff och vita gasmoln bolmar ur där bak, sen startar den inte utan man måste vänta flera timmar. På sista tiden har detta blivit värre.

Kan det vara vettigt att spruta 5-56 i fördelaren?

Alla tips är välkomna.
Senast redigerat av Anders78 (28 maj 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 maj 2006
hej, nej det låter inte som om det vore tändfel, låter som om det är fukt i motorn...

747 Inlägg
28 maj 2006
Det är fukt i fördelaren och kanske i tändkablarna... Torka rent i den och testa om det går... Du menar att du har en 87 va?? inte 97:A

Älgahäng Räjsing Club

8 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Jo, det skall vara en -87a.

Nu skruvade jag upp fördelaren och det var små små vattendroppar i den, tog lite papper och torkade bort. Sen gjorde jag ett starförsök (eftersom den dog tidigare idag utan att jag fått igång den) och den gick igång direkt. Kan så lite fukt påverka så mycket?

21 761 Inlägg
28 maj 2006
Fukt kan påverkar tändningen enormt mycket. Ett "standardfel" när en motor inte vill starta vid fuktig väderlek är ofta sprucket fördelarlock. Är det sprucket så bör man byta det. Tändgnistorna kan hoppa omkring lite hur som helst inne i locket och därför tänder inte motorn ordentligt.

Bilmekaniker
46 Inlägg
28 maj 2006
kan va fördelaren, torka rent och kolla stiften i fördelaren... ska inte komma in n¨got fukt alls... så inge 5-56.

747 Inlägg
29 maj 2006
Ja fukten spelar in oehört mycket... De är som när man ska trycka in den... Då är det bra med lite fukt... hahaha...

Älgahäng Räjsing Club

321 Inlägg
4 december 2006
samma fel som på min 360. men jag har bytt fördelare rotor kablar ochs stiften men den går inte ändå. finns det fler ställen än tänddelarna som är fuktkänsliga?

Sök