SBP kollar om bilen är chippad med OBDII !!

Xing
4 mars 2010 · 2 Inlägg

Peppes Bodega skrev:
För det första:
Det är och har alltid varit olagligt att chipa en bil.Den ENDA som är godkända är Volvo på sina dieslar och då får man ett intyg från Volvo att lämna in vid reg.besiktningen.

Stämmer inte....
Detta chip är visserligen DYRT!!! Men lagligt vad jag förstår smilehttp://server5.starwebb.se/~svenskabil/ … 0280008500

Senast redigerat av Xing (4 mars 2010)

Hamilton
4 mars 2010 · 8 864 Inlägg

Xing skrev:

Peppes Bodega skrev:
För det första:
Det är och har alltid varit olagligt att chipa en bil.Den ENDA som är godkända är Volvo på sina dieslar och då får man ett intyg från Volvo att lämna in vid reg.besiktningen.

Stämmer inte....
Detta chip är visserligen DYRT!!! Men lagligt vad jag förstår smilehttp://server5.starwebb.se/~svenskabil/ … 0280008500

Om du läst alla inlägg så skulle du märkt att just Hirsch redan nämnts i tråden.

Fotograf på tierpidag.se
Xing
5 mars 2010 · 2 Inlägg

Ser det...sorry roll

KHRacing
5 mars 2010 ·

(registreringsbesiktning krävs). Står det även för ovanmämna ship.
O det kan  man inte görta på en helfordonsgodkänd bil då inget får ändras på dessa typ liksom.
ja, vissa fattar vad jag menar, vissa kommer inte fatta det !

Hamilton
5 mars 2010 · 8 864 Inlägg

KHRacing skrev:
(registreringsbesiktning krävs). Står det även för ovanmämna ship.
O det kan  man inte görta på en helfordonsgodkänd bil då inget får ändras på dessa typ liksom.
ja, vissa fattar vad jag menar, vissa kommer inte fatta det !

Om du läser hela texten och innebörden med registreringsbesiktning så märker du att bilägaren måste registreringsbesikta bilen. Man får alla papper som krävs för registreringsbesiktningen det enda man måste göra själv är att boka en tid och betala för besiktningen.

Fotograf på tierpidag.se
Stridsanka
26 april 2010 · 409 Inlägg

Vet att tråden är någon månad men i alla fall. Vissa säger att det är olagligt att chippa och vissa inte, sen säger dom att SBP kollar om bilen är chippad, vad jag har hört så kan dom inte se om bilen är chippad, dom kan bara se att det sitter en annan enhet i bilen, och tror knappast dom kan ta fram hur många HK bilen är på. Stämmer detta?

Marlboroman
26 april 2010 · 8 233 Inlägg

Stridsanka skrev:
Vet att tråden är någon månad men i alla fall. Vissa säger att det är olagligt att chippa och vissa inte, sen säger dom att SBP kollar om bilen är chippad, vad jag har hört så kan dom inte se om bilen är chippad, dom kan bara se att det sitter en annan enhet i bilen, och tror knappast dom kan ta fram hur många HK bilen är på. Stämmer detta?

Det är lagligt, om den som chipar kan urtfärda ett korrekt intyg på effektökningen och är en "fabrikant". i alla andra fall så är det olagligt.

SBP kan inte kolla om den är chipad. Om vi tar min S60 som ett exempel så finns det 17 mjukvaror tillgängliga till den, och i varje mjukvra så är det ett par dussin olika mappar att gå igenom och för att dem ska kunna se, så måste man tanka ur programvaaern och jämföra den mot original. Det innebär att dem i mitt fall lär gå igen en 5-600 mappar och jämföra för säkerhets skull. Och då pratar vi om ett mäkr och modell med en viss motor. Och dessutom så får ju sbp käka ifall dem av okäng anledning skulle råka radera eller tank in fel mjukvara så bilen inte går sedan.

Däremot så kollar man felkoder och avgasvärden via uttagen. Men det är en helt annan sak. Att kolla mjukvara är inte praktiskt varken möjligt eller försvarbart.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Stridsanka
26 april 2010 · 409 Inlägg

Marlboroman skrev:

Stridsanka skrev:
Vet att tråden är någon månad men i alla fall. Vissa säger att det är olagligt att chippa och vissa inte, sen säger dom att SBP kollar om bilen är chippad, vad jag har hört så kan dom inte se om bilen är chippad, dom kan bara se att det sitter en annan enhet i bilen, och tror knappast dom kan ta fram hur många HK bilen är på. Stämmer detta?

Det är lagligt, om den som chipar kan urtfärda ett korrekt intyg på effektökningen och är en "fabrikant". i alla andra fall så är det olagligt.

SBP kan inte kolla om den är chipad. Om vi tar min S60 som ett exempel så finns det 17 mjukvaror tillgängliga till den, och i varje mjukvra så är det ett par dussin olika mappar att gå igenom och för att dem ska kunna se, så måste man tanka ur programvaaern och jämföra den mot original. Det innebär att dem i mitt fall lär gå igen en 5-600 mappar och jämföra för säkerhets skull. Och då pratar vi om ett mäkr och modell med en viss motor. Och dessutom så får ju sbp käka ifall dem av okäng anledning skulle råka radera eller tank in fel mjukvara så bilen inte går sedan.

Däremot så kollar man felkoder och avgasvärden via uttagen. Men det är en helt annan sak. Att kolla mjukvara är inte praktiskt varken möjligt eller försvarbart.

Tack för snabbt svar! smile. Okej då hänger jag med, men vart så osäker när en kille på jobbet hade tänkt chippa sin bmw diesel av nyare modell, tror det var 04-05.

Och på en bilaffär hade dom sagt att det inte var värt det för att SBP har börjat kollat detta och poliserna i stor städer kan även kolla detta. Och om det skulle visa sig att bilen är chippad/annan enhet så skulle det direkt bli körförbud på bilen osv. Tycker det lät väldigt konstigt men.

Xuri One Man Clan
26 april 2010 · 4 287 Inlägg

Jag kom å tänka på en sak, sbp kollar felkoder osv genom obd2 uttaget, men finns de någon lag som säger att obd2 uttaget måste funka jag menar de är ju lätt å få de ur spel.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Stridsanka
26 april 2010 · 409 Inlägg

Xuri skrev:
Jag kom å tänka på en sak, sbp kollar felkoder osv genom obd2 uttaget, men finns de någon lag som säger att obd2 uttaget måste funka jag menar de är ju lätt å få de ur spel.

Du lär nog få en anmärkning på det, och kanske få ombesiktning. Har faktiskt ingen aning, men skulle tro att dom klagar på det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang