3189
Sök

Renault Clio -95: Bilen drar åt höger.

3 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Hej!
Jag har lite problem med min clio och tänkte kolla här om någon kan tänka sig veta vad det kan vara för fel.
Jag kan mer eller mindre inget om bilar;)

Först så drar den väldigt mycket åt höger, släpper man ratten drar den direkt till höger. Men däcken är inte snedslitna.
Sen typ knackar det en del när man kör högersväng, med nästan fullt rattutslag åt höger hörs det ännu mer.
Vad kan detta vara för fel? En bekant har sagt att det kanske är så att bromsen ligger på, kanske det som är fel?

Tacksam för svar=)

3 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Glömde skriva att bromsoket bytes för några månader sen på höger sida.

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
clio95 skrev:
Hej!
Jag har lite problem med min clio och tänkte kolla här om någon kan tänka sig veta vad det kan vara för fel.
Jag kan mer eller mindre inget om bilar;)

Först så drar den väldigt mycket åt höger, släpper man ratten drar den direkt till höger. Men däcken är inte snedslitna.
Sen typ knackar det en del när man kör högersväng, med nästan fullt rattutslag åt höger hörs det ännu mer.
Vad kan detta vara för fel? En bekant har sagt att det kanske är så att bromsen ligger på, kanske det som är fel?

Tacksam för svar=)

Om bromsen ligger på, så kan du kolla det vid att lägga handen på fälgen på höger sida. Är den varm, så är det nog så.
Om det är så att det knäpper när du svänger, är det nog hjullagret. Lyft upp bilen fram, en sida i taget och ta tag i hjulet över och under med var hand och försöka vicka hjulet. Det skall inte finnas glapp där.

-- K

3 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
Har nu varit och pratat med verkstad.
Dom tror det kan vara hjullagret eller fjäderbenslagring.
Är detta svårt att fixa själv?

2 072 Inlägg
26 februari 2010
kollat så de inte är drivknuten?

Sandzoo i da house

Motborgare
1 099 Inlägg
26 februari 2010
clio95 skrev:
Har nu varit och pratat med verkstad.
Dom tror det kan vara hjullagret eller fjäderbenslagring.
Är detta svårt att fixa själv?

Fjäderbenslagring låter könstigt. Då borde det vara trögt att svänga.

Det kan vara jobbigt att få lagerbanan in och ut ur navet. Den skall pressas med en hydraulpress. (om det nu inte är bolt-on lager på den bilen, fast det tror jag inte att det är.)

Det går även att knacka ut och in lageret med en stor hammare, ett fett skruvstäd och passande hylsor som täcker lagerbanan, fast det kräver lite skillz.

-- K
Senast redigerat av Kavli (26 februari 2010)

Sök