3551
Sök

Golf 88a startproblem

8 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hejhej, min golf går väldigt trögt och slött på startmotorn och startar då inte, även om batteriet är bra och laddat, har testat olika..  Om man kablar igång den så går det däremot få väldig snurr på startmotorn och bilen startar på nolltid. Och om man kört med bilen mkt under dagen så är det inga problem att få igång den heller. Det är en 1.8 med insprut, vad kan felet vara??

21 761 Inlägg
21 februari 2010
Eftersom startmotorn snurrar på med bra fart när du får starthjälp, och att du dessutom har testat med olika batterier, så låter det som dålig kontakt mellan batteripol och polsko.

Vart sätter du minusstartkabeln på din bil, på batteriet eller motorblocket?

8 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Såg även att detta hamnade nog i fel kategori:P Jo det verkar vara ett jordfel, då jag kablat så har jag bara satt minus på batterierna och inte i någon jordpunkt på bilen

21 761 Inlägg
21 februari 2010
Om någon batterijordkabel har dålig kontakt i kaross/motorblock så brukar det inte hjälpa med att sätta startkabeln på batteriet, däremot funkar det när man sätter startkabeln på motorblocket. smile

Kika på batterikablarna och själva polskorna, felet borde ligga där tycker jag. Om du mäter spänningen på dessa ställen med multimeter vid starttillfället så ser du direkt om spänningen sjunker rejält.

8 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Har nu kollat över polskor och bytt dom till bättre och fixat en ordentlig jordkabel och rengjort och så. fortfarande är den lustig, har varit över 20 minusgrader inatt och den hoppade igång fort nu när jag kablade igång den från ett annat löst batteri..

21 761 Inlägg
22 februari 2010
Om du mäter spänningen dels på batteripolerna och dels på batteripolskorna, när du samtidigt vrider nyckeln i startläge, så ser du hur spänningen beter sig.

Du kan även sätta ena mätpinnen på pluspolen och andra mätpinnen på startmotorns solenoid där pluskabeln sitter fast (multimetern fortfarande ställd i spänningsmätning) och sedan vrida nyckeln i startläge, då mäter du spänningsfallet mellan batteriet och startmotorn på plussidan.

Med den mätningen så ska mätaren visa så lite som möjligt, dvs inte 10-11 V eller så. smile

Det här felet ska gå att mäta fram utan problem, dock måste du nog ha en medhjälpare.

Sök