Audi 100 som startar går en stund och sedan dör - snälla hjälp!

marlene1982
21 februari 2010 · 11 Inlägg

Hej alla duktiga människor där ute som kan mera än vad jag kan.

Har en Audi 100 som jag verkligen älskar då den är så skön att köra med. Fick lite problem häromdagen (eller lite och lite mycket snarare) det började lukta brännt när jag körde och så ryckte det till i motorn, min gamla bil gjorde så precis innan jag fick soppatorsk så jag trodde det var detta så jag körde in till en parkering och gick ut och kollade efter som det luktat brännt. Hittade eller såg inget men bilen startade inte igen så jag ringde efter förstärkning och jag fick i bensin i bilen. Startade och körde hem som om inget hänt. När jag kom hem åkte jag till macken för att tanka, tankade fullt och skulle starta bilen, då startar den inte?! fick efter fem minuters väntan igång den så att den rullade 20 m sedan dog den igen. Fick boxera hem bilen och sedan dess har den stått på parkeringen. Den startar ibland och går några minuter på tomgång sedan dör den, ibland startar den bara och dör på en gång. Bränslepumpen är bytt på bilen och jag har bytt bränsleppumpsrelät så det är de inte, någon som har ngn ide om vad det kan vara? vill inte behöv a skrota bilen men det är väldigt dyrt att lämna in för felsökning på verkstad för en bil som inte är värd med än vad den e.... tacksam för alla tips och ideer!

dawwe ...has left the building...
21 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Vilken årsmodell? Motortyp? Om jag får gissa utan att ha svaret på mina frågor så skulle det kunna vara vevaxelsensorn om sådan finnes...Jag tror iaf att du har ett enkelt givarfel gäller bara att hitta den felande givaren/sensorn, vilken det nu är...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
marlene1982
21 februari 2010 · 11 Inlägg

Hej tack för ditt svar, det är en audi 100, den femcylindriga motorn årsmodell 90

dawwe ...has left the building...
21 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Sorry, Audi 5:an kan jag nada om dessvärre...Men det jag vet rent generellt om VW/Audi är att de hade vissa problem med trilskande motorstyrningsrelän (nr 30 på VW) ett tag (typ 90-96), förekom även problem med startspärrar o just vevaxelsensorer, vet dock ej om dessa två fel är applicerbara på din bil (skulle inte tro att du ha startspärr men vevaxelsensor borde du ha...). Som en första åtgärd kan du kanske kolla att rotor/lock ser OK ut o kanske testa med en annan tändspole, tändspolarna gav oxå upp rätt ofta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
islurren1
21 februari 2010 ·

Hej! Vet inte så mycke jag heller. Men innanför inredningen (ytterpanelen) vid fötterna på passagerarsidan tror jag du har en styrenhet som har me tändningen att göra! En kompis hadde problem me sin Audi 5:a då hadde det gått in fukt i kontaktstycket vid enheten. Den kanske du kan ta isär å spruta 5.56 i kontaktstycket på! Ska kanske sitta en styrenhet till insprutningen oxå på nått ställe? Kanske på andra sidan? Tror Audi e lite kända för att ta in vatten å fukt i hörnen ovanför fötterna...

marlene1982
21 februari 2010 · 11 Inlägg

ja själva styrboxen på passagerar dörrens insida har jag hittat, fick även med en ny sådan till bilen när jag köpte den, så får ta och kika på det smile

te_wik Forummoderator
21 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Någon vevaxelgivare har du inte, så den kan du utesluta smile
Och inte heller tror jag att det kan vara styrboxen, men den kanske har krånglat tidigare eftersom du fick med en ny? Simpel att byta så att testa det skadar inte.

När bilen dör och inte startar igen, går pumpen igång när du vrider på tändningen?
Jag tror nämligen att felet ligger på bränslesidan.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
marlene1982
22 februari 2010 · 11 Inlägg

Hej. Ja han jag köpte bilen utav sa att de hade köpt en ny box för att de trodde att den gamla var sönder, men de hade räckt med att de bytt bränslepumpen sa han men de hade ingen användning för boxen de köpt så de skickade med den... så den är inte svår att byta alltså? Kan ju lika gärna göra det i så fall...

marlene1982
22 februari 2010 · 11 Inlägg

ang pumpen, den borde väl gå igång antar jag? för ibland bara startar den och dör den, men igår så startade den och stog på iaf en 4-5min innan den dog igen...

te_wik Forummoderator
22 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Men när bilen dör och du försöker starta den igen. Startar den då alltid eller måste du vänta ett tag som du skrivit tidigare i tråden?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
marlene1982
22 februari 2010 · 11 Inlägg

när bilen bara startat och direkt dött så startar den igen, när den startat och gått en stund så startar den igen men dör ganska så snabbt, efter några gångers startande så blir den sur och tänder inte.

Engen HEAVY METAL
22 februari 2010 · 765 Inlägg

När bilen startar och sedan dör.,.. om du provar att start den igen och den inte startar, prova ett par gånger vid samma symptom att öppna luftfilterboxen och lyfta på luftfiltret och spruta Startgas in i slangen som går till insuget.. startar bilen då så har du ett soppa relaterat fel! om den inte startar trotts detta är det säkerligen elektriskt fel!

Senast redigerat av Engen (22 februari 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
marlene1982
24 februari 2010 · 11 Inlägg

men alltså den startar ju men dör igen eller efter några minuer, startar ju igen flera gånger men blir sur till sist och startar inte då?!

Engen HEAVY METAL
25 februari 2010 · 765 Inlägg

förlåt jag läste inte igenom ordentligt.. hur som tror jag din hallgivare i fördelaren kanske spökar.
(exempel text jag hittat på nätet -> )
Prova med att lätta på isoleringen runt anslutningskablarna på fördelaren (3st) och koppla in en vanlig lysdiod mellan den som är märkt "0" och "-". 0 är signalutgång från givaren och skall ge spänning när du kör runt motorn med startmotorn. Dioden skall då blinka för att indikera tändpulserana, detta förutsatt att hallgivaren är hel, och att du kopplat dioden rätt (funkar ej om den är "bakvänd").

Ett vanligt fel på gammla audi.,! hadde på min gamla bla!

Senast redigerat av Engen (26 februari 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Engen HEAVY METAL
26 februari 2010 · 765 Inlägg

Har även funderat på om din Tändspole är Bränd ?  Eventuellt kanske pga av ett Jordfel men den kan va slut ändå!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
marlene1982
27 februari 2010 · 11 Inlägg

hmm ska kika de där med tändspole, de andra lät väldans invecklat?! Ringde audi verkstaden och frågade med, de trodde de kunde vara bränslefiltret så de ska bytas med på bilen, ska även kolla så att tändstiftena e ok, men annars borde väl inte bilen starta om de är dåliga eller påverkar de när man kör med?

marlene1982
27 februari 2010 · 11 Inlägg

kan man se om tändspolen är bränd?

Engen HEAVY METAL
27 februari 2010 · 765 Inlägg

om du kan få upp nån ända på Tändspolen utan att ha sönder den så kan du se hur trådarna ser ut.Går att mäta olika ohm motstånd för att dra slutsatsen om den är trasig eller hel men det vet jag inte hur man gör.

  En spole till min gammla passat cupe va helt sönder smält och kol svart där inne.   Mådde inte så bra.,!!! Den bilen betedde sig riktigt mystiskt!!! Om ett tändstift slutar funka helt så går inte den cylindern överhuvudtaget och om en audi går på 4 burkar ( om du har 5  cylindriga motorn ?) så märks det ganska tydligt med vibratiner när du kör.Hörs oxå ganska tydligt på motorn att nått är fel!  Men som sagt.. Tänddelar är aldrig fel att byta..  Om du lossar tändstiften och kikar på dom så kan du ju oxå se vilken soppa  blandning motorn går på..   Svart sotiga tändytor innebär fet blandning, vit till ask grå betyder mager blandning..  Gyllene till mörkt innebär bra blandning!Stiften ska inte va blöta!    soppa filtret tror jag inte är orsaken här dock skadar det inte och byta det.. altid bra med fräscht soppa filter!!

Senast redigerat av Engen (27 februari 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
240karlsson 240karlsson
27 februari 2010 · 24 Inlägg

de är väl k-jetronick i den bilen mekanisk sprut dom är känsliga när dom drar tjuvluft mellan bränslehuvudet till insuget kolla alla slangar sitter på plats och ingen är spruken tar den tjuvluft så suger den luft där och luftmätarn till bränslehuvedet öppnar ej tillräklit. och när den startar går den på startspridarn när den läger av så dör den när motorn har blivit lite varm

my life go sideways
Volvo 244 turbo "ticken" (1984)
Opel calibra turbo 4x4 "sopeln" (1993)
Saab 900 "saaben" (1994)
marlene1982
27 februari 2010 · 11 Inlägg

hej, ska kika på detta, känns konstigt bara att den ibland startar och går flera minuter och ibland starar den bara två millisekunder innan den dör igen :-(

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang