Felkod P0244 Magnetventil?

ESkoog
22 februari 2010 · 9 Inlägg

Hallå.

Lampan för motorfel började lysa i går, och jag har tidigare kännt att turbon tappar tryck nån gång ibland. Eller så har det bara vart inbillning.

Åkte iaf in med den till Wafab i Karlstad och de fick fram felkod P0244 (Laddluftreglering felaktig funktion)
De kunde inte däga vad det berodde på men vad jag har läst mig till så är det förmodligen magnetventilen/na till turbon?

Är det nån som har någon ide´ samt om det är svårt att fixa själv. Är inte så laddad på att lämna in den till dem för flera timmars "felsökning".

Obs! Bilen är steg ett chippad.

Tack tack..

Erik

skogenracing xcOOb
22 februari 2010 · 388 Inlägg

Vad är de för bil e ju bra o veta.. För övrigt är oftas magnetventilen lätt o byta men vet inte va en sån kostar just till din bil..

ESkoog
22 februari 2010 · 9 Inlägg

Oj då de glömde jag visst..

Det är en Saab 9-3 ss 2.0t
Har kitat lite på priser och det varierar från ca 2000kr i sverige till 350 i USA.. Funderar skarp på att beställa den från USA och testa det var ju inga jättepengar. Har du nån aning om lampan kommer slockna själv om det var den som var felet? Är inte så hemma på bilmek och det vore ju skönt att få det som "kvitto" på att man gjort rätt.

Men du säger att det enkelt att byta den iaf.?

Tack tack...

jockesvensson
9 maj 2010 · 6 Inlägg

har samma problem , har du fixat ditt fel , skulle vara roligt att veta vad det var?

mvh jocke

SgtCrilly Hemmainstruktör
9 maj 2010 · 641 Inlägg

Den är lätt å byta, sitter på ovansidan av turbon clipsad fast, behöver ba lossa ett kontakstycke och 3st slangar från den.
Tror inte att felkoden försvinner utan radering eller en norsk-reset (koppla loss batteriet i ca. 5min).
Kolla även att slangarna till laddtrycksregleringen inte är skadade, läckage från dom kan orsaka felaktig funktion i magnetventilen och felaktig ladd.
Tror inte att detta är ett vanligt fel, har själv iaf. aldrig varit med om varken felkoden eller söndrig magnetventil. Men en sån för 350kr och kontroll av slangarna är juh ett billigt sätt att utesluta den iaf.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang