Kontrollera kolvringarna??

kolvas
26 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Noxxer skrev:

supersupra87 skrev:
Om du inte vet, så glöm inte att hona cylinderväggarna om du ska i med nya kolvringar... Annars skiter det sig.

Sen, ta en titt på ebay, brukar ha det mesta till japanska bilar. Mer än dubbelt så billigt som i sverige på 90% av sakerna. Speciellt när det gäller delar till motor renovering då det är små delar och väger lite.

smile

Det går utan att hona. Är mönstrerna fina så funkar det. Men ska han i med smidda kolvar så bör man ju hona.

Jag hona mina litegrann men inte specielt seriöst. Har fin komp på alla cyllar och inga problem.

ska man köpa nya kolvar ska man borra och göra allt rätt så man får rätt kolvspel och allt, annars är det ogjort arbete

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Noxxer skrev:

supersupra87 skrev:
Om du inte vet, så glöm inte att hona cylinderväggarna om du ska i med nya kolvringar... Annars skiter det sig.

Sen, ta en titt på ebay, brukar ha det mesta till japanska bilar. Mer än dubbelt så billigt som i sverige på 90% av sakerna. Speciellt när det gäller delar till motor renovering då det är små delar och väger lite.

smile

Det går utan att hona. Är mönstrerna fina så funkar det. Men ska han i med smidda kolvar så bör man ju hona.

Jag hona mina litegrann men inte specielt seriöst. Har fin komp på alla cyllar och inga problem.

Man monterar ALDRIG nya ringar i en motor utan att hona. Detta är lika idiotiskt som en del som river ur kolvar och stoppar tillbaka dessa med gamla ringarna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
27 februari 2010 · 581 Inlägg

Noxxer skrev:

supersupra87 skrev:
Om du inte vet, så glöm inte att hona cylinderväggarna om du ska i med nya kolvringar... Annars skiter det sig.

Sen, ta en titt på ebay, brukar ha det mesta till japanska bilar. Mer än dubbelt så billigt som i sverige på 90% av sakerna. Speciellt när det gäller delar till motor renovering då det är små delar och väger lite.

smile

Det går utan att hona. Är mönstrerna fina så funkar det. Men ska han i med smidda kolvar så bör man ju hona.

Jag hona mina litegrann men inte specielt seriöst. Har fin komp på alla cyllar och inga problem.

Funkar gör det, men få du ut maximal effekt ? Troligtvis inte...

Lite honing är bättre än ingen iaf smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Evo
1 mars 2010 · 85 Inlägg

Jag var ute i garaget och testade det med 5-56 fyllde den ena cylindern så det täckte kolven åtminstone får se om det rinner igenom långsammare nu och jag ändrade kolvarnas positioner för att se om det blev någon skillnad, och någon undrade varför jag plockade ner motorn det var att den började ryka svart och ticka rätt mycket så jag köpte komplett packningssats och allt som behövs till kamremsbyte och nu hittar man mer och mer som "bör" fixas så nu märkte jag det med kolvarna och ska tvätta ventillyftarna i diesel, har fått kollat turbon och fått veta att den är helt okej, så jag letar fel nu när man ändån har den nerplockad.

Mitsubishi Evolution 3 "Plana Racing" (1995)
Mitsubishi Evolution 2 "Plana Racing" (1994)
4G63
19 mars 2010 · 4 Inlägg

Är du säker på att den rök svart och inte blått? Jag har nya kolvringar liggandes om du är intresserad.

GRH
21 mars 2010 · 164 Inlägg

Gör ett komp test. Max 10% skillnad mellan cylindrarna. Tänk på att kolvarna bör röra på sig i minst 1500rpm för att uppnå bra täthet. Högre rpm = bättre täthet. Att hälla t-röd eller olja osv kan du inte avgöra ifall dom är täta under tryck på 1500-2500rpm, även cylindrarnas olika form gör att du inte kan lita på ett sådant test. Om en cylinder är V formad så är kolven som tätas i botten och motsats ifall den är A formad. Är den O formad så är den tätas i toppen och botten men mindre tät i mitten. Har du då 4cylindra med vev och kolvar i så står dom på olika nivå vilket ger olika täthet beroende på cylinder oavsett om ringarna är friska eller dåliga. Därför är endast ett komp test den enda metoden för att vara på säker.wink

Senast redigerat av GRH (21 mars 2010)

Noxxer
21 mars 2010 · 1 482 Inlägg

supersupra87 skrev:

Noxxer skrev:

supersupra87 skrev:
Om du inte vet, så glöm inte att hona cylinderväggarna om du ska i med nya kolvringar... Annars skiter det sig.

Sen, ta en titt på ebay, brukar ha det mesta till japanska bilar. Mer än dubbelt så billigt som i sverige på 90% av sakerna. Speciellt när det gäller delar till motor renovering då det är små delar och väger lite.

smile

Det går utan att hona. Är mönstrerna fina så funkar det. Men ska han i med smidda kolvar så bör man ju hona.

Jag hona mina litegrann men inte specielt seriöst. Har fin komp på alla cyllar och inga problem.

Funkar gör det, men få du ut maximal effekt ? Troligtvis inte...

Lite honing är bättre än ingen iaf smile

Jag menar att det skiter sig inte utan att hona, det fungerar. Men har man laddtryck i maskin så är det verkligen inte att rekomendera.

Jag skiter i om det är full effekt eller inte, bara temporär motor.

BLT Service
Theracords Music Label
need_4_boost
3 april 2010 · 371 Inlägg

Om den rök svart så är det för mycket bränsle alt för lite luft.
Blårök = olja.
Så det behöver ju inte vara maskin som är slut menar jag, Kan ju vara ett igen satt luftfilter eller en spridare som har hängt sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang