3434
Sök

SAAB 9000 2.3 -92 turboproblem efter byte

7 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#1
Tja jag har en saab 9000 cse 2.3 T16 årsmodell 92 och turbon visslar som faan och jag har köpt en beg turbo på blocket men den glappar lite gran lika mycket som den som sitter på bil fan nu och det är inte mycket alls... de är så lite så det kan inte vara det som är felet va kan det vara ?

någon som vet och kan beskriva hur man utför kontroller och hur jag eventuellt kan laga detta ?

Mvh Tobbe:D
Senast redigerat av tobbe862 (24 februari 2010)

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#2
Lite punkter hade varit trevligt så det gick lättare att läsa.

Sen tycker jag inte att du beskriver ditt fel speciellt bra.

Hur visslar turbon?
Har du ett öppet luftfilter?
Har bilen TCS?
Glappar turbon radiellt eller axiellt?
Laddar turbon som den skall?
Drar den någon olja?
Vad har du för färg på avgaser?
Senast redigerat av AxlSam (24 februari 2010)

7 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#3
okej förlåt tongue

turbon glappar inte in och ut bara pytte lite höger/vänster
den tjuter i takt med när man gasar när turbon laddar så tjuter de mer desto mer ladd man har
tcs ? inte en anning är inte så insatt tyvärr... sad
den drar ingen olja och det är ingen blå rök
har vanligt sportluftfilter
magnnetventilen är trasig men ägaren innan skärde hål i någon slang så den skulle ladda "max" sa han

gå in på den här användaren hans gamla bil äger jag ( RobbaN - Performance )


tack att du svarar big_smile
Senast redigerat av tobbe862 (24 februari 2010)

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#4
tobbe862 skrev:
okej förlåt tongue

turbon glappar inte in och ut bara pytte lite höger/vänster
den tjuter i takt med när man gasar när turbon laddar så tjuter de mer desto mer ladd man har
tcs ? inte en anning är inte så insatt tyvärr... sad
den drar ingen olja och det är ingen blå rök
har vanligt sportluftfilter
magnnetventilen är trasig men ägaren innan skärde hål i någon slang så den skulle ladda "max" sa han

gå in på den här användaren hans gamla bil äger jag ( RobbaN - Performance )


tack att du svarar big_smile

Turbon kan glappa lite radiellt som du beskriver. Detta blir dock bättre då du får oljetryck.
TCS är antispinn.. Har du det?
Du har ett insatsfilter i original luftburk alltså..?

Skurit hål i en slang från MV?!
Byt genast ut denna slagen.. Laddar bilen MAX så lär motorn ta skada..
Om den inte redan gjort det..

7 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#5
ja anti spinn har jag big_smile och insatsfilöter har jag med jag ringde o fårgade polarn hans gammla bil så han vet ju de där mer än mig  big_smile okej men jag testade att sätta på en tejp bit och jag tyckte bilen gick minst lika bra ... tongue men vad kna det vara för fel`? någon aning alls och hur man åtgärdar detta iså fall tongue?


du har ett riktigt grymt projekt på G såg jag de kommer bli fett big_smile

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#6
tobbe862 skrev:
ja anti spinn har jag big_smile och insatsfilöter har jag med jag ringde o fårgade polarn hans gammla bil så han vet ju de där mer än mig  big_smile okej men jag testade att sätta på en tejp bit och jag tyckte bilen gick minst lika bra ... tongue men vad kna det vara för fel`? någon aning alls och hur man åtgärdar detta iså fall tongue?


du har ett riktigt grymt projekt på G såg jag de kommer bli fett big_smile

Byt ut slangen i alla fall.
Kör du med ständigt stängd WG så kommer du köra sönder antingen turbo eller motor
ganska snabbt.

Laddar turbon som den skall annars?
Är du säker på att det är turbon som visslar?

7 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#7
okej jag åker och köper ny slang imorgon direkt

ja jag har kollat över allt o man känner sig lite lurad i mellan åt inbillar sig och så men ja de är turbon som låter .... eller något som tillhör turbon  i närheten i alla fall ... några förslag ? ja nu me tejpen på så laddar den ungefär 1.3 max vet inte riktgit vad den ska ladda ? det är min första turbo bil hehe

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#8
Om MV:n är kass så bör den inte ladda mer än 0,45.

Grenrörsläckage kan ge ett visslande ljud också.
Även TCS bilar med öppet filter kan vissla på rätt rejält.

7 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#9
då kanske den är hel ? skulle inte förvåna mig för snubben är blåst big_smile ska kolla upp det där med röret och filtret imorgon men jag tänkte på var kan man köpa en slang som man kan använda måste det vara från mekonomen ? tongue

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#10
tobbe862 skrev:
då kanske den är hel ? skulle inte förvåna mig för snubben är blåst big_smile ska kolla upp det där med röret och filtret imorgon men jag tänkte på var kan man köpa en slang som man kan använda måste det vara från mekonomen ? tongue

Någon form av silikonslang är väl lämpligt!

7 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#11
okej tack så jätte mycket big_smile vet du någon bra sida till reservdelar som har det mesta?

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#12
tobbe862 skrev:
okej tack så jätte mycket big_smile vet du någon bra sida till reservdelar som har det mesta?

Eeh..?
Google är väl ett bra förslag wink
Beror på vad du skall ha..

170 Inlägg
24 februari 2010
#13
tobbe862 skrev:
okej tack så jätte mycket big_smile vet du någon bra sida till reservdelar som har det mesta?

eftersom det är en saab du har så är ju www.speedparts.se himlen för dig smile

kommer det "visslande ljudet under gaspådrag i fart? det är inte bara insugsljudet från sportl.filtret du hör då? det kan ge ett visslande/ljust gurgglande ljud när man gasar tongue


371 Inlägg
24 februari 2010
#14
Alla eller dom mesta turbo bilarna har ett visslande ljud. Du har ingen polare som har en turbobil du kan få åka med och lyssna?


1 497 Inlägg
24 februari 2010
#15
need_4_boost skrev:
Alla eller dom mesta turbo bilarna har ett visslande ljud. Du har ingen polare som har en turbobil du kan få åka med och lyssna?

Men de tidiga SAAB:arna med TCS spjällhus har ett ganska speciellt ljud.

5 710 Inlägg
25 februari 2010
#16
AxlSam skrev:
need_4_boost skrev:
Alla eller dom mesta turbo bilarna har ett visslande ljud. Du har ingen polare som har en turbobil du kan få åka med och lyssna?

Men de tidiga SAAB:arna med TCS spjällhus har ett ganska speciellt ljud.

Låter så gött att jag skulle kunna tänka mig att byta till en virekonverterat TCS-spjällhus smile

Om MV:n är kass så bör den inte ladda mer än 0,45.

Den kan faktiskt gå sönder så det blir tvärt om.
Om brickan innuti spricker kan bitarna låsa den i stängt/halvstängt läge.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
25 februari 2010
#17
jonTe skrev:
Om MV:n är kass så bör den inte ladda mer än 0,45.

Den kan faktiskt gå sönder så det blir tvärt om.
Om brickan innuti spricker kan bitarna låsa den i stängt/halvstängt läge.

mvh Jonas

Men då får vi gå till nästa steg.
Att först kontrollera GLT är en början smile

170 Inlägg
25 februari 2010
#18
det ska gå och kolla om magnetventilen fungerar genom att plåsa i någon av dom 3 öppningarna men kommer inte ihåg vad resultatet & vilken man skulle blåsa i :-/


1 497 Inlägg
25 februari 2010
#19
TurboNewbi skrev:
det ska gå och kolla om magnetventilen fungerar genom att plåsa i någon av dom 3 öppningarna men kommer inte ihåg vad resultatet & vilken man skulle blåsa i :-/

Har varit diskussioner om detta verkligen fungerar.
Råder tveksamheter kring detta.

/ Axel

7 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#20
det låter från turbon eller från någon slang vid turbon i takt med gasen ....


Sök