Vad får jag för konsekvenser om jag kapar orginalfjädrarna på min V40?

-Brink-
26 februari 2010 · 378 Inlägg

Som rubriken. Har ju lite erfarenheter från mina gamla volvo. Men den här är ju en lite nyare model med annan upphängning. Och nej, jag behöver inga länkar till några sidor som säljer billiga sänkningssatser till s/v40.
Vad får jag för konsekvenser om jag kapar mina fjädrar några varv? Kanske 3-4 varv^^
Vet att den blir stötig och obekväm, men det är jag van vid, hehe.

Tacksam för svar!

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
ascona-tic
26 februari 2010 · 1 496 Inlägg

Konsekvenserna blir väl att den blir obesiktningsbar pga lösa fjädrar.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
-Brink-
26 februari 2010 · 378 Inlägg

ascona-tic skrev:
Konsekvenserna blir väl att den blir obesiktningsbar pga lösa fjädrar.

Jaja men då får jag bara byta ju.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
erixon89
26 februari 2010 ·

Du kan kapa dom såpass lite att dom inte släpper när du hissar upp bilen.

KammaDej
26 februari 2010 · 191 Inlägg

eller va lite seriös och bygga utfjädringsstopp..?

båge montör och hobby mekaniker
26 februari 2010 · 2 672 Inlägg

med tanke på ut fjädringsstopp, får man sätta någon rem eller liknande på fjäderbenet fram så det stannar innan fjädern släpper?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
kolvas
26 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Eller sätta typ slangklämmor eller nåt sådant som hindrar att fjädern blir lös ifrån fjäderbensskålen, gör man detta INNAN man får anmärkning hos bilprovningen så brukar dom inte klaga, dessutom så REKOMMENDERAS Voc* att göra så efter samråd mellan transportstyrelsen och Voc-ledningen

*Voc = Volvo Original Cup

Senast redigerat av kolvas (26 februari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
pepom
26 februari 2010 · 24 Inlägg

kolvas har rätt har fått igenom 2 bilar på bes med den lösningen ^^

Ford sierra 2,0 I clx "kuben" (1992)
mats757
26 februari 2010 · 915 Inlägg

pepom skrev:
kolvas har rätt har fått igenom 2 bilar på bes med den lösningen ^^

Med Fjädrar som är kapade 3-4 varv?

Låter som en väldigt dum lösning att kapa fjädern så mycket.

Mats

kolvas
26 februari 2010 · 4 001 Inlägg

mats757 skrev:

pepom skrev:
kolvas har rätt har fått igenom 2 bilar på bes med den lösningen ^^

Med Fjädrar som är kapade 3-4 varv?

Låter som en väldigt dum lösning att kapa fjädern så mycket.

Mats

att det är en dum sak är ju en annan femma men principen fungerar iaf. big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
-Brink-
27 februari 2010 · 378 Inlägg

Tack för alla svaren. Men är inte så jag menade. Är medveten att fjädrarna blir lösa.
Inget som slits snabbare/går isönder om jag kapsänker? Har ju erfarenheter sen mina gamla Volvo.
Vill bara veta så jag är säker.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
kolvas
27 februari 2010 · 4 001 Inlägg

stötdämparna kan få stryk, dom får jobba på ett onormalt läge

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
AnderL
27 februari 2010 · 219 Inlägg

Stötdämparna kommer att få ett mycket mindre arbetsområde.Så dem kommer snart att vara slut.Och sedan så kommer nog bilen att kännas väldig stötig.

Kostar att ligga på topp
JoKarN
27 februari 2010 · 236 Inlägg

Stötdämparna slits mycket hårt när du kapar även om du köper sänkningssats som bara innehåller fjädrar slits dom som du kapar. Kapa inte mer än 3varv och fäst dom med slangklämmor så går det igenom besikningen. Och en kapad fjäder förlorar sin spänst i en fjäder som är byggd för att sänka har du kvar den spänsten iaf. Men jag hade på min gammla 940 kapat  3varv bak å inga fjädrar fram;)

Senast redigerat av JoKarN (27 februari 2010)

MattiasH
27 februari 2010 · 1 291 Inlägg

JoKarN skrev:
Stötdämparna slits mycket hårt när du kapar även om du köper sänkningssats som bara innehåller fjädrar slits dom som du kapar. Kapa inte mer än 3varv och fäst dom med slangklämmor så går det igenom besikningen. Och en kapad fjäder förlorar sin spänst i en fjäder som är byggd för att sänka har du kvar den spänsten iaf. Men jag hade på min gammla 940 kapat  3varv bak å inga fjädrar fram;)

En fjäder tappar inte sin "spänst" när den kapas, det enda som händer är att den blir kortare och hårdare.

Vill man göra en förhållandevis seriös gratis sänkning kan man korta av kolvstången på dämparna också.

Eisenhut
27 februari 2010 · 1 827 Inlägg

MattiasH skrev:

JoKarN skrev:
Stötdämparna slits mycket hårt när du kapar även om du köper sänkningssats som bara innehåller fjädrar slits dom som du kapar. Kapa inte mer än 3varv och fäst dom med slangklämmor så går det igenom besikningen. Och en kapad fjäder förlorar sin spänst i en fjäder som är byggd för att sänka har du kvar den spänsten iaf. Men jag hade på min gammla 940 kapat  3varv bak å inga fjädrar fram;)

En fjäder tappar inte sin "spänst" när den kapas, det enda som händer är att den blir kortare och hårdare.

Vill man göra en förhållandevis seriös gratis sänkning kan man korta av kolvstången på dämparna också.

Eller förlänga fästet til kolvstången sk "tophats".

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
myran Foto/Bilnörd
27 februari 2010 · 1 541 Inlägg

Tänk på att många nyare bilar har progresiva fjädrar. Dvs olika delar av fjädern har olika hårdheter.

Så den kan vara hård i ena änden och mjuk i andra.

En sån fjäder blir helt fel om man kapar. dvs den kan bli jättesvampig om man tar av den hårda enden.. och tvärt om dvs stenhård om man tar bort den mjuka delen.

Som du säger själv. köp riktiga sänkfjädrar eller helt andra stötdämpare.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
-Brink-
27 februari 2010 · 378 Inlägg

Ok. Nån som vet om V40 har progresiva fjädrar?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Chrille855 drifter
27 februari 2010 · 95 Inlägg

kapar du fjädrarna bör du göra en hjulinställning det är dom direkta konsekvenserna det får. stötdämpare och bussningar kommer efter ett par mil:P men 3-4 varv är lite väl mkt på en v40.
GO FOR IT!

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Angeland
27 februari 2010 · 245 Inlägg

KÖP EN SÄNKSATS FÖR NÅGRA TUSEN och var inte dumsnål!

S.v.r
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang