Turbon laddar inte fullt, Saab 9-5 Aero -00

Calleklutt
2 mars 2010 · 241 Inlägg

Bilen har stått i 2 veckor ca och senast jag körde den gick den som vanligt. Va ute och körde ikväll och de är inte alls samma klipp i den, "turbo mätaren" som sitter original laddar bara precis till de röda och sen stannar den där.
Den går inte ryckigt eller något annat, den bara stannar där.

Den är steg 3 chippad hos speedparts..

Någon som vet vad felet är ?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
DusanMandick Random Hero
3 mars 2010 · 4 047 Inlägg

kollat upp slangar ? nån slangklämma som inte sitter ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Calleklutt
3 mars 2010 · 241 Inlägg

Har inte hunnit kolla något ännu är ganska mörkt ute nu, ska ta en titt imorn.

tänkte om någon visste mer som kunde vara problemet?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Calleklutt
3 mars 2010 · 241 Inlägg

Kan även tillägga att den har stått med ett helt urladdat batteri under tiden om de kanske har nollställt något?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2010 · 6 170 Inlägg

Kolla kontakten som sitter på magnetventilen, den brukar hoppa loss ibland på min iaf.

Har du tillgång till felkodsläsare och får fram felkoden P1662 så är det iaf den kontakten som hoppat av.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Christian9-5
3 mars 2010 · 50 Inlägg

Tjabba!

Jag kör en Saab 9-5 Aero från 03 och min turbomätare VÄGRAR gå in på det röda. Stannar precis innan.
Oavsett hur jag kör eller hur mycket jag drar på så vägrar mätaren samarbeta!

Vad är problemet?
Saab själva rånar ju folk, så är detta något som en Icke-märkesverkstad kan fixa?
Jag frågade Saab om de kunde titta på det, men ville först ha 1500 kr i felsökning.
Sjukt.

Med hopp om svar.

TheBlackBullit
3 mars 2010 · 195 Inlägg

värkar som att den har hamnat i glt läge kolla så kontakten till mv:n sitter om den sitter och den fortfarande går som den gör så prova ryck bort R-slangen på mv:n går den bättre då så är backventilerna dåliga bör bytas... och om de fortfarande är likadant så skulle jag tippa på att du bör kolla upp mv:n

BMW E39 M5 (2000)
Christian9-5
3 mars 2010 · 50 Inlägg

Saab tyckte att jag skulle byta turbo.
Kostnad: 15500 kr. Men då ingick oljebyte.
Wow.
Och jag skulle få lite billigare felsökning. 1396 kr istället för 1500 kr.
Blir bra detta...

discokapten Kapten på disco!
3 mars 2010 · 1 729 Inlägg

Christian9-5 skrev:
Saab tyckte att jag skulle byta turbo.
Kostnad: 15500 kr. Men då ingick oljebyte.
Wow.
Och jag skulle få lite billigare felsökning. 1396 kr istället för 1500 kr.
Blir bra detta...

Tror inte heller det blir bättre om du enbart gnäller, antingen hittar du en billigare verkstad (det finns) eller så gör du det själv, eller så lämnar du in den på Saab.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Christian9-5
3 mars 2010 · 50 Inlägg

Jag skrev det lite med glimten i ögat big_smile

tomtemat
3 mars 2010 · 218 Inlägg

har du kollat så inte pinnen från wastegaten trillat av? om så är fallet har du förmodligen problemet där.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
SaaB_Turbo
3 mars 2010 · 336 Inlägg

tomtemat skrev:
har du kollat så inte pinnen från wastegaten trillat av? om så är fallet har du förmodligen problemet där.

Har pinnen hoppat av så rör sig inte mätaren.

Calleklutt
3 mars 2010 · 241 Inlägg

För att återgå till mitt problem så har jag kollat en del slangar, är inte expert men tyckte att de jag hitta satt som de skulle..

Testade att rycka R slanger på MV men den gick likadant sen hitta jag en MV på en skrot för 200:- men blev ändå inte bättre.
Kan ju hända att den MVn som jag köpte på skroten va sönder också..

Några mer förslag på vad som kan vara felet ?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
FR91
3 mars 2010 · 8 Inlägg

vet inte hur det är på dom nyare saab:arna men på min 900 (95a) 2.0t så om batteriet laddat ur går den in i någon form av "kontroll" läge ett visst antal KM, och då laddar den inte fullt ut förän hela kontrollen är klar.

Kanske kan hjälpa, detta stod i min handbok så kolla om det står något liknande i din.

Saab 9-3 (2006)
NiWi Hojstyling.se
3 mars 2010 · 72 Inlägg

Speedparts chip ska anpassa sig själva efter några kraftiga accerlationer så det antar jag att du redan fixat. tongue
Vad jag märkte med min bil i höstas när det blev lite kallt var att den hade tappat 0.3 bar i ladd. Jag gick igenom alla vakumslangar både till magnetventil och resterande. Slutade med att jag hittade en spricka i en av slangarna. Har inte åtgärdat detta ännu, men är till 99.9% säker på att det är därför då jag varit med om detta förr. smile

Jag vet inte men, hade den gått på GLT så hade den väll stannat vid hälften av det gula?

Senast redigerat av NiWi (3 mars 2010)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
tomtemat
3 mars 2010 · 218 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:

tomtemat skrev:
har du kollat så inte pinnen från wastegaten trillat av? om så är fallet har du förmodligen problemet där.

Har pinnen hoppat av så rör sig inte mätaren.

Jo men ytterst lite, grundladdet finns fortfarande. dumt o utesluta nånting?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Calleklutt
4 mars 2010 · 241 Inlägg

Tog bort kontakten ifrån MVn och den va likadan fortfarande, ska in imorn och läsa ut felkoder.. Får se vad den säger

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
SaaB_Turbo
4 mars 2010 · 336 Inlägg

Har för mig att min var likadan för några år sen, då var det ett drivsteg i databoxen som hade satt livet till, eller om det var då den käkade varenda MV man satte dit, minns inte riktigt.  Om du plockar MV slangen så ska bilen tok ladda, så kolla WG armen iaf tongue
Sen kan det vara Tändkassetten.

Christian9-5
5 mars 2010 · 50 Inlägg

Hej!

Var inne på Saab igår och de sa att turbonålen inte går in på det röda om bilen är helt original (vilket min är).
Det är tydligen ett referensvärde, och om bilen är original ska den alltså inte gå in på det röda området.
Detta tycker jag verkar konstigt, men de stod på sig.
Ingen medelålders Saab-ägare vill att nåt går in på ett rött område. Varken gällande bensinmätaren, varvmätaren eller turbomätaren. Sånt kunde verka "farligt" enligt honom.

Grabbar, kan detta verkligen stämma?
Min bil är som sagt helt original, inga som helst modifikationer är gjorda, men visst borde turbonålen
gå in på det röda när man tok-gasar? hmm

Ha det gott!

Christian9-5
5 mars 2010 · 50 Inlägg

Vill tillägga att min bil är en automat, om nu det spela nån roll.

Jag har nämligen tänkt trimma den, men vågar inte förrän jag är säker på att allt
fungerar som det ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang