Samlingstråd: Vad är min bil värd?

alexbenhard Hemlig Agent
20 december 2017 · 1 115 Inlägg

Formatius skrev:

Muttley skrev:

Formatius skrev:
Hej,

Då var det dags att hjälpa min far att sälja sin Volvo 850 GLT -94 (25 tusen mil).
Bilen har haft 3 ägare och har ingen rost. Dock så är den avställd och ej besiktigad.
Motorn startat inte alltid första gången. Vet inte vad det kan bero på.

Vad tror ni kan vara realistisk att sätta som pris vid försäljning?

Tack!

5000-8000 med 2 uppsättningar däck i ok skick.  10-12000 om den är besiktigad och påställd.

Far är glad om han får 3000 kronor för den smile

Ett rimligt pris för den skulle jag säga är hälften av vad Muttley värderade den till.
Är kamremmen bytt vid 24000mil?
När är senaste servicen utförd?
När var den senast besiktigad?

Om kamremmen är nyligen bytt och även service samt att besiktningen precis gick ut så kanske man kan få lite fler samtal men troligtvis inte mycket mer pengar.

En besiktning idag kostar 500-800kr samt ombesiktning 300kr plus de delar som behöver bytas, skatt för en 850 ligger väl runt 2500-3000kr.

Ser inte riktigt vem som skulle betala 8000 kronor för en defekt, ej skattad, ej besiktad, eventuellt ej servad på evigheter, 23-24 år gammal Volvo med 25000 mil på mätaren.

En kompis till mig lade ut sin V70 -99 med 26000 mil på mätaren, kamrem bytt vid 24000 mil, avställd men besiktad några månader framöver, med defekt gasspjäll för 2500 kronor och det tog 3-4 veckor innan någon köpte den.

Muttley
20 december 2017 ·

alexbenhard skrev:

Formatius skrev:

Muttley skrev:

5000-8000 med 2 uppsättningar däck i ok skick.  10-12000 om den är besiktigad och påställd.

Far är glad om han får 3000 kronor för den smile

Ett rimligt pris för den skulle jag säga är hälften av vad Muttley värderade den till.
Är kamremmen bytt vid 24000mil?
När är senaste servicen utförd?
När var den senast besiktigad?

Om kamremmen är nyligen bytt och även service samt att besiktningen precis gick ut så kanske man kan få lite fler samtal men troligtvis inte mycket mer pengar.

En besiktning idag kostar 500-800kr samt ombesiktning 300kr plus de delar som behöver bytas, skatt för en 850 ligger väl runt 2500-3000kr.

Ser inte riktigt vem som skulle betala 8000 kronor för en defekt, ej skattad, ej besiktad, eventuellt ej servad på evigheter, 23-24 år gammal Volvo med 25000 mil på mätaren.

En kompis till mig lade ut sin V70 -99 med 26000 mil på mätaren, kamrem bytt vid 24000 mil, avställd men besiktad några månader framöver, med defekt gasspjäll för 2500 kronor och det tog 3-4 veckor innan någon köpte den.

Varför?
Jag gav vettigt svar,  bilen startar ibland. Vilket kan vara simpelt fel.  Är bilen nästintill rostfri så är de ju toppen.

Jag sålde i år en Pt cruiser med trolig sprucken toppackning, bilen gick att köra men den kokade, 6000 riksdaler avställd och obesiktigad. Då är de riktigt svårskruvade.
Förra året (tror jag) sålde jag en toyota celica 2001 (tror jag)  med liten krockskada, obesiktigad, avställd, dåliga fälgar och däck.  OCH totalhaveri i motorn, fanns inget motstånd när man drog startmotorn.  Den gick för 6000 kr på 1 dygn. Det plingade nästan hela tiden i telefonen från folk.

Siffrorna jag skrev är vad de ska lägga ut den för och acceptera ett billigare pris.

I mina ögon hade jag inte betalt för att ta emot en avställd volvo mellan 240-v70.

wink

Utmarks-Loke
20 december 2017 · 5 840 Inlägg

Man kan väl säga att utbudet av gamla 850-objekt är betydligt större än efterfrågan. Och till skillnad från toyota finns det inte ens någon efterfrågan utomlands att exportera till...

Jockk3
24 december 2017 · 1 426 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Man kan väl säga att utbudet av gamla 850-objekt är betydligt större än efterfrågan. Och till skillnad från toyota finns det inte ens någon efterfrågan utomlands att exportera till...

Varit på jakt efter en 854 glt 94- ett bra tag nu.
Antingen är de väldigt långt bort, ser förjävliga ut, långa mil elr dålig service.

Finns riktigt många ute på blocket, men vill man ha en fungerande med 15-25k mil (25k om kamrem är bytt) börjar det minska.

Till personen ifråga så bör du kunna få 5-8k
Skulle hellre köpa en bil som kuggat på besiktningen än att köpa något för 2-3k och hoppas att det inte kommer kosta mog 8k för att få igenom besiktning

Marrelito
28 december 2017 · 4 Inlägg

Vad är ett bra pris för en volvo V70 Classic från 2008? Har gått ca 9500 mil. Kamrem bytt nyligen, dragkrok och motorvärmare. Sparsamt använd, inga skavanker. Manuell.

Den säljs för 95.000, men tycker att det verkar lite saftigt. Vad tycker ni?

Evildan
28 december 2017 ·

Det är 30000kr mer än vad jag anser en sådan ska kosta under förutsättning att den verkligen är i skick som man förväntar sig efter 9500 mil utan dörruppslag eller andra skavanker.

KolGruvan
28 december 2017 · 1 450 Inlägg

Marrelito skrev:
Vad är ett bra pris för en volvo V70 Classic från 2008? Har gått ca 9500 mil. Kamrem bytt nyligen, dragkrok och motorvärmare. Sparsamt använd, inga skavanker. Manuell.

Den säljs för 95.000, men tycker att det verkar lite saftigt. Vad tycker ni?

De beror på vad gärna du vill ha en sån bil. Nån speciell utrustning på den? Kinetic, momentum eller summum pkt?

Ja vill inte berätta va ja köpte min för, för då tror folk ja är knäpp. Men jag ville ju väldigt gärna ha en sån.

Dom flesta såna här ju gått en bit

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Marrelito
28 december 2017 · 4 Inlägg

KolGruvan skrev:

Marrelito skrev:
Vad är ett bra pris för en volvo V70 Classic från 2008? Har gått ca 9500 mil. Kamrem bytt nyligen, dragkrok och motorvärmare. Sparsamt använd, inga skavanker. Manuell.

Den säljs för 95.000, men tycker att det verkar lite saftigt. Vad tycker ni?

De beror på vad gärna du vill ha en sån bil. Nån speciell utrustning på den? Kinetic, momentum eller summum pkt?

Ja vill inte berätta va ja köpte min för, för då tror folk ja är knäpp. Men jag ville ju väldigt gärna ha en sån.

Dom flesta såna här ju gått en bit

Ingen speciell utrustning, mest nyfiken om priset är rimligt.

Muttley
28 december 2017 ·

Marrelito skrev:
Vad är ett bra pris för en volvo V70 Classic från 2008? Har gått ca 9500 mil. Kamrem bytt nyligen, dragkrok och motorvärmare. Sparsamt använd, inga skavanker. Manuell.

Den säljs för 95.000, men tycker att det verkar lite saftigt. Vad tycker ni?

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_V … _4&w=3

Den ?   I mina ögon ser jag begynnande stort hål i förarstol syndromet.   De börjar bli slitet i sömmen och då får du inom snar framtid ett gigantiskt hål.

Jag håller med Evil.  Du kan få en v70 med nya karossen för 84900 kr som gått 9800 mil.

Jag hade hoppat smile

Nybergrobin
28 december 2017 · 2 381 Inlägg

Muttley skrev:

Marrelito skrev:
Vad är ett bra pris för en volvo V70 Classic från 2008? Har gått ca 9500 mil. Kamrem bytt nyligen, dragkrok och motorvärmare. Sparsamt använd, inga skavanker. Manuell.

Den säljs för 95.000, men tycker att det verkar lite saftigt. Vad tycker ni?

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_V … _4&w=3

Den ?   I mina ögon ser jag begynnande stort hål i förarstol syndromet.   De börjar bli slitet i sömmen och då får du inom snar framtid ett gigantiskt hål.

Jag håller med Evil.  Du kan få en v70 med nya karossen för 84900 kr som gått 9800 mil.

Jag hade hoppat smile

Liknande bil o halva priset (typ)

https://www.blocket.se/ostergotland/Vol … =4&w=3

Muttley
28 december 2017 ·

Nybergrobin skrev:

Muttley skrev:

Marrelito skrev:
Vad är ett bra pris för en volvo V70 Classic från 2008? Har gått ca 9500 mil. Kamrem bytt nyligen, dragkrok och motorvärmare. Sparsamt använd, inga skavanker. Manuell.

Den säljs för 95.000, men tycker att det verkar lite saftigt. Vad tycker ni?

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_V … _4&w=3

Den ?   I mina ögon ser jag begynnande stort hål i förarstol syndromet.   De börjar bli slitet i sömmen och då får du inom snar framtid ett gigantiskt hål.

Jag håller med Evil.  Du kan få en v70 med nya karossen för 84900 kr som gått 9800 mil.

Jag hade hoppat smile

Liknande bil o halva priset (typ)

https://www.blocket.se/ostergotland/Vol … =4&w=3

Ja de är svåra att värdera.  De finns en uppsjö av dem.  Men runt 100 är för mycket för en snart 10 år gammal bil av v70

KolGruvan
28 december 2017 · 1 450 Inlägg

Håller med om att en sån gammal bil inte ska kosta så mycket. Men är du beredd att betala det priset så är den ju värd det för dig.  Den är värd så mycket som folk är villiga att betala helt enkelt. Den kommer ju garanterat bli såld.
Dessutom säljs den av br odds bilar.
Köpte min senaste bil därifrån å ja har inget gott att säga om dom. Förutom att dom är trevliga när man köper bilen,  sen....

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Djo
29 december 2017 · 10 157 Inlägg

Inte dom pengarna för en sugis med hyfsat snik utrustning,

Helskin 260 hästars t5an med summum paket ja då hade det varigt värt dom pengarna helst med taklucka mumma.


Den må vara låg milad men nej den är för snik tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
amazinjoey
3 januari 2018 · 1 139 Inlägg

samueelcarlsson skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217539/217539-080dc5c8951e7dc3dce9d0dd47fe321a.jpg

Tjena!
Då jag går i tankarna att sälja bilen tänkte jag höra vad den skulle kunna vara värd?

Volvo s60 2.4 -02
33.xxx mil 5vxl manuell
Rostfri och lackskyddad i somras, mörk inredning i nästintill nyskick!
Alltid servad var tusende mil och i min ägo har jag bytt koppling + svänghjul, generator, styrservo, ac, alla spännhjul, alla leder i framvagnen, helt nya xenon facelift-strålkastare, USA-front plus mycket mycket mer. Sänkt med BC coilovers.

Finns mycket mer att skriva, påkostad ca 80.000kr under de tre år jag ägt den

Mvh Samuel

170Hk med så många mil tror jag du inte får mer än 15-20

samueelcarlsson
3 januari 2018 · 22 Inlägg

amazinjoey skrev:

samueelcarlsson skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217539/217539-080dc5c8951e7dc3dce9d0dd47fe321a.jpg

Tjena!
Då jag går i tankarna att sälja bilen tänkte jag höra vad den skulle kunna vara värd?

Volvo s60 2.4 -02
33.xxx mil 5vxl manuell
Rostfri och lackskyddad i somras, mörk inredning i nästintill nyskick!
Alltid servad var tusende mil och i min ägo har jag bytt koppling + svänghjul, generator, styrservo, ac, alla spännhjul, alla leder i framvagnen, helt nya xenon facelift-strålkastare, USA-front plus mycket mycket mer. Sänkt med BC coilovers.

Finns mycket mer att skriva, påkostad ca 80.000kr under de tre år jag ägt den

Mvh Samuel

170Hk med så många mil tror jag du inte får mer än 15-20

Då var jag nog dum som inte sålde den när jag fick ett betydligt högre bud utan fälgar, coilovers och ljud wink

Senast redigerat av samueelcarlsson (3 januari 2018)

Christian S
3 januari 2018 · 4 816 Inlägg

samueelcarlsson skrev:

amazinjoey skrev:

samueelcarlsson skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217539/217539-080dc5c8951e7dc3dce9d0dd47fe321a.jpg

Tjena!
Då jag går i tankarna att sälja bilen tänkte jag höra vad den skulle kunna vara värd?

Volvo s60 2.4 -02
33.xxx mil 5vxl manuell
Rostfri och lackskyddad i somras, mörk inredning i nästintill nyskick!
Alltid servad var tusende mil och i min ägo har jag bytt koppling + svänghjul, generator, styrservo, ac, alla spännhjul, alla leder i framvagnen, helt nya xenon facelift-strålkastare, USA-front plus mycket mycket mer. Sänkt med BC coilovers.

Finns mycket mer att skriva, påkostad ca 80.000kr under de tre år jag ägt den

Mvh Samuel

170Hk med så många mil tror jag du inte får mer än 15-20

Då var jag nog dum som inte sålde den när jag fick ett betydligt högre bud utan fälgar, coilovers och ljud wink

japp.
här är dom 01-03 som har 140-170hk med 30-35k mil som ligger blocket https://www.blocket.se/hela_sverige?q=s … th&cp= och som du ser så ligger dom inte speciellt högt wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2018 · 14 058 Inlägg

samueelcarlsson skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217539/217539-080dc5c8951e7dc3dce9d0dd47fe321a.jpg

Tjena!
Då jag går i tankarna att sälja bilen tänkte jag höra vad den skulle kunna vara värd?

Volvo s60 2.4 -02
33.xxx mil 5vxl manuell
Rostfri och lackskyddad i somras, mörk inredning i nästintill nyskick!
Alltid servad var tusende mil och i min ägo har jag bytt koppling + svänghjul, generator, styrservo, ac, alla spännhjul, alla leder i framvagnen, helt nya xenon facelift-strålkastare, USA-front plus mycket mycket mer. Sänkt med BC coilovers.

Finns mycket mer att skriva, påkostad ca 80.000kr under de tre år jag ägt den

Mvh Samuel

Om du har lagt ner 80000 kr på den så är det ekonomiskt oförsvarbart att sälja den för 20000 kr. Kör så länge den går om du inte tröttnat ihjäl dig förstås!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vita_Vargen
31 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Toyota Supra Mk4 Turbo
Automat och högerstyrd
16 000 mil
Obes
Svart, rostfri förutom lite bubblor på bakluckan
Singel-konverterad 420 hk med bänkpapper
Japan import med 180 km/h hastighetsmätare. Gått i england först.

kulixo
31 mars 2018 · 49 Inlägg

BMW 530i 94 (V8).

24 000 mil.
Har blivit stulen med trasigt dörrlås och tändningslås som följd. Blev också av med en vinterfälg.

- Eltaklucka
- Farthållare
- Elektriska backspeglar
- Elfönster runtom

- Rost.
- Kantskrapade fälgar och dåliga sommardäck (vinterdäcken är dubbade hakkapelita med bra mönster, men saknas som sagt en fälg).

Hade tänkt skicka den på skroten, men den är ändå nybesiktigad, nyskattad och går bra.
Kan man få något för den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2018 · 17 482 Inlägg

kulixo skrev:
BMW 530i 94 (V8).

24 000 mil.
Har blivit stulen med trasigt dörrlås och tändningslås som följd. Blev också av med en vinterfälg.

- Eltaklucka
- Farthållare
- Elektriska backspeglar
- Elfönster runtom

- Rost.
- Kantskrapade fälgar och dåliga sommardäck (vinterdäcken är dubbade hakkapelita med bra mönster, men saknas som sagt en fälg).

Hade tänkt skicka den på skroten, men den är ändå nybesiktigad, nyskattad och går bra.
Kan man få något för den?

Finns säkerligen flera kepsprydda herrar som skulle slanta upp för den. Värde vet jag inte men klart säljbar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang