2348
Sök

Samlingstråd: Vad är min bil värd?

87 Inlägg
1 juli 2011
Tjenare! Har en liten fråga. Jag köpte mig en GOLF GTI -00 men nu efter 1½ månad har jag ångrat bilköpet.

Vad kan jag få för min bil?

-Recaro- sportstolar blå/svarta
-Ac, i funktion
-Full utrustad med stora ljudpaketet, elhissar runt om i bilen, el speglar och läsk/dryck hållare
fram och bak.
-2000års
-18500 mil
-lite rost på vänster framskärm och på högerbak skärm.

En bussning måste bytas och framrutan.

Såklart finns det någon repa här och var men det är ingen ny bil.

Bilen har ingen servicebok, jag är 5e ägaren.

Pris idéer?

Jätte tacksam för svar smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
1 juli 2011
Skulle tippa på mellan 30-40k väl Besmir.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

9 108 Inlägg
1 juli 2011
Vad tror ni om min Vectra då?

Gått 15400, välservad. Kamrem och alla tänddelar bytt vid 13-14000. Besiktades i jan utan anmärkning. Bromsskivorna bak ser väldigt tråkiga ut men bromsvärdena är bra. Kass komfort och lite hög ljudnivå får man räkna med när det är 19".

Det är en Irmscher, alltså lite specialvariant med silver inredningsdetaljer och annan front och sidokjolar, på bakkjolen är det en clean läpp som är fastspacklad och sedan är hela bakkjolen omlackad.
Är den såpass "stylad" så den blir svårsåld eller kan man begära snäppet högre pris än vad liknande bilar går för? Jag skickar med allt, 19", bra stereo (fördraget med bra kablar till ev. baslåda), skärm osv osv.

Hade helst fått 30k för den.

https://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1677059.jpg

https://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1591496.jpg

https://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1677056.jpg

26 Inlägg
1 juli 2011
MilleN skrev:
Vad tror ni om min Vectra då?

Gått 15400, välservad. Kamrem och alla tänddelar bytt vid 13-14000. Besiktades i jan utan anmärkning. Bromsskivorna bak ser väldigt tråkiga ut men bromsvärdena är bra. Kass komfort och lite hög ljudnivå får man räkna med när det är 19".

Det är en Irmscher, alltså lite specialvariant med silver inredningsdetaljer och annan front och sidokjolar, på bakkjolen är det en clean läpp som är fastspacklad och sedan är hela bakkjolen omlackad.
Är den såpass "stylad" så den blir svårsåld eller kan man begära snäppet högre pris än vad liknande bilar går för? Jag skickar med allt, 19", bra stereo (fördraget med bra kablar till ev. baslåda), skärm osv osv.

Hade helst fått 30k för den.

http://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1677059.jpg

http://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1591496.jpg

http://www1.garaget.org/archive/1/736/104801/104801-1677056.jpg

30k ska du nog kunna få ut för den iaf smile

87 Inlägg
1 juli 2011
Okej, tack så mycket för ditt svar smile
Memme skrev:
Skulle tippa på mellan 30-40k väl Besmir.

34 Inlägg
1 juli 2011
tror också du får 30 papp minst.ser ju fräsch ut!

26 Inlägg
2 juli 2011
Vad skulle ja kunna få för min SAAB 9-3 Aero -01
18.000mil
helskinn, inga pixelfel i färddatorn
2x"10"kenwood basar.Pioneer stereo
Steg 3 Chip, sportavgassystem hela vägen samt Racekat.
Sportluftsfilter. Fina 18tumsfälgar näst intill nya sommardäck.
Ingen rost. Sportstolar.

Lite Modifierad fram och bak kjol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142535/142535-58527ecace7282b8b572d8448eee218b.jpg

265 Inlägg
2 juli 2011
min då? gått 23 xxx mil. nybes,nyskattad och nya klossar och sommardäck.

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Hajpad skrev:
18.000mil
Ingen rost. Sportstolar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142535/142535-58527ecace7282b8b572d8448eee218b.jpg

40 kanske.

Din bil attraherar främst ungdomar, och inte folk som vill ha en praktisk och smidig bil. För någon som letar efter en lite roligare bil att åka till jobbet med och inte värdesätter 18", trim och baslåda är den inte intressant, dvs de allra flesta bilköpare. Har den inte dragkrok är ju t ex det ett minus. En förutsättning för en smidig försäljning är ju nästan att den är nybesiktad precis som med alla bilar.

Ett annat minus är det geografiska läget. 80% av Sveriges befolkning bor nedanför Dalälven, och många som letar efter just en fin redan färdigtrimmad 9-3 Aero kanske drar sig för att åka 50 mil när de kan hitta en närmare.

Behöver AC "fyllas" får man dra av 10k.
Senast redigerat av Andromeda (2 juli 2011)

2 656 Inlägg
2 juli 2011
Hajpad skrev:
18.000mil
Ingen rost. Sportstolar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142535/142535-58527ecace7282b8b572d8448eee218b.jpg

den har ju gått ganska långt o så så mellan 30-35000 max som dagens läge är med saab

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
ekelund88 skrev:
Hajpad skrev:
18.000mil
Ingen rost. Sportstolar.

den har ju gått ganska långt o så så mellan 30-35000 max som dagens läge är med saab

Spelar väl ingen roll om ändå garantiperioden gått ut? Piratdelar kommer att tillverkas så länge det rullar många ex på vägarna. Speedparts har det mesta.

2 656 Inlägg
2 juli 2011
Andromeda skrev:
ekelund88 skrev:
Hajpad skrev:
18.000mil
Ingen rost. Sportstolar.

Spelar väl ingen roll om ändå garantiperioden gått ut? Piratdelar kommer att tillverkas så länge det rullar många ex på vägarna. Speedparts har det mesta.

den som köper en saab tänker inte så smile och saabar måste vara bland dom mest svårsålda bilarna just nu utom då till folk som kört saab hela sitt liv men att en kille/tjej "chansar" på att köpa en saab i dagens läge är inte särkillt stor faktiskt *även här finns det undantag som bekräftar reglen* men i de stora hela

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
ekelund88 skrev:
Andromeda skrev:
ekelund88 skrev:

den som köper en saab tänker inte så smile och saabar måste vara bland dom mest svårsålda bilarna just nu utom då till folk som kört saab hela sitt liv men att en kille/tjej "chansar" på att köpa en saab i dagens läge är inte särkillt stor faktiskt *även här finns det undantag som bekräftar reglen* men i de stora hela

Men titta på bilen hans roll

Den målgrupp den attraherar, dvs gasglad ungdom, har redan koll på läget och tillhör knappast den grupp som oavsett fel svänger in på märkesverkstaden och lämnar in den. De vet var man får tag på grejor på nätet och skruvar ofta själva. De är inte ett dugg oroliga över att reservdelar ska utgå från Saabs håll.

För mig som nyss köpt en 9000 efter mycket letande kan jag säga att just den modellen är svårsåld då folk ska ha betalt som för en 9-5:a för en 15 år gammal bil med 30k mil på mätaren med minst tre saker som behöver fixas för att den ska klara den stundande besiktningen.
Senast redigerat av Andromeda (2 juli 2011)

2 656 Inlägg
2 juli 2011
Andromeda skrev:
ekelund88 skrev:
Andromeda skrev:

Den målgrupp den attraherar, dvs gasglad ungdom, har redan koll på läget och tillhör knappast den grupp som oavsett fel svänger in på märkesverkstaden och lämnar in den. De vet var man får tag på grejor på nätet och skruvar ofta själva. De är inte ett dugg oroliga över att reservdelar ska utgå från Saabs håll.

För mig som nyss köpt en 9000 efter mycket letande kan jag säga att just den modellen är svårsåld då folk ska ha betalt som för en 9-5:a för en 15 år gammal bil med 30k mil på mätaren med minst tre saker som behöver fixas för att den ska klara den stundande besiktningen.

såklart är helt med på din tanke men fortfarande sjukt svårsålda och väldigt låga priser på dom kolla själv blocket tex där bilarna "9-3 aero" ligger ute för mycket skit priser och ändå inte blir sålda och sen att killen ifråga här bor mitt i ingenstans gör inte prisbilden bättre ellerhur

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
ekelund88 skrev:
Andromeda skrev:
ekelund88 skrev:

såklart är helt med på din tanke men fortfarande sjukt svårsålda och väldigt låga priser på dom kolla själv blocket tex där bilarna "9-3 aero" ligger ute för mycket skit priser och ändå inte blir sålda och sen att killen ifråga här bor mitt i ingenstans gör inte prisbilden bättre ellerhur

Jag ifrågasatte inte så mycket din värdering, utan jag resonerade ju också i de trakterna pga bostadsort, miltal osv, utan jag ifrågasatte din motivering att de skulle vara så speciellt svårsålda pga Saabs belägenhet som företag.

Att folk ska ha för mycket är ett problem över huvudtaget. Den här jeppen har jag haft det tvivelaktiga nöjet att prata i telefon med:

http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … =9&w=2

30k mil, ingen som helst dokumentation på vad som är bytt, nya ägaren får skatten, toppen bytt själv, inga bevis att den är bytt. Mätte inte upp kamkedjesträckaren eller bytte kedja när toppen ändå var av. Hade stått ett år innan han köpte den i vintras. Bilen är ett lotteri, och värd kanske 3-5k. Så där är många bilar på Blocket oavsett modell, och folk tror det ligger en kista med guld i bagaget på dom.
Jag ska sälja av ett par Saabar nu, och kommer någon och tittar på en besiktad och skattad ng900 -95 för 5-6k och säger "jag vill pruta 3k, Saabs situation, få tag på delar och så du vet..." vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 juli 2011
Andromeda - du får 2500 för 9000 med 2.3T som du har.. smile Du känner ju till att Saab har STORA problem, och inga reservdelar tillverkas snart (A)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Memme skrev:
Andromeda - du får 2500 för 9000 med 2.3T som du har.. smile Du känner ju till att Saab har STORA problem, och inga reservdelar tillverkas snart (A)

Den har jag ju nyss köpt, för rätt OK pris tyckte jag. Men lite lurad blev jag i så fall tongue

Du kan få köpa dom andra.

87 Inlägg
3 juli 2011
Hejsan! la upp info om min bil förut men ser nu att det är fler som är inne här.

Jag har en gamla GOLF GTI -00, 18xxx mil. 1.8 TURBO 150hk

Fullutrustad
*el-hissar runt om
*el-speglar
*recaro sportstolar
*dryckhållare fram och bak
*AC - kyler väldigt bra
*Stora högtalare systemet runt om
*Sitter en JVC wmv/mp3-spelare som jag hade slängt med ifall jag sålt bilen så räkna in den smile
*Stolsvärme fram
*Sitter en japsdämpare på den sen förra ägaren har inte har tid eller ork till att byta den. Ifall det är ett + hos någon men hos mig är det ett - !

Nu till det negativa
En bussning måste bytas och vindrutan(spricka) rost på vänster fram skärm och höger bakskärm.
Däcken runt om behövs bytas.

Vad tror ni?

OBS, BILDEN LÅNAD men det är exakt en sån med samma färg förutom att det sitter 16"s org på min som brukar sitta på PASSAT v5-motion

http://www1.garaget.org/archive/5122/28 … 258655.jpg

TACK ! cool

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
Besmir skrev:
Hejsan! la upp info om min bil förut men ser nu att det är fler som är inne här.

Jag har en gamla GOLF GTI -00, 18xxx mil. 1.8 TURBO 150hk

Fullutrustad
*el-hissar runt om
*el-speglar
*recaro sportstolar
*dryckhållare fram och bak
*AC - kyler väldigt bra
*Stora högtalare systemet runt om
*Sitter en JVC wmv/mp3-spelare som jag hade slängt med ifall jag sålt bilen så räkna in den smile
*Stolsvärme fram
*Sitter en japsdämpare på den sen förra ägaren har inte har tid eller ork till att byta den. Ifall det är ett + hos någon men hos mig är det ett - !

Nu till det negativa
En bussning måste bytas och vindrutan(spricka) rost på vänster fram skärm och höger bakskärm.
Däcken runt om behövs bytas.

Vad tror ni?

OBS, BILDEN LÅNAD men det är exakt en sån med samma färg förutom att det sitter 16"s org på min som brukar sitta på PASSAT v5-motion

http://www1.garaget.org/archive/5122/28 … 258655.jpg

TACK ! cool

Gå in på Blocket och kör samma årsmodell, motor, mil, ungefär samma utrustning. De som legat kvar länge ligger för högt i pris. Ta därför ut snittet av Blocket-bilarna du kan tänka dig ligger nära i skick och ta av några tusen.

Sen tar du bort 5000 för fyra nya däck, och ytterligare om det inte finns vinterdäck. Sen tar du bort 1500 för vindrutan och vad det kostar att byta bussningen på verkstad.

Att det finns en stereo som tar cd förutsätter man, det är inte värt något extra.

Är besiktning och skatt närmare än 6 månader i tiden blir det svårt att sälja överhuvudtaget.

Ledsen, men så är det. Att sälja en inkomplett bil är ingen höjdare för priset.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
3 juli 2011
Har en Mercedes S280 automatic från 1970. Sv såld o 9050mil. All historik o dokument med följer. Få ägare.
Bilen är original benvit men jag bytte färg på den till diamantvit metalic (årets Mercedes färg) och bytt rutan till en orignail Mercedes ruta (dokument på allt finns) nya däck med tidsenliga nya däck.
Inv är den helt renoverad för ca 5år sen. Alla gummi samt krom lister är förnyade mm mm bilen är i ny skick fast snyggare smile
Vad är den värd?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Sök