3133
Sök

Samlingstråd: Vad är min bil värd?

HEAVY METAL
765 Inlägg
7 augusti 2011
Har en audi 80 avant 1994 som jag vill bli av med..!

2,0 lit motorn på 115hk, Tornado röd!  Bruksskick 29K mil rost finns i skärmkanter men är lagat och fixat som på i prinsip alla 80is.! Fin unnder dock..! besiktad i juni och skattad strax efter.... Går bra och hyffsat snålt! gått som pendlar bil, har egentligen inte haft några bekymmer med bilen förutom slit detaljer
Som den står nu behöver krängningshämmar staget på höger sida bytas men den är fullt körbar
     är 6K mycket begärt?

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
Engen skrev:
Har en audi 80 avant 1994 som jag vill bli av med..!

2,0 lit motorn på 115hk, Tornado röd!  Bruksskick 29K mil rost finns i skärmkanter men är lagat och fixat som på i prinsip alla 80is.! Fin unnder dock..! besiktad i juni och skattad strax efter.... Går bra och hyffsat snålt! gått som pendlar bil, har egentligen inte haft några bekymmer med bilen förutom slit detaljer
Som den står nu behöver krängningshämmar staget på höger sida bytas men den är fullt körbar
     är 6K mycket begärt?

Nej, det låter inte för mycket begärt. Du kanske bör lägga ut den för 10k t o m.

258 Inlägg
7 augusti 2011
jimmzzan skrev:
vadå 15? gånger 3 isåfall? nu menar jag inte att du kommer få 45 efter en timme. men en sån hyffsat original med så lite mil på nacken (antar att det är en manuell?) så får man punga ut lite, annars kan man köpa en "steg 29 trimmad hos bjarne bertelssen" som trycker ut olja och har halvt rasad automatlåda för 25.

Det är en manuell ja, läcker inte en droppe olja och har inga kända fel öht.
15 tror jag då inte den är värd iallafall.. Då behåller jag den hellre några år smile
Tack för gissningen jimmzzan!

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
20-25 kanske. Den är ju skruvad utav bara h******. Men nu får man väl skäll, alla 15-20 år gamla Volvo med turbo är ju värda minst 50k wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
?

Ber att få citera ett tidigare inlägg:

Ska du ha betalt som för en "entusiastbil" ska den alltså vara lågmilad, fläckfri och helt original. Minsta "förbättring (?)" i form av trim osv tar ur den ur den klassen omedelbart, och för in den i klassen bil för gasglad ungdom. Entusiaster, de som betalar mycket, vill ha oskruvade bilar.

Andromeda skrev:
Vi kan ta en annan svensk bil i samma storlek med precis exakt 225 hk och en 2,3 liters motor med turbo som även den har en mycket driftsäker motor. Gissar du vilken jag tänker på? wink

Den brukar gå för runt 15-25k på Blocket och liksom T5 har de allra flesta gått över 20k mil och brukar vara i fint skick karossmässigt. Tyvärr är de ofta hemmapulade, liksom också t5 sad

Annars har vi ju S4 2,2T som kanske kan kosta uppemot 30-40k men de är desto mer ovanliga i fint skick, och dessutom kan man inte jämföra någon svensk bil med en 90-tals Audi i vare sig kvalitet eller nypris.

Wicca:

Jag gissar på någon Saab, men själv är jag alldeles för dålig på Saabmodeller för att veta vilken. wink

Nu gällde det ju en bil med mer effekt än genomsnittet och ärligt talat tror jag att sådana bilar är svårsålda när dem börjar bli lite till åren om dem inte är exklusiva och ovanliga. Som M3or, S4or osv. Tyvärr ingår inte T5or och Aeros där direkt, hur mycket man än gillar sin bil. Man måste ha tur och hitta rätt köpare.

Andromeda:

Men din sopa, det var 9000 Aero jag pratade om tongue

Aero och T5 är i samma klass, och S4, M3, AMG osv placerar jag i en klass högre.

Jag tycker precis som du, våra svenska "flaggskepp" är inget särskilt mer än lite mer motorstarka varianter på de populära familjebilarna, och målgruppen för de riktigt fina är entusiaster, eller för de brukskötta eller sönderstylade/skruvade; gasglad ungdom som vill ha många hästar för en billig peng.

Problemet som jag tror du också håller med om är att folk med en svensk "prestandabil" i klassen hemmapulad/sönderstylad tror att de kan ta betalt för en bil i välvårdat originalskick som kan attrahera de entusiaster som gladeligen betalar extra för en välvårdad originalbil. Sanningen är att ju mer den är modifierad, desto mindre värd är den i deras ögon.

På kontinenten betalar de gladeligen över 100k för en fin 99turbo i originalskick men ratar ned på allt som inte sitter där original, och dit hör knappast en vinterkörd Aero eller T5 med halva skuffen fylld med högtalare och ett sanslöst fult kjolpaket smile

Sanningen att säga är en 15 år gammal bil i bruksskick verkligen inget att hänga i julgranen, och att tro att man ska få 2-3 ggr så mycket betalt för en bruksskött Aero eller T5 mot vad 2,3T eller 850 SE går för är rena fantasier. Det är fortfarande en 15 år gammal bil, ofta med många mil på mätaren och som har sina skavanker. Lite mer är de värda, men inte mycket.

2 656 Inlägg
7 augusti 2011
Hoggee_ skrev:
Hallo g.orgare!

Vad tror ni min goa 850 är värd? Väldigt fräsch och go, precis gått över 17k på mätarställningen (papper på alla mil finns)
http://www.garaget.org/?car=253883

25-30 ca trimmad och ungdomskörd thats why!smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
ekelund88 skrev:
Hoggee_ skrev:
Hallo g.orgare!

Vad tror ni min goa 850 är värd? Väldigt fräsch och go, precis gått över 17k på mätarställningen (papper på alla mil finns)
http://www.garaget.org/?car=253883

25-30 ca trimmad och ungdomskörd thats why!smile

Vänta lite nu, "fullt R-paket"? Är det inte lite kosntigt att skriva så om en bil som är en "R"? Är det en T5R eller en T5 från början?

2 982 Inlägg
7 augusti 2011
Andromeda skrev:
20-25 kanske. Den är ju skruvad utav bara h******. Men nu får man väl skäll, alla 15-20 år gamla Volvo med turbo är ju värda minst 50k wink

+1

jag hoppas ni särskiljer på VÄRDE och pris..
värde.. ja är svårt att fastställa...sentimentala etc blablabla
"min är finare än hans",
"jag har pegasus fälgarna org 17 medans han har oz nåntingblablabla"
"jag har ljusbygge i mitt(i själva verket kinakopiaslutsteg med en DD-bas)"
impossible

men pris .. det är vad DEN SOM BÄST VILL BETALA ERLÄGGER!

värdet må vara 25-30k.. men det gäller att hitta någon som betalar det OCKSÅ!
Senast redigerat av Rock-Star (7 augusti 2011)

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Vad tror ni om värdet på min 940 Turbo+?
Gått ca 15400 mil. Halvskin, AC, El-hissar x4.

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/237592/237592-2433606.jpg
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/237592/237592-2433599.jpg
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/237592/237592-2351253.jpg

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
Säger 15-30k beroende på om du hittar någon intressent eller inte. Du kanske lättare kan sälja den till t ex Holland. Det som kan bli problem är om du genomfört ljudbygge, och att du inte har komplett trädekor. Den är mer värd som "original" om du istället sätter dit original dekor. Även byta tillbaka till original blinkers osv. Holländarna vill ha originalbilar om de ska öppna plånboken.

Forummoderator
18 318 Inlägg
7 augusti 2011
Vad är problemet? Varför får jag inte sålt bilen?

http://tjorntorget.se/index.php?action= … l=&l2=

Missat nåt? Är det bara för att det står Citroen i fronten? Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 691 Inlägg
7 augusti 2011
Vill inte veta vad du har lagt ner på bilen.. känns som bilen har kvalitet om den har kvitto på reparationer värde 30000

Edit: Och Tjorntorget? Aldrig hört talas om.. Finns den inte på blocket?
Senast redigerat av Malheus (7 augusti 2011)

De/Dem

34 Inlägg
7 augusti 2011
Dieselsmurfen skrev:
Vad är problemet? Varför får jag inte sålt bilen?

http://tjorntorget.se/index.php?action= … l=&l2=

Missat nåt? Är det bara för att det står Citroen i fronten? Va?

priset är helt rätt.kör ut den på blocket.

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Andromeda skrev:
Säger 15-30k beroende på om du hittar någon intressent eller inte. Du kanske lättare kan sälja den till t ex Holland. Det som kan bli problem är om du genomfört ljudbygge, och att du inte har komplett trädekor. Den är mer värd som "original" om du istället sätter dit original dekor. Även byta tillbaka till original blinkers osv. Holländarna vill ha originalbilar om de ska öppna plånboken.

Varför skulle stereobygget sänka värdet? Att hela bilen är ljuddämpad är ju ingenting negativt direkt och dom två hållen som borrats är ju inte direkt och sänker värdet till botten, går ju enkelt att täppa igen om man vill.
Allt som har plockats av bilen har jag sparat, dvs stereon, högtalarna, blinkerserna, helsvarta turbogrillen. Dom bak är ju original, visserligen inte för den årsmodellen smile
Vad är det som saknas till trädekoren?

Vad värderar du den till om den hade varit helt original?
Senast redigerat av Vita_Vargen (7 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:

Varför skulle stereobygget sänka värdet? Att hela bilen är ljuddämpad är ju ingenting negativt direkt och dom två hållen som borrats är ju inte direkt och sänker värdet till botten, går ju enkelt att täppa igen om man vill.
Allt som har plockats av bilen har jag sparat, dvs stereon, högtalarna, blinkerserna, helsvarta turbogrillen. Dom bak är ju original, visserligen inte för den årsmodellen smile

Alltså, allt som avviker från original gör bilen omöjlig att sälja till folk på kontinenten som betalar hutlösa summor för ovanligare Saab och Volvo i riktigt fint originalskick. Då ska inte en skruv avvika från originalspecifikationen. Det får inte finnas "två hål att täppa igen" och extra ljudisolering då. Det är att den är original som gör det höga värdet för de köparna. Träpanelen runt växelspaken hade du ju inte?

Givetvis blir inte värdet noll, men som den är nu är inte européerna som tömmer landet på välvårdade og900, 99, 740, 240 osv inte intresserade, och övriga marknaden betalar inte de pengar dom gör.
Du kan ju gå ut och kolla på t ex mobile.de vad bilen hade betingat i Tyskland helt original, orörd och i kanonskick. Helt säkert en bit över 50k i alla fall.

Annars har den ju låga mil, och det är inte lätt att hitta en 940 ftt till salu. Det är ju svårt att värdera. Du måste ju samtidigt ha en köpare, och den är inte mer värd än någon är beredd att betala. Du måste ju hitta någon som har tillräckliga pengar och uppskattar dess värde jämfört med en fulltryckskonverterad 940 ltt. Det innebär att den kan vara värd 20k den här månaden om du inte hittar någon som vill ge mer, eller 40k nästa månad när någon är på jakt efter just din bil. Marknaden är så liten liksom, och det är den som styr.

Bättre att behålla bilen. Låter du bli att pilla mer på den kommer den bara att öka i värde vartefter åren går. Pillar du mer hamnar den snart i "gasglad ungdom"- träsket med dom andra "stylade" 940:orna och blir värd bruksvärdet istället.

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:

Alltså, allt som avviker från original gör bilen omöjlig att sälja till folk på kontinenten som betalar hutlösa summor för ovanligare Saab och Volvo i riktigt fint originalskick. Då ska inte en skruv avvika från originalspecifikationen. Det får inte finnas "två hål att täppa igen" och extra ljudisolering då. Det är att den är original som gör det höga värdet för de köparna. Träpanelen runt växelspaken hade du ju inte?

Givetvis blir inte värdet noll, men som den är nu är inte européerna som tömmer landet på välvårdade og900, 99, 740, 240 osv inte intresserade, och övriga marknaden betalar inte de pengar dom gör.
Du kan ju gå ut och kolla på t ex mobile.de vad bilen hade betingat i Tyskland helt original, orörd och i kanonskick. Helt säkert en bit över 50k i alla fall.

Annars har den ju låga mil, och det är inte lätt att hitta en 940 ftt till salu. Det är ju svårt att värdera. Du måste ju samtidigt ha en köpare, och den är inte mer värd än någon är beredd att betala. Du måste ju hitta någon som har tillräckliga pengar och uppskattar dess värde jämfört med en fulltryckskonverterad 940 ltt. Det innebär att den kan vara värd 20k den här månaden om du inte hittar någon som vill ge mer, eller 40k nästa månad när någon är på jakt efter just din bil. Marknaden är så liten liksom, och det är den som styr.

Bättre att behålla bilen. Låter du bli att pilla mer på den kommer den bara att öka i värde vartefter åren går. Pillar du mer hamnar den snart i "gasglad ungdom"- träsket med dom andra "stylade" 940:orna och blir värd bruksvärdet istället.

Träpanelen kring växelspaken existerar knappt, enbart sett det på en bil här på garaget och då har jag kollat in väldigt många 940. Har inte sett den delen i nån volvo katalog heller, där har jag bara sett dörrarna, panelerna vid ratten och främre askkoppen.

Kollar man på blocket på efter fulltryckare i Sverige så finns det inga som gått mindre än 20 000 ligger ute för under 40 000. Och dom som ligger ute är trimmade och "stylade" så att få minst 40 000 i tror jag inte är nått problem. Killen jag köpte den av hade blivit totalt ner ringd när han la upp den så intresserade köpare finns det wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:

Träpanelen kring växelspaken existerar knappt, enbart sett det på en bil här på garaget och då har jag kollat in väldigt många 940. Har inte sett den delen i nån volvo katalog heller, där har jag bara sett dörrarna, panelerna vid ratten och främre askkoppen.

Kollar man på blocket på efter fulltryckare i Sverige så finns det inga som gått mindre än 20 000 ligger ute för under 40 000. Och dom som ligger ute är trimmade och "stylade" så att få minst 40 000 i tror jag inte är nått problem. Killen jag köpte den av hade blivit totalt ner ringd när han la upp den så intresserade köpare finns det wink

Men dåså, måste du sälja är det väl bara att gratulera. Men har du möjlighet att behålla den som sommarbil skulle jag definitivt välja det istället. Den kommer som sagt bara att öka i värde.

Och vad bilarna ligger ute för är egentligen inte intressant. Drar du ett snitt på Blocketpriserna ligger de verkliga priserna lägre. "Rätt" prissatta bilar försvinner fort, och de för högt prissatta ligger kvar. Dessutom vet man inte hur mycket som prutas på bilarna som säljs.
Senast redigerat av Andromeda (7 augusti 2011)

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:

Men dåså, måste du sälja är det väl bara att gratulera. Men har du möjlighet att behålla den som sommarbil skulle jag definitivt välja det istället. Den kommer som sagt bara att öka i värde.

Och vad bilarna ligger ute för är egentligen inte intressant. Drar du ett snitt på Blocketpriserna ligger de verkliga priserna lägre. "Rätt" prissatta bilar försvinner fort, och de för högt prissatta ligger kvar. Dessutom vet man inte hur mycket som prutas på bilarna som säljs.

Jag har absolut inga planer på att sälja bilen, ville mest veta vad folk tyckte att den var värd smile
Senast redigerat av Vita_Vargen (7 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:

Jag har absolut inga planer på att sälja bilen, ville mest veta vad folk tyckte att den var värd smile

No offence, men du verkar ju redan veta vad den är värd, eller åtminstone ha bestämt dig för vad den är värd? wink

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Andromeda skrev:
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:

No offence, men du verkar ju redan veta vad den är värd, eller åtminstone ha bestämt dig för vad den är värd? wink

Jodå har hyffsad koll på vad den borde vara värd. Höll koll på blocket i ett halvår innan jag slog till på den jag har. Men alltid kul att bolla tankar om vad som höjer och sänker värdet på sin bil smile

Sök