2809
Sök

Samlingstråd: Vad är min bil värd?

DEVIL
1 171 Inlägg
28 december 2011
Tryck_o_pys skrev:
Andromeda skrev:
MondeoMk3 skrev:
Vad kan jag få för en SAAB 9-3 Aero 2004, fullutrustad med pilotpaket, xenon, acc, 12000mil, komplett ifylld servicebok, i riktigt bra skick. ??

Tyvärr inte så mycket att du kommer att gilla svaret. Jag tippar max 60-65k, trots lågt miltal. Fullutrustad är den troligtvis inte heller. Har den automatlåda och taklucka t ex? Innan du skriver det själv kan jag förekomma dig med att bilhandlare ofta ger mer i inbytespris på halvgamla Saabar än de säljs för privat. Ligger någon på Blocket för 90-100k lär den också få ligga ifred där.

Halvgamla Saabar har tappat 50% i värde på mindre än ett år tyvärr. Nya har tappat ännu mer. Jag hörde att en bil uttagen i april 2011 hade tappat 40% vi ett eventuellt inbyte. 40% på 8 månader! hmm

OMG! då skall man passa på att köpa saab då om man vill åka nytt

Precis, kollade runt lite på blocket förut på just saab, 01-02-03 modeller ligger ute för runt 30-50lök. Tittar man på en annan bil i den åldern så är den betydligt mer uppsatt.

bmw m power

2 415 Inlägg
28 december 2011
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Andromeda skrev:

Tyvärr inte så mycket att du kommer att gilla svaret. Jag tippar max 60-65k, trots lågt miltal. Fullutrustad är den troligtvis inte heller. Har den automatlåda och taklucka t ex? Innan du skriver det själv kan jag förekomma dig med att bilhandlare ofta ger mer i inbytespris på halvgamla Saabar än de säljs för privat. Ligger någon på Blocket för 90-100k lär den också få ligga ifred där.

Halvgamla Saabar har tappat 50% i värde på mindre än ett år tyvärr. Nya har tappat ännu mer. Jag hörde att en bil uttagen i april 2011 hade tappat 40% vi ett eventuellt inbyte. 40% på 8 månader! hmm

Precis, kollade runt lite på blocket förut på just saab, 01-02-03 modeller ligger ute för runt 30-50lök. Tittar man på en annan bil i den åldern så är den betydligt mer uppsatt.

kolla nyss på 09-11 dom ligger mellan 100-200.
men vänta i 4-5 år. då kommer dessa stiga något extremt. just nu är alla rädda bara.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

DEVIL
1 171 Inlägg
28 december 2011
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

men vänta i 4-5 år. då kommer dessa stiga något extremt. just nu är alla rädda bara.

Precis, ska man köpa en saab skulle man göra det nu, och inte invänta priserna wink

bmw m power

2 415 Inlägg
28 december 2011
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:

Precis, ska man köpa en saab skulle man göra det nu, och inte invänta priserna wink

Man skulle köpt en helt ny och ställt in i ett värmegarage i 30-40 år. snacka om den kommer vara värd pengar sen

DEVIL
1 171 Inlägg
28 december 2011
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

Man skulle köpt en helt ny och ställt in i ett värmegarage i 30-40 år. snacka om den kommer vara värd pengar sen

Svårt att säga, kanske är värd mycket pengar efter 30-40 år, kanske också inte är värd ett skit rent ut sagt, synd att man inte kan se in i framtiden sad

bmw m power

2 415 Inlägg
28 december 2011
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:

Svårt att säga, kanske är värd mycket pengar efter 30-40 år, kanske också inte är värd ett skit rent ut sagt, synd att man inte kan se in i framtiden sad

sant. men man tittar på alla andra fordon dom har hittat.. så är det frågan om det är värt risken tongue

DEVIL
1 171 Inlägg
28 december 2011
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

sant. men man tittar på alla andra fordon dom har hittat.. så är det frågan om det är värt risken tongue

Precis, du kan köpa en ny så kan vi snacka om 30-40 år wink

bmw m power

2 415 Inlägg
28 december 2011
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:

skulle jag köpa en ny bil, så skulle det absolut inte vara en saab iallafall. skulle köpt en volvo S80 AWD D5

2 656 Inlägg
28 december 2011
Tryck_o_pys skrev:
Legosoldaten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

skulle jag köpa en ny bil, så skulle det absolut inte vara en saab iallafall. skulle köpt en volvo S80 AWD D5

är detta en chatt eller

508 Inlägg
28 december 2011
Vw Golf mk2 GTI 16V 31000 mil. Vad skulle man lägga ut den på för pris ? Bilder finns under profil.
Saab 9-5 Griffin V6T -99 med 33000 mil på mätaren. Vad kan man få för den ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 december 2011
Skalman skrev:
Vw Golf mk2 GTI 16V 31000 mil. Vad skulle man lägga ut den på för pris ? Bilder finns under profil.

En kille på STCS med en Griffin V6 3,0t med nästintill all utrustning blev erbjuden 10k i inbyte för sin. Och det var förra året, och den hade inte gått i närheten så många mil. Nu springer de väl och gömmer sig när du rullar in tyvärr.

105 Inlägg
28 december 2011
Tack för hjälpen Amdromeda! smile

1 168 Inlägg
28 december 2011
Andromeda skrev:
Skalman skrev:

En kille på STCS med en Griffin V6 3,0t med nästintill all utrustning blev erbjuden 10k i inbyte för sin. Och det var förra året, och den hade inte gått i närheten så många mil. Nu springer de väl och gömmer sig när du rullar in tyvärr.

Billigast på blocket är 20tusen.
Tycker din ser väldigt fin ut för ha rullat så långt. Lägg din lite över 20.

Forummoderator
18 319 Inlägg
28 december 2011
MondeoMk3 skrev:
Tack för hjälpen Amdromeda! smile

Tyvärr kan du nog glömma att byta in bilen på en firma. Blocket gäller men ha koll på priserna! Billigast gäller! Även om nu din är nerlusad med utrustning så är det billigt billigt som gäller. Mitt råd är att behålla bilen ett tag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

105 Inlägg
28 december 2011
Jag ringde runt idag till olika firmor där jag hittat lite andra bilar som farsan kan va intresserad av. Det är farsan som har SAABen. Fick väldigt olika priser som inbytesbil allt från 40-60. Tyvärr fick jag 60 på den bilen som ja var minst intresserad av

Forummoderator
18 319 Inlägg
28 december 2011
MondeoMk3 skrev:
Jag ringde runt idag till olika firmor där jag hittat lite andra bilar som farsan kan va intresserad av. Det är farsan som har SAABen. Fick väldigt olika priser som inbytesbil allt från 40-60. Tyvärr fick jag 60 på den bilen som ja var minst intresserad av

Bilfirmorna bjuder dig olika beroende på vilken bil du vill köpa. Vill du köpa en annan SAAB får du säkert ett hyfsat inbytespris då de vill uppdatera lagret på en helt osäljbar bil. Får du 60 lök i inbyte på en bil kan du räkna med att den du byter till är iskall i handlarens ögon. Vill du byta till en V70 som exempel så bjuder de inte mycket då dessa bilar kan säljas utan att ta en Saab i inbyte. Även BMW kan betyda högt inbytespris. Gissa varför.

Mvh
Fd. Bilhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
28 december 2011
Dieselsmurfen skrev:
MondeoMk3 skrev:

Bilfirmorna bjuder dig olika beroende på vilken bil du vill köpa. Vill du köpa en annan SAAB får du säkert ett hyfsat inbytespris då de vill uppdatera lagret på en helt osäljbar bil. Får du 60 lök i inbyte på en bil kan du räkna med att den du byter till är iskall i handlarens ögon. Vill du byta till en V70 som exempel så bjuder de inte mycket då dessa bilar kan säljas utan att ta en Saab i inbyte. Även BMW kan betyda högt inbytespris. Gissa varför.

Mvh
Fd. Bilhandlare.

Ingen aning om varför ? upplys mig tongue skitbilar eller ?

Forummoderator
18 319 Inlägg
28 december 2011
CHEEVA skrev:
Dieselsmurfen skrev:
MondeoMk3 skrev:

Mvh
Fd. Bilhandlare.

Ingen aning om varför ? upplys mig tongue skitbilar eller ?

Kan skriva en roman i ämnet men en äldre BMW är lite svårsåld och så är även en motsvarande Mercedes. Jag har alltid varit ett MB-fan men påstår numera att den sista riktigt pålitliga mercan är en W124 som numera säljes för kaffepengar. Köp en W124 300D och du har en bil för livet om du så vill. Tyvärr är de nyare (1996-) inte så pålitliga eller rostfria. Efter köp av flertalet sena 90-talare av BMW vågar jag påstå att detta är det bättre valet. Har ringt på flera BMW i 5-serien i prisklassen 80 tkr för att ha en trevlig sommarbil då min Chrysler 300C inte ska rulla speciellt långt i framtiden och dessa kan man pruta hårt på! Nästan "lika illa" som en Saab. Prismässigt sett. Men morsans E39 523 -98 som är fullservad rullar som den vore ny och skillnaden mot en nyare Merca är försumbar.

I skrivande stund värderas dock en Merca högre än en BMW i inbyte vilket jag är tveksam till. Att hitta en handlare som inte hänger med i tiden och fortfarande värderar bilar enligt "grönlistan" vilket är en bok som utkommer 4 ggr per år istället för att kolla blocket kan löna sig. Saab är dock inte ett skit värda enligt grönlistan om man nu inte har en 9-5 kombi. En Sedan-Saab är i princip osäljbar.

508 Inlägg
28 december 2011
Andromeda skrev:
Skalman skrev:

Ja man får nästan ge bort dom fast det är en riktigt skön bil att åka i och är rikligt utrustad.
Bilfirmorna är rädda för bilar med många mil på mätaren har jag märkt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 december 2011
Skalman skrev:
Andromeda skrev:
Skalman skrev:

Ja man får nästan ge bort dom fast det är en riktigt skön bil att åka i och är rikligt utrustad.
Bilfirmorna är rädda för bilar med många mil på mätaren har jag märkt.

Det är bara att behålla. Det är ju bra och bekväma bilar, och så länge den fungerar är ju bruksvärdet enormt mycket högre än vad du får om du säljer den.

Sök