Tack för kommentarerna!
Jag har varit ute i garaget och bara funderat lite i dag. Jag tror att jag har kommit på hur jag ska slippa korrektionsstaget som tvingar bakaxeln i sidled vid höjning och sänkning men ändå håller bakaxeln stum i sidled när jag kör.
Främst riktat till Grimling kanske, men om någon annan har något att säga av tidigare erfarenheter så räds ej!
Jo, om jag svetsar en stående, rektangulär fyrkanstprofil på axelklumpen som mäter, låt oss säga 97x50 i yttermått (original 100x50, men nedfräst till 97). Sedan ordnar jag en fyrkantsprofil som mäter 100x60 invändigt och svetsar den "hängande" i ett nytt tvärstag mellan kickupkonsollerna. Då ska ju den hängande profilen kunna svälja den stående och på så sätt kunna följa med i höjning och sänkning. Bakaxeln vinklar sig något när jag höjer/sänker i förhållande till kickup'en. Därav får den sväljande profilen vara 10mm bredare invändigt än vad den stående profilen är utvändigt. Samtidigt som det bara diffar 3 mm på andra hållet så bör ju axeln hållas stilla i sidled gentemot ramen. Dessutom så är det inga problem att borra och gänga upp för två fettnipplar i den sväljande profilen för att smörja glidytan. Allt får ju givetvis galvas så att det inte påverkas så mycket utav vägsmuts osv.
Jag bör kunna ordna en enkel paintskiss om det vart lite luddigt:)
Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.