1959 Opel Blitz /Bildtung/

Bastrd
5 mars 2010 · 12 Inlägg

Ballt smile

stelbent
6 mars 2010 · 24 Inlägg

Tack för kommentarerna!

Jag har varit ute i garaget och bara funderat lite i dag. Jag tror att jag har kommit på hur jag ska slippa korrektionsstaget som tvingar bakaxeln i sidled vid höjning och sänkning men ändå håller bakaxeln stum i sidled när jag kör.

Främst riktat till Grimling kanske, men om någon annan har något att säga av tidigare erfarenheter så räds ej!

Jo, om jag svetsar en stående, rektangulär fyrkanstprofil på axelklumpen som mäter, låt oss säga 97x50 i yttermått (original 100x50, men nedfräst till 97). Sedan ordnar jag en fyrkantsprofil som mäter 100x60 invändigt och svetsar den "hängande" i ett nytt tvärstag mellan kickupkonsollerna. Då ska ju den hängande profilen kunna svälja den stående och på så sätt kunna följa med i höjning och sänkning. Bakaxeln vinklar sig något när jag höjer/sänker i förhållande till kickup'en. Därav får den sväljande profilen vara 10mm bredare invändigt än vad den stående profilen är utvändigt. Samtidigt som det bara diffar 3 mm på andra hållet så bör ju axeln hållas stilla i sidled gentemot ramen. Dessutom så är det inga problem att borra och gänga upp för två fettnipplar i den sväljande profilen för att smörja glidytan. Allt får ju givetvis galvas så att det inte påverkas så mycket utav vägsmuts osv.

Jag bör kunna ordna en enkel paintskiss om det vart lite luddigt:)

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Grimling Professionell amatör
6 mars 2010 · 451 Inlägg

Jag hade också nån sån idé, men jag tyckte det kändes för ostabilt.. Gör du den tillräckligt kraftig borde det ju dock kunna funka smile

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
smedsgarden
6 mars 2010 · 11 Inlägg

Jag såg inte riktigt på bilderna vad du har som bärarmar, men borde det inte funka med ett par övre bärarmar från bakaxelklumpen och snett framåt till ramen som det är på GMs sena 60-talare? Triangeln som blir fixerar bakaxeln i sidled, gummibussningar i ändarna tar upp ev. brytkrafter.

Mvh

Torbjörn

Streetfreak
6 mars 2010 · 693 Inlägg

Läckert projekt, ser ut som seriös kickup du bygger. Vad för motor blir det?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Rekord_E2_Turbo
6 mars 2010 · 141 Inlägg

Med en wattlänk kommer axlen att röra sig rakt uppåt/nedåt utan sidoförskjutning.

Exempel:
http://alfapower.nu/albums/winterfix-su … 05/acg.jpg


Ett exempel till:
http://img220.imageshack.us/i/wattlank9dv.jpg/

Senast redigerat av Rekord_E2_Turbo (6 mars 2010)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!
Opel Rekord E2 2,2i "Brutus" (1986)
NightCruiser
6 mars 2010 · 1 163 Inlägg

Detta är ett projekt helt i min smak! smile
Ska följas, du har gjort ett kanon jobb hittills...

Mvh

loudness
6 mars 2010 · 4 554 Inlägg

underbart projekt! e så gött stuk på gamla pickisar/lastbil

MrSkyline89 driver with style
6 mars 2010 · 800 Inlägg

grymt pojetk! något udda men fan frän smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
stelbent
7 mars 2010 · 24 Inlägg

Tack så jättemycket för era kommentarer och er hjälp!

Både triangeln och wattlänken är ju smarta lösningar. Jag tror tillochmed att wattlänken är så snajsig så att jag kommer att köra på den. Så enkel också så att man undrar varför man inte kom på det själv:)

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Lygdman Amatör
7 mars 2010 · 488 Inlägg

stelbent skrev:
Tack så jättemycket för era kommentarer och er hjälp!

Både triangeln och wattlänken är ju smarta lösningar. Jag tror tillochmed att wattlänken är så snajsig så att jag kommer att köra på den. Så enkel också så att man undrar varför man inte kom på det själv:)

Nu börjar det låta seriösare igen, jag blev lite orolig när du prata om att lägga rör omlott (lät lite mycket epa)
Men nu ser jag fram emot fler uppdateringar igen smile

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
sydstatare
7 mars 2010 · 900 Inlägg

så fraäna de dära oplarna.. finare opel finns inte tycker ja.. kommer nog bli en redi grym cruser när du e klar.. lycka te i fortsättningen...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Velox
7 mars 2010 · 73 Inlägg

Intressant projekt! Hade själv en sån fast A-traktor med samma årsmodell förut, man blir nästan sugen på att skaffa en "riktig" blitz nu smile

stelbent
7 mars 2010 · 24 Inlägg

Tack ska ni ha!
Någon frågade om vad jag skulle ha för motor i. Som det är nu så kommer den raka bensinsexan (original) få sitta i. Blir det något större projekt nästa vinter så åker en dieselfemma från mercedes i. Kanske i samband med typ transitaxel.

Visst är min årsmodell snygg, men drömmen är en 30-talare:
http://www.surfacezero.com/g503/data/588/medium/IMG_1842.JPG
Tanken på en mattsvart sådan med timmervagga och snökedjor får min killekalle att resa sig iallafall:)

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
stelbent
10 mars 2010 · 24 Inlägg

Uppdatering 10/3 2010

Äntligen har jag kommit på en enkel, smidig och robust lösning som konkurrerar ut såväl panhard som wattlänk. Iallafall på just denna bilen.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0104a.jpg
De två stående profilerna är bara fastpunktade än så länge. Det gröna strecket motsvarar den profil som kommer ligga uppe på de stående. De blå strecken är knäförstärkningar och de röda strecken visar glidytorna.

Detta systemet är helt oberoende utav bakaxelns vinkel som ändrar sig vid höjning och sänkning samtidigt som det inte förskjuter ramen i sidled i förhållande till bakaxeln. Det kostar inte heller hälften utav vad EN uniball kostar som man behöver till wattsystemet.

Vad mer som har hänt idag är att jag har kortat kardanstången någon centimeter.

I morgon ska korrektionssystemet svetsas, en ram kring kardanstången ska tillverkas och svetsas, sedan är det demontering och rostskyddsmålning som gäller.

Stay tuned.

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Bastrd
10 mars 2010 · 12 Inlägg

Fast hur blir det där om det tex pajjar en bälg bak? Känns som att risken för att det kärvar är ganska stor?

stelbent
10 mars 2010 · 24 Inlägg

Ja går en bälg sönder så kärvar det väl, men inte värre än att jag kan ta mig till garage och laga det.

Det är ju inga skitbälgar heller, de håller, var inte orolig:)

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
stelbent
12 mars 2010 · 24 Inlägg

Sådär, fick svetsat korrektionssystemet och rostskyddsmålat allt naket material.
http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0109.jpg

Skönt att äntligen kunna arbeta sig framåt mot hytten.

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
stelbent
17 mars 2010 · 24 Inlägg

Mot hytten blev det!

Hela bakväggen vart full av spackel, så jag tog till en rätt så bra bit och skar ur för att kunna sätta i en ny plåt.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0113.jpg
Före

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0115.jpg
Efter

Härnäst är det ett lager färg till som ska på kickup'en, slipa och spackla snyggt på bakväggen och i med en soffa. Sedan får det vara paus tills stålex har trillat in så att jag kan köpa lampor och torkare.

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang