Krockade - Vems fel?

Cruzta
7 mars 2010 ·

Jag har ritat en bild som visar hur det gick till. Det var en 30-väg och jag höll 30.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/137462/872236_aktbiw.jpg
30 väg. jag kommer brevid de parkerade bilarna. Hon jag smäller in i från vägen ovanför

Vems är felet? Polis kom på plats och sa att det var hennes då hon inte hade varit tillräckligt uppmärksam åt höger. Skadorna på min bil blev betydligt värre än hennes. Min vänstra bakskärm fick sig en ordentlig omgång och nu är lyset trasigt samt en fet buckla. På hennes bil blev det endast lite färgskrap från min bil. Fick även punktering och fälgen fuckade totalt. Bensinmätaren slutade fungera plus att saker som inte tillhörde bilen men som låg i bilen gick sönder. Jag har endast trafikförsäkring på bilen.

Kommer jag behöva betala något?
Kommer polisen spara information om detta på något sätt?

Första gången jag krockat och jag är inte direkt någon som haft super koll på läget innan. Kanske finns någon som vet lite mer som kan hjälpa mig?

sk8ville
7 mars 2010 · 653 Inlägg

Hennes fel, högerreglen gäller alltid om där inte finns några skyltar eller liknande.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
gamlingen
7 mars 2010 · 5 198 Inlägg

hennes försäkring täcker dina skador

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 mars 2010 · 5 650 Inlägg

gamlingen skrev:
hennes försäkring täcker dina skador

eller om de bolaget tycker inte din bil är värd och laga löser dom in den skrotar den ger dig pengar till att köpa en ny för cirka summan din bil är värd

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2010 · 8 197 Inlägg

Tycker det ser ut och låter som en solklar högerregel där. Som sagt, om det inte finns några skyltar alltså.
Några bilder på hur bilen blev?

Blir det hon som åker på smällen, så betalar hon.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Cruzta
7 mars 2010 ·

sk8ville skrev:
Hennes fel, högerreglen gäller alltid om där inte finns några skyltar eller liknande.

Skönt att det inte var mitt fel ialf.

hennes försäkring täcker dina skador

Okej, så hon behöver inte betala något ur hennes ficka? Jag är inte personen som tycker att hon ska hosta upp pengarna för mina skador ur egen ficka.

eller om de bolaget tycker inte din bil är värd och laga löser dom in den skrotar den ger dig pengar till att köpa en ny för cirka summan din bil är värd

Det är ju inga större skador. Den är ju inte kvaddad direkt så det tror inte jag är någon jätte stor risk. Men man vet aldrig.

Tack för svaren smile

Eisenhut
7 mars 2010 · 1 827 Inlägg

Nej hon personligen får betala självrisk för hennes och din bil bara. Det är lag på att ha trafikförsäkring och det är trafikförsäkringen som täcker allt runtomkring i trafiken, exempelvis din bil.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
gamlingen
7 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Har hon inge försäkring så får hon tömma fickorna.. men din bli blir lagad /ersatt vilket som.

Frosted
7 mars 2010 · 1 878 Inlägg

Ser ut som högerregeln gäller. om det inte finns skyltar som säger annat.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Cruzta
7 mars 2010 ·

Det fanns inga skyltar som talade om att jag skulle lämna företräde så högerregeln gällde där. Men jag körde ju liksom in i henne på sidan/bak. Kan det inte bli mitt fel om försäkringsnissarna anser att jag körde på bakifrån? Eller hur kan det bli?

HalfShell
7 mars 2010 · 162 Inlägg

Nej, hennes fel. Högerregel gäller alltid, hon var inte tillräckligt uppmärksam, kollade antagligen inte åt höger. Ser även ut som att hon borde ha en lämna företräde-skylt vid sig.

Senast redigerat av HalfShell (7 mars 2010)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Cruzta
7 mars 2010 ·

Det satt inga sådana skyltar vid henne. Men Känns som att läget är under kontroll nu.

1, Hennes fel, högerregeln gällde.
2, Hon betalar självrisk, hennes försäkringsbolag resten.
3, Min bil blir hel och fin igen.

r2d2artur
7 mars 2010 · 283 Inlägg

Cruzta skrev:
Det satt inga sådana skyltar vid henne. Men Känns som att läget är under kontroll nu.

1, Hennes fel, högerregeln gällde.
2, Hon betalar självrisk, hennes försäkringsbolag resten.
3, Min bil blir hel och fin igen.

Då är det så proceduren kommer att se ut.

Rquired Allmänt envis
7 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Tänk på att skadorna ofta är betydligt värre än det först ser ut. Dessutom har du skadat bakskärmen, beroende på vad för bil du har är det "en fast del" av karossen och knepig att laga. Svårt att säga vad "break even" går för att laga kontra lösa in den smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
S60RAWD
7 mars 2010 · 64 Inlägg

Vad är det för bil?

Hände en liknade sak för mig första vintern jag hade körkort. Åkte som sista bil i en bilkö på ca 5 bilar minns inte exakt. (Alla höll bra avstånd) Vi kommer till en nerförsbacke med isgata o kör i ca 40 km/h på 50 väg. Så ser jag att det står en hjullastare på höger sida om vägen. (plöjer  snö) Iaf när jag har några meter kvar till hjullastaren så backar han rakt ut i vägen o krocken är ett faktum...

Så till de roliga jag blir ju skogstokig kollar så dom andra i bilen mår bra sen sparkar jag upp dörren som inte gick att öppna vanligt o går me raska steg runt hjullastaren klättrar upp o sliter upp dörren tar tag i gubben o skriker " Va i helvete håller du på me GUBBJÄVEL!?"  Han är tyst i några sec varpå han säger "plöjer snö"
Va bara att ringa polisen som va på min sida till 100%. Detta va me en 745a som jag köpt 6 dagar tidigare för 4000.... sen ca en vecka senare så trillade det in 18000 på kontot big_smile vart skapligt nöjd!

Jeep cherokee "Jaktbilen" (1995)
Cruzta
8 mars 2010 ·

Jag hade min volvo 460 och hon en Mitsubishi colt.

GroundX Got N/A?
8 mars 2010 · 358 Inlägg

Då blir det skroten.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
gamlingen
8 mars 2010 · 5 198 Inlägg

GroundX skrev:
Då blir det skroten.

Har du sett skadorna ?

Cruzta
8 mars 2010 ·

GroundX skrev:
Då blir det skroten.

Varför skulle det bli det? Du har ju ingen aning om min bil är fräsch eller inte utöver skadorna från krocken? Du kan väl skriva ett vettigare inlägg än det du just gjorde tycker jag.

hangman
8 mars 2010 · 2 174 Inlägg

Cruzta skrev:

GroundX skrev:
Då blir det skroten.

Varför skulle det bli det? Du har ju ingen aning om min bil är fräsch eller inte utöver skadorna från krocken? Du kan väl skriva ett vettigare inlägg än det du just gjorde tycker jag.

blir skroten säger han....jag håller med. en du får en fräsch 460 för några tusenlappar, och lämna iväg bilen på framskrärmsbyte med lack är det över 10 k idag. Så den lagas till största sannolikhet inte, var glad du slipper sälja bilen nu kan du köpa en bättre smile


Det kan även bli så om du nu älskar din bil så jävla mycke....och dom säger det är inte värt och göra iordning den det kostar 15 tusen allt som allt och bilen är inte värd det. Då kan du välja och få en del av pengarna själv som låter rimligt typ några tusen och fixa bilen själv. Ett annat alternativ, men då måste du va lite händig smile

Senast redigerat av hangman (8 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang