2774
Sök

Sänka en volvo 144 ? tips ?

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
Hej, skulle ta mig friheten att sänka min 144:a baktill då den redan var sänkt fram, men så uppstod ett problem ! ( eftersom jag tänkt kapa fjädrarna) Båda ändar av fjädern var " konade" så inte var det bara att kapa å greja där inte som jag hade hoppats på.. hur ska jag bära mig åt på lättast och billigast sätt ? eller ja hur ska jag bära mig åt över huvud taget ? alla tips mottages idiotsäkra tips eller riktiga bonnsänkningstips för jag måste ju få ner röven på bilfan wink

// Mizzy cool

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
mr_harry skrev:
du tar och mäter man inuti fjädern så man får ett rör som passar...och sen svetsar du den på en platta  i ena änden av röret och skruvar fast i överkant.behöver typ bara vara en 5cm..sen är de bara och kapa fjärdarna och sätta ihop de.dom klaga faktis inte ens på de på sbp:)

ska jag vara ärlig så förståd jag faktiskt inte vad du menade sad
Bild på det kanske ? smile
// Mizzy cool

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
9 mars 2010
du tar och mäter  inuti fjädern så man får ett rör som passar...och sen svetsar du den på en platta  i ena änden av röret och sen skruvar du fast den i överkant ist för fjädern där du har kapat den.behöver typ bara vara en 5cm..sen är de bara och kapa fjärdarna och sätta ihop de.dom klaga faktis inte ens på de på sbp:)såg de blev lite fel innan.blir ju samma grejen som bak på en 240..är lite små tröt så hehe;)
Senast redigerat av mr_harry (9 mars 2010)

hellre pallbocks kung än trailer queen

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
mr_harry skrev:
du tar och mäter  inuti fjädern så man får ett rör som passar...och sen svetsar du den på en platta  i ena änden av röret och sen skruvar du fast den i överkant ist för fjädern där du har kapat den.behöver typ bara vara en 5cm..sen är de bara och kapa fjärdarna och sätta ihop de.dom klaga faktis inte ens på de på sbp:)såg de blev lite fel innan.blir ju samma grejen som bak på en 240..är lite små tröt så hehe;)

skall läsa detta imorgon när jag är fräsch och pigg i skallen wink

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
9 mars 2010
ja gör så vetjag...annars så ska jag försöka hitta kort på de på datorn någon stans hehe;)

hellre pallbocks kung än trailer queen

2 266 Inlägg
9 mars 2010
gör som mr_harry sa, knalla ner till den lokala skroten eller om du har någon kompis med en trasig 240 hissa upp baken på den och skruva lös fjädern från bärarmen och sen är de en 13 hylsa med förlängare och skruva lös den övre koppen som fjädern ligger runt sen äär de bara att montera i omvänd ordning och fram med vinkelslipen och se glad ps kan vara  fast rostat om du har otur

svetsdiff !!!

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
mr_harry skrev:

så jag gör en egen fjäderkopp helt enkelt ? tongue ..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 mars 2010
första gången ja sänkte en 140 så kapade jag bara av fjädern i önskad längd nertill, sedan gjorda jag skålar med bottendiameter som är nån centimeter större än fjäderns ytterdiameter, och sedan en kant runtom på skålen botten ca 4 cm hög, gör inget om den ä längre för säkerhets skull. Tog gassvets och böjde till fjädern lite också så den blev lite "plan" i änden då också för att den skulle ligga ordentligt i skålen.

Andra gången kapade jag bort nederdelen av fjädern, den del där det smalnar av, sen kapade jag bort den längd som jag vill sänka från det som är kvar av fjädern, och sen svetsade jag tillbaka ändbiten wink Funka finfint att svetsa i, håller än iaf men har inte hunnit köra så mycke med dom fjädrarna... Andra saker som gav upp istället ^^

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
det där med att göra egen fjäderkopp lät lite överintressant! smile kommer nog sluta i den stilen bara det blir lite varmare ute så man kan vara i garaget(kall garage sad )
// Mizzy cool

Sök