1717
Sök

Volvo 855 2.0 T5 spikar?

11 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#1
har en volvo 855 2.0 T5 alltså en italien import, den har funkat hur bra som helst fram tills förra veckan då den började spika på väg hem från västerås, hade lite problem förut med att den svajade i laddtrycket. bytte alla slangar och chippade biln, då gick den super bra nu spikarden, har bytt alla slangar igen för att vara säker på att dom inte gått sönder! funderar på om det kan vara den där klockan eller vad det kallas? snälla hjälp mig!

8 267 Inlägg
9 mars 2010
#2
Säker på att den spikar så det inte baar är misständningar pga dåliga tändelar?


11 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#3
ny bytta stift till sådan där paltina eller vad det heter! alltså ska inte säga 100% att den spikar för jag är ganska ny med det uttrycket men som jag fått det förklarat så spikar bilen! och ladd trycket går upp mer än vanligt typ upp till 1,5bar ska ladda 1.1-1,2 med det chip jag har!

33 Inlägg
9 mars 2010
#4
1.5 bar är alldeles för mkt, Skruva ner det till 1.1 så ska du se att den går bättre:P


140 Inlägg
9 mars 2010
#5
han säger ju att laddtrycket ska ligga på 1,1 och att det ändå stiger upp till 1,5 inte att han skruvat upp det till det...

33 Inlägg
9 mars 2010
#6
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt


sportluft
10 mars 2010
#7
Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

NissanMotorsport
10 mars 2010
#8
Tja Rasmus smile va för oktan tankar du med?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 mars 2010
#9
Den spikar för att den har för högt laddtryck. Så rikta in dej på att lösa det, så förvinner spikningarna

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 860 Inlägg
10 mars 2010
#10
NissanMotorsport skrev:
Tja Rasmus smile va för oktan tankar du med?

Ja, kör du på 95 eller? Vissa chip ska ju köras på högre oktan...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

11 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#11
Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

hej alla slangar är bytta igår så kan inte vara dom tycker jag!

11 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#12
spokenratt skrev:
NissanMotorsport skrev:
Tja Rasmus smile va för oktan tankar du med?

Ja, kör du på 95 eller? Vissa chip ska ju köras på högre oktan...

hej nej jag kör på 98

341 Inlägg
10 mars 2010
#13
använde en vakum/tryck pump och tryck ut wg med den och se vilket tryck den öppnar på, öppnar den på rätt tryck, byt mv.

11 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#14
sportluft skrev:
Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

33 Inlägg
10 mars 2010
#15
razmouz skrev:
sportluft skrev:
Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Härligt att det löste sig, Du va inte och skruva på nått eller ändra nått när det börja spika eller börja det bara?


Forummoderator
26 471 Inlägg
10 mars 2010
#16
razmouz skrev:
sportluft skrev:
Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Första gången jag hör talas om att en pysventil löser ett problem.
Brukar annars vara tvärtom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#17
AirOne skrev:
razmouz skrev:
sportluft skrev:

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Första gången jag hör talas om att en pysventil löser ett problem.
Brukar annars vara tvärtom.

jo sant. tog bort pysventilen idag och satte i orginal chippet då gick den som vanliget igen nackdelen med mitt original chip är att jag får svajande laddtryck ist! är det fel på trimchippet eller behver jag något för att den ska sluta spika? kände att turbon var lite glapp också men kan det göra att den glappar?

11 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#18
razmouz skrev:
AirOne skrev:
razmouz skrev:

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Första gången jag hör talas om att en pysventil löser ett problem.
Brukar annars vara tvärtom.

jo sant. tog bort pysventilen idag och satte i orginal chippet då gick den som vanliget igen nackdelen med mitt original chip är att jag får svajande laddtryck ist! är det fel på trimchippet eller behver jag något för att den ska sluta spika? kände att turbon var lite glapp också men kan det göra att den spikar?

211 Inlägg
15 mars 2010
#19
Du har inte skruvat upp trycket på WG?


11 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#20
baloo83 skrev:
Du har inte skruvat upp trycket på WG?

nej vi testade skruva ner trycket men det vart inge bättre!


Sök